ActieRadius (OPROEP)

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste houtdraaiers.

De Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers RADIUS (http://www.houtdraaien.com) geeft het blad "ActieRadius" uit. Om dit blad inhoud te geven is er een landelijke werkgroep opgericht, die lezenswaardige, informatieve en achtergrondinformatie drukklaar maakt.
Voor Noord-Nederland heb ik mij opgegeven als "correspondent". Dat wil zeggen dat ik contacten onderhoud met afdelingen van Radius om te zien welke wetenswaardigheden bij de leden "verborgen" liggen. Op die manier kunnen zaken van de afdelingen of van individuele leden over het voetlicht worden gebracht.
Zo bezoek ik begin januari de afdeling Noord om een aantal tophoutdraaiers/vormgevers te ontmoeten. De daar aanwezige kennis, kunde en vaardigheden zijn vast aanleiding om dit middels een artikel in ActieRadius verder te dragen.
En niet alleen houtdraaiers, maar ook andere vormgevers beschikken over een ruime ervaring en kennis, die interessant is voor andere houtbewerkers.
Techniek, materiaal, afwerking, ontwerp, williewortel ideeën, eigen gemaakt gereedschap etc. etc. etc..
Mail me daarom gerust met een leuk idee/onderwerp/wetenswaardigheid/toepassing/ontwerp/suggestie etc. op info@arstorno.nl.

Dat geldt ook voor dit forum.
Houtdraaiers kunnen hier veel meer gebruik van maken voor info-uitwisseling en het laten zien van eigen werk of het vragen van opbouwend commentaar: hoe kan ik mijn werkstuk verbeteren - verfijnen - of ideeën aandragen/inspiratie voor andere houtdraaiers geven.
B.V. Wanneer je wilt beginnen met houtdraaien, wat is dan een goede houtdraaibank om mee te beginnen - bij wie kun je even oefenen om te zien of deze hobby iets voor je is - waar kun je een boom laten zagen - waar zijn exposities van houtdraaiwerk - hoe organiseer ik een expositie voor mezelf/afdeling - wat komt er kijken bij het demonstreren - waar kunnen we ons draaiwerk vakkundig laten beoordelen en taxeren - waar krijgen we advies om in deze hobby te groeien....
Kortom een forum, die je dagelijks even bekijkt om te zien of er nog iets van je gading is.
Eén waarschuwing: meedoen werkt verslavend en er zijn geen medicijnen voor/tegen.
Dus: graag reacties op dit forum of/en ook naar mij: info@arstorno.nl
Fijne kerstdagen en een gelukkig en stofvrij 2010.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste jan,

vanaf januari wordt ik lid van Radius, tevens wordt ik lid van een plaatselijke draaihoutclub. Bob Kemerink woont 1 straat verder en staat mij altijd bij met advies en handige tips. Wat mij persoonlijk wel aanspreekt is het stimuleren van elkaar dmv opdrachten. natuurlijk is het leuk als je 10 x dezelfde schaal kan draaien maar ik wil blijven leren. De holle kerstbal was een goed leermoment. De kerstman heeft mij de dvdbox van malcolm tibbits gegeven. hier staat genoeg op voor de komende 20 jaar!!!! komend jaar eerst maar op zoek naar een drum sander.
dit forum is niet erg actief. als ik dit vergelijk met het buitenland dan kan het veel beter. ik zal proberen vandaag wat foto's op de site te zetten.

tot op het forum of in lemmer

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
tevens wordt ik lid van een plaatselijke draaihoutclub.

Ha Rick, zou je hier eens wat meer over willen vertellen? Ik heb namelijk ook al eens gezocht naar een plaatselijke club, maar kon niks vinden. Woon zelf in IJsselmuiden.

Wat de betreft de activiteit op dit forum, dit valt hel erg mee in verhouding met buitenlandse fora's. Dit forum is klein, heeft een klein taalgebied en relatief weinig houtdraaiers, stuk of 8. Vergelijk je dit met het Australische forum, tja, die heeft honderden geregistreerde draaiers, uit alle Engelstalige landen. Dat valt niet te vergelijken met dit forum. In verhouding gezien is dit forum zelfs erg actief!

PS: er staat een drumsander op het marktplein.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick en Woodworker.
Drumsander: koop een schuurband (kleine maat) en draai een cylinder exact op maat. Schuurband er vast omheen en in de draaibank - schuren maar!
Club: er is een afdeling "Veluwe" met Bob Kemerink als contactpersoon.
Zelf zit ik bij de Flevodraaiers. We komen bijeen in Lelystad in de werkplaats van Sieb Nijenhuis (scheepsbouw).
Wanneer Rick in de auto stapt en Woodworker ophaalt, dan is het nog 40 km naar Lemmer voor een gezellige bijpraat/ideeënuitwisseling. Dus van harte welkom.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Drumsander: koop een schuurband (kleine maat) en draai een cylinder exact op maat. Schuurband er vast omheen en in de draaibank - schuren maar!

Maar dan kun je toch nooit exact op dikte schuren? Dan zou er nog een op hoogte verstelbare tafel onder moeten. Of zie ik dat verkeerd?

Club: er is een afdeling "Veluwe" met Bob Kemerink als contactpersoon.
Zelf zit ik bij de Flevodraaiers. We komen bijeen in Lelystad in de werkplaats van Sieb Nijenhuis (scheepsbouw).

De Veluwe is toch ook weer niet echt naast de deur, ook niet heel ver weg, dat is ook weeer zo. Waar vergaderen die mensen zoal? en wat voor aktiviteiten kan ik van zo'n afdeling verwachten?

Wanneer Rick in de auto stapt en Woodworker ophaalt, dan is het nog 40 km naar Lemmer voor een gezellige bijpraat/ideeënuitwisseling. Dus van harte welkom.

Goed idee, zeg maar wanneer? Benzinekosten kan ik vergoeden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Woodworker.
Dat is juist: voor maatwerk moet je de schuurdikte kunnen instellen; dit gaat uit de hand.
Bob Kemerink heeft tel.no: 038-4540540.
Best welkom. Je gaat vast met een mooi stuk hout naar huis.
vr.gr.
Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Rick/Woodworker.
Pak eens een zaterdag in januari 2010 m.u.v. 9/1/10
Of andere datum ook o.k.
Ik hoor het wel: 06-48088321
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtvrienden.
Heel goed idee Rick: 16 januari 2010 om 14.00 uur.
Bosruiter 114
8532 AH Lemmer.
Van harte welkom.
Wie sluit zich meer aan, ik heb een grote tuin en een ruim hart............en een verwarmde werkplaats.
Ik houd de aanmeldingen wel in de gaten en geef t.z.t. wel weer bevestiging.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.