Accu of snoerfrees?

B.Snakes

Nieuw lid
30 dec 2020
4
0
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een frees aan te schaffen die zowel goed is op de kantjes en die ook invalmogelijkheden heeft. Op internet is men erg te spreken over de Makita RT0700 en de Makita DRT50 (de accuvariant van de RT0700) en men zegt ook dat deze zeer goed vergelijkbaar zijn.

Nu gebruik ik zelf niet heel vaak een frees en de bedoeling is dan ook dat deze frees jaren meegaat. Ik vraag me dan af of het het dan verstandiger is om de snoervariant te nemen. Of denken jullie dat ik er vanuit kan gaan dat het 18V platform van Makita nog wel 10 - 15 jaar meegaat? Ik heb twee boormachines in het 18V platform en tot maart krijg je een gratis accu bij de DRT50. Dit maakt die DRT50 ook wel aantrekkelijk...

Groetjes,

Bram
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
IK heb de Makita accufrees in die uitvoering met al die verschillende voeten erbij. Op zich een mooi apparaat voor niet al teveel geld, ik kan 2 nadelen noemen:

  1. De slag van de frees is niet zo heel lang, man je kunt niet heel diep
  2. Als kantentrees is er een groot nadeel dat de freesvoet geen echte kantentrees is, die staan een kleine hoek achterover tov het werkstuk zodat je nooit je fineerzagen beschadigd. uit ervaring kan ik vertellen dat de Makita dat wel doet.
Voordelen:
  1. Lekker mobiel
  2. Erg gunstig geprijsd
  3. Flexibele inzet door al die voeten

Als frees erbij zeker een goede keus voor de kleine dingetjes, als enige frees ..... dan zou ik toch een kiezen met net iets meer kwaliteit en precisie denk ik. Maar dan kom je toch weer (jawel) bij een dure Mafell of Festool frees uit. Veel andere merken komen meteen in de klasse waar de Makita Accu ook zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: B.Snakes

B.Snakes

Nieuw lid
30 dec 2020
4
0
Bedankt voor de snelle reactie! Heb je nog getwijfeld tussen de snoerversie en de accuversie?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb de snoerversie van de Makita en vind het voor mijn gemiddelde werkstukgrootte een fantastisch apparaat. Redenen voor mij om de makita te kopen waren oa de grootte van het apparaat, of liever gezegd de compactheid. Het is lekker klein en handelbaar. Ook de vele hulpstukken maken het een veelzijdig apparaat. De bouwkwaliteit is erg goed en alles past netjes in elkaar. Er bestaat ook een Chinese kloon die voor €100 op buitenlandse Amazon websites staan. Geen idee of die goed zijn.

De compactheid komt zoals Scheppie ook al zegt met het nadeel dat de capaciteit van de machine ook klein is. Voor mij, een hobbyist, maakt dat niet uit omdat het mij niet uitmaakt of ik twee of drie gangen moet doen. Als je grotere werkstukken maakt en het moet snel, heb je misschien meer aan een traditioneel model bovenfrees.

De reden waarom ik voor een snoerversie ben gegaan is dat accu's bij mij altijd de neiging hebben om leeg te zijn op het moment dat ik ze nodig heb.

Als je Instagram hebt, zoek eens op #Dustylumberco. Hij maakt relatief zware meubels en verbindingen van oud hout en gebruikt in zijn filmpjes vaak de accuversie. Dus die zal ook zeker potentieel hebben.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Bij ons in de werkplaats hebben we veel frezen waaronder de Makita met snoer en met accu. Ik gebruik voor de kantjes echt alleen nog de Makita met accu. Dat snoer vind ik toch echt in de weg zitten. Als je veel meters maakt moet je wel extra accu's hebben want ze gaan best snel op (als je veel weghaalt).
Succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Ik heb vorig jaar een accu variant Ryobi aangeschaft. Gebruik hem weinig is de derde frees. Adapter besteld (verwegistan) nu passen mijn Milwaukee accu's erop. Heb ik 4 accu's van, en mijn vrouw heeft ryobi tuingereedschap met nog 2 accu's. Daar kom ik wel mee. D.at was ook de reden om voor ryobi te kiezen. Milwaukee was toen niet leverbaar. Ook nu vind ik de body behoorlijk aan de prijs. Moet ik veel kanten frezen dan gebruik ik mijn freestafel dat gaat veel sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.