Actueel overzicht lintzagen 1-2k - specs en prijzen

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Een paar jaar geleden postte EdP een mooi overzicht (Nieuwe lintzaag...wikken, wegen....keuzestress....passen, meten....beslissen. Gevolgd door een review.) van zijn zoektocht naar een nieuwe lintzaag. We zijn een paar jaar later, en ik overweeg mijn fijne Elektra Beckum zaag te upgraden naar een grotere machine. Budget heb ik gesteld tussen de 1000-2000 euro. Belangrijke aspecten voor mij als houtdraaier zijn vooral maximale zaaghoogte, en motorvermogen, maar ik heb ook gekeken naar de verschillen in lintgeleiding, het beschikbaar zijn van een transportinrichting en het gewicht van de machine. Onderstaand een overzicht:

1703933604549.png

De Laguna heb ik in het overzicht meegenomen omdat het een populaire machine is met goede reviews, maar helaas is deze flink in prijs gestegen de afgelopen tijd en valt de machine op dit moment buiten mijn budget. Per machine mijn overwegingen:
  • Record Power Sabre 350 - interessante machine qua budget - met goed reviews. Op dit moment in de Record Power Winterdeal ongeveer 100 euro goedkoper. Krachtige motor, 2 miter slots en heeft een motorrem.
  • Record Power Sabre 450 - grotere broertje van de 350. Belangrijkste verschillen zijn een grotere zaaghoogte, een 2kW motor en twee afzuigpoorten, waarvan een direct onder het blad. Kan ook een breder lint aan, handig voor herzagen. Precies binnen budget.
  • Laguna 14|12 - ik hoor goede verhalen over de bouwkwaliteit van de machine, maar als ik naar motorvermogen, zaaghoogte en het ontbreken van de motorrem kijk, vind ik de machine te duur in vergelijking met de concurrentie
  • Axminster AP2920B - deze machine is tegenwoordig in NL te krijgen via GereedschapPro, maar op dit moment met een lange levertijd volgens de website. Qua specs en prijs vind ik dit een erg interessante machine - zijn er forumgebruikers met ervaring met deze machine? Nadeeltje is de meegeleverde UK stekker, maar dat is op te lossen.
  • Hammer N2-35 en N2-38 - relatief nieuwe machines, zeker de N2-38. Afwijkend van de rest door (wat ik hoor) de andere maat T-sleuven in het blad, en het ontbreken van een snelspanner. Toch wel belangrijk... De N2-38 gebruikt als enige een 120mm afzuigpoort, en is leverbaar vanaf april.
  • Holzstar HBS400 - vanwege de specs meegenomen in het overzicht, maar ik heb twijfels over de bouwkwaliteit, en ik kon niets vinden over een motorrem. Benieuwd of mensen ervaring met Holzstar als merk hebben!
Ik hoop dat anderen wat aan dit overzicht hebben - mocht je andere specs willen zien die ik nu heb weggelaten (footprint van de machine, afmetingen van het blad, hoogte etc.), laat het even weten, dan voeg ik ze toe aan de tabel.

Ik hoor graag van forumleden of ik nog machines vergeten ben die het overwegen waard zijn!

Oh, en voor mijn keuze: ik twijfel nog tussen de Record Power Sabre 450 en de Axminster machine... Ondertussen nog maar een paar pepermolens maken om het budget definitief rond te krijgen :)
 
Laatst bewerkt:

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
35
29
Mortsel
Een paar jaar geleden postte EdP een mooi overzicht (Nieuwe lintzaag...wikken, wegen....keuzestress....passen, meten....beslissen. Gevolgd door een review.) van zijn zoektocht naar een nieuwe lintzaag. We zijn een paar jaar later, en ik overweeg mijn fijne Elektra Beckum zaag te upgraden naar een grotere machine. Budget heb ik gesteld tussen de 1000-2000 euro. Belangrijke aspecten voor mij als houtdraaier zijn vooral maximale zaaghoogte, en motorvermogen, maar ik heb ook gekeken naar de verschillen in lintgeleiding, het beschikbaar zijn van een transportinrichting en het gewicht van de machine. Onderstaand een overzicht:

Bekijk bijlage 139189

De Laguna heb ik in het overzicht meegenomen omdat het een populaire machine is met goede reviews, maar helaas is deze flink in prijs gestegen de afgelopen tijd en valt de machine op dit moment buiten mijn budget. Per machine mijn overwegingen:
  • Record Power Sabre 350 - interessante machine qua budget - met goed reviews. Op dit moment in de Record Power Winterdeal ongeveer 100 euro goedkoper. Krachtige motor, 2 miter slots en heeft een motorrem.
  • Record Power Sabre 450 - grotere broertje van de 350. Belangrijkste verschillen zijn een grotere zaaghoogte, een 2kW motor en twee afzuigpoorten, waarvan een direct onder het blad. Kan ook een breder lint aan, handig voor herzagen. Precies binnen budget.
  • Laguna 14|12 - ik hoor goede verhalen over de bouwkwaliteit van de machine, maar als ik naar motorvermogen, zaaghoogte en het ontbreken van de motorrem kijk, vind ik de machine te duur in vergelijking met de concurrentie
  • Axminster AP2920B - deze machine is tegenwoordig in NL te krijgen via GereedschapPro, maar op dit moment met een lange levertijd volgens de website. Qua specs en prijs vind ik dit een erg interessante machine - zijn er forumgebruikers met ervaring met deze machine? Nadeeltje is de meegeleverde UK stekker, maar dat is op te lossen.
  • Hammer N2-35 en N2-38 - relatief nieuwe machines, zeker de N2-38. Afwijkend van de rest door (wat ik hoor) de andere maat T-sleuven in het blad, en het ontbreken van een snelspanner. Toch wel belangrijk... De N2-38 gebruikt als enige een 120mm afzuigpoort, en is leverbaar vanaf april.
  • Holzstar HBS400 - vanwege de specs meegenomen in het overzicht, maar ik heb twijfels over de bouwkwaliteit, en ik kon niets vinden over een motorrem. Benieuwd of mensen ervaring met Holzstar als merk hebben!
Ik hoop dat anderen wat aan dit overzicht hebben - mocht je andere specs willen zien die ik nu heb weggelaten (footprint van de machine, afmetingen van het blad, hoogte etc.), laat het even weten, dan voeg ik ze toe aan de tabel.

Ik hoor graag van forumleden of ik nog machines vergeten ben die het overwegen waard zijn!

Oh, en voor mijn keuze: ik twijfel nog tussen de Record Power Sabre 450 en de Axminster machine... Ondertussen nog maar een paar pepermolens maken om het budget definitief rond te krijgen :)
Qua prijs/kwaliteit lijken mij de RP machines de beste. Het ontbreken van een snelspanner vind ik in die prijsklasse niet echt aanvaardbaar. Heb zelf de sabre 350 en ben er zeer tevreden van!
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
22
Holten
Ik zit ook op het punt om een lintzaag aan te schaffen en zit in hetzelfde budget te kijken! Ik mis wel de Hammer N3800 in het rijtje.

Maar ik ga de machine hoofdzakelijk eerste instantie gebruiken om hardhout te herzagen, dus voor mij is wellicht motorvermogen het belangrijkst.

In Barneveld raden ze me de N2 serie af, waarom precies ben ik nog niet achter.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Los van de prijsverschillen: kijk ook hoe je toekomstige lintzaag in je werkplaats past. We zitten in Nederland allemaal met hetzelfde probleem: een te kleine hobby ruimte waar we vaak een teveel aan machines in kwijt willen. Zeker bij een zaagmachine wil je voldoende bewegingsruimte rond de zaag i.v.m. De veiligheid. De Laguna was voor mij de best passende optie voor mijn werkplaatsje.
en de motorrem: die zit er volgens de specs inderdaad niet op, maar dankzij de inductiemotor staat het lint wel heel rap stil ( binnen 3 sec). Ik mis die rem niet echt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Qua prijs/kwaliteit lijken mij de RP machines de beste. Het ontbreken van een snelspanner vind ik in die prijsklasse niet echt aanvaardbaar. Heb zelf de sabre 350 en ben er zeer tevreden van!
Dank voor het delen van je ervaring met de Sabre! Lijkt tot nu toe inderdaad de beste optie...
Ik zit ook op het punt om een lintzaag aan te schaffen en zit in hetzelfde budget te kijken! Ik mis wel de Hammer N3800 in het rijtje.

Maar ik ga de machine hoofdzakelijk eerste instantie gebruiken om hardhout te herzagen, dus voor mij is wellicht motorvermogen het belangrijkst.

In Barneveld raden ze me de N2 serie af, waarom precies ben ik nog niet achter.
De N3800 heb ik er buiten gelaten omdat ie incl. rij-inrichting buiten het budget valt, maar da's niet helemaal eerlijk, want ik heb de Laguna ook meegenomen... Als ik een update van de tabel maak zal ik de N3800 ook opnemen. Benieuwd waarom Felder de N2 serie afraadt...
Los van de prijsverschillen: kijk ook hoe je toekomstige lintzaag in je werkplaats past. We zitten in Nederland allemaal met hetzelfde probleem: een te kleine hobby ruimte waar we vaak een teveel aan machines in kwijt willen. Zeker bij een zaagmachine wil je voldoende bewegingsruimte rond de zaag i.v.m. De veiligheid. De Laguna was voor mij de best passende optie voor mijn werkplaatsje.
en de motorrem: die zit er volgens de specs inderdaad niet op, maar dankzij de inductiemotor staat het lint wel heel rap stil ( binnen 3 sec). Ik mis die rem niet echt.
De afmetingen zijn inderdaad wel belangrijk. Maar ook wel lastig, want welke dimensie bepaalt dan de werkruimte. Bladafmeting, footprint van de machine? Bijkomend voordeel van sommige machines is dat de onderkast als "opslag" voor zaagbladen etc. gebruikt kan worden, dat bepaalt ook hoe makkelijk 'ie te integreren is in je werkplaats. Zal eens nadenken hoe ik dit goed kan meenemen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Op zich geloof ik niet dat de afmetingen van een lintzaag het grootste struikelblok is, omdat deze wel mee vallen.
Het probleem is meestal de ruimte die je rond de machine nodig hebt om goed en veilig te kunnen werken.
In deze is het dan handig als je de machine kunt verplaatsen.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Op zich geloof ik niet dat de afmetingen van een lintzaag het grootste struikelblok is, omdat deze wel mee vallen.
Het probleem is meestal de ruimte die je rond de machine nodig hebt om goed en veilig te kunnen werken.
In deze is het dan handig als je de machine kunt verplaatsen.
Exact waarom de transportinrichting eigenlijk wel een vereiste is, en ook binnen het budget moet vallen.

Net even gekeken naar de specs van de Hammer N3800, maar het enige relevante verschil wat ik kan ontdekken is keramische geleiding ipv lagers, voor zo'n 200 euro meer.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
22
Holten
Benieuwd waarom Felder de N2 serie afraadt...


Dit is de reactie die ik heb gekregen..

"De N3800 is meer robuust, met enkele verschillen in de materiaal keuzes.

De N3800 is een in eigenhuis gebouwde machine, de N2 lijn is een meer op hobby gerichte lijn welke onder onze supervisie voor ons wordt gebouwd.

Gezien het beperkte prijsverschil en ook omdat jij denk ik iets anders in de wedstrijd staat dan de pure hobbyist en het wat zwaarder te verspanen materiaal

denk ik dat je gelukkiger wordt van een N3800.

Dat zijn de overwegingen om je dit advies te geven"

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De N3800 heb ik er buiten gelaten omdat ie incl. rij-inrichting buiten het budget valt
Exact waarom de transportinrichting eigenlijk wel een vereiste is, en ook binnen het budget moet vallen.
Je hoeft niet perse de fabrieks-rijinrichting te kopen/gebruiken. Die is (vaak) wel makkelijk, maar soms onnodig duur of helemaal niet praktisch.
Vaak is het zo dat er een vaste as aan de ene kant van de machine zit en een zwenkwiel aan de andere kant. Dan is de machine bij gebruik wel stabiel op z'n voet te zetten, maar ook lastiger in kleine ruimtes te verplaatsen. Je kunt immers alleen voor/achteruit (en een bocht maken), maar de machine op z'n plek nog even 10 cm naar links of rechts verzetten is lastiger.
Ik heb het zelf opgelost door een stalen frame te lassen met 4 (stevige) geremde zwenkwielen eronder, maar als het geen probleem is dat de werkhoogte (en bovenkant van de machine) een cm of 10-15 hoger wordt kan je ook een dubbele plaat underlayment met zwenkwielen nemen. Dat hebben meer mensen gedaan als machine-onderstel. Kost ook een stuk minder dan de fabrieks-oplossing.

Zie mijn oplossing hier, ik heb het frame bewust net zo groot gehouden als de tafel voor meer stabiliteit. En ik heb 'm iets verdiept in het frame ingebouwd, als een soort dieplader zeg maar, precies zo hoog gehouden dat hij met 1 cm speling nog net door de deur kon in de hoogte...
Maar door de 4 zwenkwielen kan ik 'm op z'n plek draaien, en ik kan dus ook haaks de hoek om en 'm strak in een hoek parkeren (ik moet 'm voor grotere stukken buiten zetten, zie hoe hij staat tov de deur op de 1e foto van #14 van onderstaand topic (al kijk je daar wel tegen de achterkant aan, maar wel op de locatie waar hij normaal staat).


Qua kwaliteit, ik ben super-tevreden van de Laguna (ik heb de grote broer, de 18BX). Toen ik bij Baptist was voor mijn keuze werd mij de Laguna aangeraden tov de RP ivm gebruiksgemak (maar ik vergeleek dan wel de 18BX met de grootste RP, dus jouw situatie kan anders zijn). Maar jij bent natuurlijk wel degene die het budget in de gaten moet houden, maar als je dat toch wat kan oprekken kan ik Laguna als merk zeker aanbevelen. Het verschil tussen de Laguna en de Sabre 450 is immers 'maar' 200 euro, en over 10 jaar weet je dat prijsverschil al lang niet meer, maar wel het idee "had ik maar..." als je nu omwille van net buiten budget de verkeerde keuze maakt. :rolleyes: Een beetje zoals Ed in #24 van zijn keuze-topic beschrijft hoe hij bijna de verkeerde keuze had gemaakt.

Over het ontbreken van de motorrem, als ik de 18BX met de uit-schakelaar uitzet, staat het lint ook binnen een paar sec stil, ook zonder dat ik op het rempedaal druk. Maar ook hierbij; dit is op de 18BX, maar als ik het zo lees is mijn ervaring wel dezelfde als bij EdP.

Ik heb ook de Hammer in mijn keuze meegenomen, maar die viel bij mij ook af om dezelfde redenen als waarom die bij EdP was afgevallen tijdens zijn zoektocht: ontbreken van de snelspanner om het lint op spanning te zetten (en te lossen na gebruik) en de afwijkende maat sleuven in het blad.
Die snelspanner is voor mij in de praktijk ook echt een meerwaarde; als ik iets moet zagen, even de hendel naar boven zetten en het lint staat meteen weer op de juiste spanning. Na het zagen hendel omlaag en de spanning is eraf. Zonder iedere keer opnieuw te moeten instellen.
En het instellen van het lint is ook super-eenvoudig op de Laguna. Als ik het me goed herinner is dat ook een van de dingen waarvan ze bij Baptist aangaven dat dat (lint wisselen en opnieuw instellen) makkelijker zou gaan als bij de RP.

En bij mijn 18BX blijft de instelling staan als ik de hoogte verander, ik hoef dus totaal niets opnieuw in te stellen. Ook weer een stukje gebruiksgemak wat ik bij andere zagen niet tegenkwam. O.a. in het draadje van Ed las ik een reactie daarover (link), terwijl @EdP daar zelf geen last van heeft bij de 14|12 schrijft hij later.

Bijkomend voordeel van sommige machines is dat de onderkast als "opslag" voor zaagbladen etc. gebruikt kan worden, dat bepaalt ook hoe makkelijk 'ie te integreren is in je werkplaats.
Ik heb achter de zaag tegen de muur, op ooghoogte, een haak aan de muur gemaakt waar ik de linten aan ophang. Omdat de tafel toch uitsteekt tov de bovenbouw is daar in geparkeerde stand ruimte. En de linten hangen zodanig hoog dat ik er bij kleine zaagklusjes niet meteen last van heb, plus voor langere/grotere werkstukken moet ik de zaag toch van zijn plek af halen.

Je komt uit het oosten van het land, toch? Misschien is er iemand in jouw omgeving wel in het bezit van een van de genoemde zagen en kan je eens gaan proef-zagen? Dat heb ik wel gedaan bij de aankoop van mijn vandiktebank, en dat maakte de keuze wel duidelijker toen.

Nog een tip. Voor veel zagen schijnen de meegeleverde linten niet van de beste kwaliteit te zijn, let daar dus wel op. Mogelijk moet je dus bij de prijs nog een nieuw 1e lint bijrekenen. Bij de Laguna zat er bij mij wel een goed lint bij, maar dus niet bij alle merken.
Als je vervangende linten zoekt, kijk dan niet naar de fabriekslinten, maar bij bijvoorbeeld lintzagenopmaat. Ik heb daar oa het freshcut-lint gekocht (een lint dat officieel voor vlees is, maar het ook prima doet in hout) en dat is mijn meest gebruikte lint. Geeft een iets smallere en fijnere zaagsnede doordat de tandzetting minder breed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Aeolos

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Rob, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Het onderstel is inderdaad iets waar ik kritischer naar kan kijken, zo heb ik inmiddels ook wat ervaringen gelezen op het forum over het Bora onderstel, wat voor zo'n 60-70 euro te koop is. Scheelt toch significant.

Qua linten ben ik inderdaad al een tijdje tot volle tevredenheid klant bij lintzagenopmaat. Nog geen ervaring met het freshcut lint, die gaat op het lijstje voor de volgende...

To be continued! Ik ga de komende tijd wat machines bekijken en indien mogelijk testen, en zal mijn ervaringen delen als daar behoefte aan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Geertjun en Woodenal

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Update: er komt iets moois aan, maar ik moet eerst even mijn electricien aan z'n jasje trekken...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Eindelijk tijd gehad om ‘m op te halen! Geen nieuwe machine, maar een oerdegelijke Italiaanse ACM Jolly 45. IMG_7232.jpeg

Een klein beetje poetsen, en dan kan deze machine nog een mooie tijd mee.

Ik sta nog steeds achter de overwegingen in bovenstaand draadje, maar soms komt er een buitenkansje voorbij op Marktplaats voor ongeveer de helft van mijn budget... De bouwkwaliteit van deze zaag lijkt toch wel een klasse boven de machines die ik bekeken heb, en ik kan wel leven met het ontbreken van de snelspanner. Benieuwd hoe de zaaggeleiding bevalt op de lange duur.
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
 Mooie machine!
Had je hier een nieuwe krachtstroom aansluiting voor nodig, of regelen bij jullie de elektriciens het vrachtvervoer?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Haha inderdaad voor de krachtstroomaansluiting… was ik toch al van plan voor wat andere machines, en alles was eigenlijk al voorbereid qua groepenkast en dergelijke.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.