Adapter tussen de Bosch GKS 12V-26 en de Bosch geleiderail

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.458
243
Gem. Winsum (Groningen)
Poos geleden kocht ik de blauwe GKS cirkelzaagje GKS12V-26. Leuk ding maar ontdekte nu dat een speciale adapter nodig is om hem te monteren op de Bosch geleiderail. Gekker moet het niet worden.

Is er een praktische oplossing?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.723
3.175
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit zaagje bedoel je

bij mijn weten zit die adapter er bij
ik vind hem op het internet niet tussen de bijhorigheden
& zowel bij bosch als bv amazon staat die mee op de foto

1782024634257.png
Gekker moet het niet worden.
dit zaagje is een randprodukt
dat ze daarvoor geen speciale geleiders maken, kan ik begrijpen
dus de standaard bosch-geleider mét een adapter

dit zaagje gebruik ik af en toe
als geleider (er naast) gebruik ik een alu-lat van 5 mm dik
 
Laatst bewerkt:

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
175
61
De geleider die er bijgeleverd zit even omdraaien en dan kun je deze i.c.m. een geleiderail gebruiken.
Ik heb zelf dit babyzaagje ook voor het ruwe werk ideaal.
Werkt overigens beter met een 4.0 of 6.0 Ah accu anders staat ie snel stil (of ik ben te lomp)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.458
243
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben in mijn vraagstelling niet volledig geweest.
@ ZotvanHout: Zeker er is ""soort"" van adapter/geleider bij. Heb dat niet kunnen herkennen als adapter voor hun geleiderail.. Het handig zaagje wordt er een onhandig ding van die soms ook nog de rubber beschadigd. Dus, ik dacht dat ik het prutserig ding verkeerd gebruikte.

Hoe dan ook: Er schijnen meer gebruikers te zijn die de bijgeleverde zogenaamde adapter een onding vinden. Er zouden bedrijfje(s) zijn die functionele 3D printer versies van een adapter maken. Maar die heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Overigens vind ik deze 12 v serie van Bosch heel hanteerbaar
@Peters: Ja, bij de zaag moet je eigenlijk een 4 of 6 Ah accuutje gebruiken. Heb je een goed punt. Ga ik nog kopen. .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.723
3.175
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het handig zaagje wordt er een onhandig ding van die soms ook nog de rubber beschadigd.
ja, over de breedte-instelling van dat zaagje kan ik mij niet uitspreken
die rubber aan een geleider is altijd een eikel punt
ik heb festoolinvalzagen 55 + 75
hun zaagbreedte tov de rubber <>
dus er is eentje dat de rubber smaller zaagt, waardoor de geleider voor de andere minder nauwkeurig te plaatsen is
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.863
1.048
Moordrecht
Zou dit helpen?


Kan t wel voor je printen, als mn nieuwe hotend binnen is
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en ZotVanHout

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.458
243
Gem. Winsum (Groningen)
Zou dit helpen?


Kan t wel voor je printen, als mn nieuwe hotend binnen is
Dat is prachtig!! Ik stuur je PB
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.119
116
Omgeving Amersfoort
@klaas0639 @Rizz


Volgens mij gebruik je gewoon de bijgeleverde zijaanslag als adapter voor gebruik op de FSN

je moet dan dat ding omdraaien.

zo lees ik het in elk geval in de manual:




Bosch manual.jpg

In beide foto's zie je dat het zooltje hetzelfde nummer (nummer 32) meekrijgen.


pagina 4 en 5

Let hierbij even op dat je adapter gebruikt aan de andere kant van de FSN, dus niet aan de zijde met de splinterstrip. Dit voorkomt (denk ik) dat je met de 12-26 je strip beschadigd die gekalibreert is op je invalzaag.
dank aan de oplettendheid van @arjaano
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
363
142
Rotterdam
@klaas0639 @Rizz


Volgens mij gebruik je gewoon de bijgeleverde zijaanslag als adapter voor gebruik op de FSN

je moet dan dat ding omdraaien.

zo lees ik het in elk geval in de manual:




Bekijk bijlage 169043

In beide foto's zie je dat het zooltje hetzelfde nummer (nummer 32) meekrijgen.


pagina 4 en 5
Op plaatje E zie je dat je de liniaal omgekeerd moet gebruiken. Dus niet langs de splinterrand moet zagen, maar aan de "achterkant". (Tenminste, zo interpreteer ik die afbeelding.)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.119
116
Omgeving Amersfoort
Op plaatje E zie je dat je de liniaal omgekeerd moet gebruiken. Dus niet langs de splinterrand moet zagen, maar aan de "achterkant". (Tenminste, zo interpreteer ik die afbeelding.)
Goede toevoeging!

ook wel logisch want die splinterstrip is gekalibreerd op je andere zaag :)

maar het blijft dat de meegeleverde adapter dus ook de FSN adapter is door deze op zijn kop te gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.444
459
Goeree-Overflakkee
Ik kan me even niet herinneren of ik dat geleidestukje bij de zaag heb gekregen (de zaag zat bij mij in een grote set). Ik heb zelf van hardboard een geleiderail van pakweg 30cm gemaakt. Veel langer zaag ik toch niet, dan pak ik de grote cirkelzaag. Ik vind het wel fijn om de lineaal meteen langs de gewenste zaaglijn te leggen, en dat werkt niet als je de achterkant van de alu rail gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.