Accu schroefmachine of slagschroevendraaier?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Tot op heden heb ik altijd gewerkt met 1 accu boor-schroefmachine. Een Hitachi 14.4V met 2 accu's. Nu ik wat serieuzer bezig ben merk ik dat het erg handig zou zijn om er een apparaat bij te hebben. Ik moet nu steeds wisselen tussen voorboren en schroeven en dat kost onnodig veel tijd, zeker als je ook nog lijm gebruikt.
Nu zie ik op de vele kanalen op YouTube dat er vaak wordt gewerkt met een accu boor- schroefmachine om te boren en daarna een slagschroevendraaier om de schroef erin te draaien. Nu lijkt het me dat qua koppel helemaal niet nodig is, maar er zal wel een idee achter zitten anders zou het niet zoveel gebruikt worden.

Kan iemand met adviseren wat te doen? Slagschroevendraaier of normale accu-tol?
Ik lees hier ook wel goede verhalen over de 20V apparaten van de Lidl, die zouden voor mij waarschijnlijk ook wel voldoen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Absoluut een slagschroefmachine in mijn ogen!

Die Lidle dingen heb ik ook. Prima spul voor dat geld. Wellicht niet voor een bouwvakker die hoge eisen stelt.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Inderdaad is de koppel bij kleinere schroeven niet nodig. Maar er zijn nog meer voordelen. Namelijk het lage gewicht en de afmeting. Voorboren gaat tot een kleine maat ook vaak beter, omdat de rotatiesnelheid hoger is vergeleken normale boor- schroefmachines.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Je kunt ook een verwisselbare kop nemen, dan kun je snel wisselen tussen boren en schroeven. Ik weet niet of dit bij je hitachi kan.
Als je hem niet nodig hebt zou ik zeker geen slagschroevendraaier nemen vanwege de herrie welke deze maken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Oordoppen op voor schroeven of niet, voor mij geen herrieschroefmachine.

1 machine met een boortje en 1 met een schroefbit werkt fijn of een machine waarbij snel is te wisselen tussen boor en bit bv met centrotec van Festool (kost wat heb je ook wat ;) )
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Slagschroevendraaier heeft ook als voordeel dat je minder op de schroef hoeft te drukken om je bitje erin te houden. Nadeel is de herrie.
maar gehoorbescherming met ingebouwde radio is dan okk wel fijn.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik gebruik mijn kleine 12V slagschroevendraaier eigenlijk heel vaak, hij is ook lekker compact.
Heb wel tijdens het klussen eigenlijk altijd gehoorbescherming op / in.

Overigens ben ik verwend en heb een 12V schroefboormachine, een 12V slagschroevendraaier een 12V schroefklopboormachine en 18V schroefboormachine. Soms wel handig, 2 maten boortjes, een verzinkboor en een schroefbitje tegelijk.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat ook een groot voordeel is van de slagmachine, dat is dat ie minder ampères trekt. Is beter voor de accu en je kunt logischerwijs ook meer schroeven in draaien. Ik heb een 14,4 Volt Makita. Maar een eventueel volgende zou zomaar eens een Parkside kunnen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.