Acryl vernis op ruw hout ...

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Ik heb net mijn eerste meubel in massief eik gemaakt. Ben er toch wel tevreden over en heb het mooi glad geschuurd.
Nu wil ik het vernissen met matte acryl vernis (van Linitop ter extra informatie). Gelukkig heb ik eerst geprobeerd op een proefstukje, want na het aanbrengen van de eerste laag vernis zwelt/verandert het hout in die mate dat het glad geschuurde oppervlak transformeert tot een oneffen oppervlak met diepe (zo voelt het toch aan) groeven.
Is dit normaal en moet ik het oppervlak na de eerste laag opnieuw glad schuren? Of ligt het aan de kwaliteit van de vernis?
Alle advies is welkom.
 
A

Athanor

Guest
Is die acryl vernis op waterbasis? Ik vermoed het wel omdat je aangeeft dat de houtvezels opzwellen. Als je hier mee wilt werken kun je waarschijnlijk beter eerst het eiken met een kwast met water instrijken, de opgewelde vezels weer schuren voordat je de vernis opbrengt. Ook dan is het misschien nog nodig om tussendoor te schuren. Wees wel voorzichtig bij eiken met water en ijzer, want dat geeft blauwe vlekken. Dus geen kwast met metalen delen gebruiken of met een schraapstaal in vochtig hout werken.

Succes!
Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is toch heel gebruikelijk? Bij mij gebeurd het ook altijd als ik Glitsa gebruik. Gewoon even met fijn schuurpapier licht schuren.
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Gewoon even met fijn schuurpapier licht schuren volstaat echt wel niet. Het hout is zodanig geribbeld dat het serieus geschuurd moet worden om terug glad te krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok, dat klinkt wel ernstig. Wordt het na een tijdje niet beter als het vocht opgedroogd is?
 
A

Athanor

Guest
Heb je nu al eens gekeken of het een watergedragen vernis is?

Fons
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Jawel, waterdragende vernis. En jouw tip blijkt een goede te zijn Fons.
Bedankt!
P.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Gelukkig wordt nu in dit forum gesproken over acryl vernis. (acryl is altijd op waterbasis, soms zelfs verdunbaar met water)
Ik maak nu al een tijdje Intarsia stukjes van verschillende hout soorten en was nooit echt tevreden over het vernissen.
Voor de natuurlijke gekleurde houtsoorten is vernis op oliebasis uitstekend, doch de lichte houtsoorten worden hiermee geelachtig wat ik niet wil.
Wat wit is, moet wit blijven.
Hierdoor behandel ik mijn werkstukken de laatste tijd steeds meer met Rambo Panser vernis Acryl hoogglans en uiteraard transparant.
En ja, heb ook gemerkt dat ik na de eerste laag weer flink moet schuren alvorens de volgende laag aan te brengen.
Dacht echt dat het kwam door mijn Rambo beits, wat niet de originele is maar een goedkopere variant want de originele is moeilijk aan te komen en moet ook vrij prijzig zijn.
Maar na drie lagen ziet het er toch fantastisch uit.
Waarom wil of kun jij jou meubel niet vernissen op olie basis ? Het is toch eiken en dat lijkt mij veel mooier en beter dan met acryl.
Jan www.rubenwoods.nl
 
Laatst bewerkt:

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Zelfde probleem,zeer fijn geschuurd alles prima, grondlaag aangebracht op eikenhout alle vezels waren terug opgeruwd,afgeschuurd met korrel 280 resultaat terug fijn. eerste laklaag aangebracht terug opruwing van de vezels, tweede laag aangebracht zelfde resultaat.Vroeger als ik werkte met verven niet op water basis geen probleem.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Zoals ik al schreef was ik nog steeds op zoek naar een geschikte afwerking voor met name witte houtsoorten.
Heb zojuist een firma gevonden die pretendeert de juiste lak te hebben voor naald- en loofhout, dus lichte houtsoorten.
Merknaam De drie molens heeft een Blanke lak Hoogglans H2O PU Trimol Transparant 1liter voor €18,30
Hopelijk geeft me dat een beter gevoel dan die Rambo die ik nu gebruik.
Schuren moet, maar liefst zo weinig mogelijk.

Jan www.rubenwoods.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.