Acasia geel

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Ik heb een plank acasia gekocht omdat dit het meeste op eiken zou lijken. Nu valt me op dat de kern van het hout inderdaad de licht eiken kleur heeft. Maar daarbuiten een sort gele gloed zit. Mijn vraag is blijft dit of wordt dat ook nog lichter? Kan er niets over vinden op internet.

mvg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Ik kan je het antwoord niet geven maar heb wel een vraag: waarom heb je geen eik gekocht? Daar is toch redelijk makkelijk aan te komen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hebben we het hier over acasia (de boom uit Afrika) of de valse acacia (robinia pseudoacacia) ? Dat hout begint groenig, en verkleurt langzaam naar goudbruin, maar daar zou ik niet van zeggen dat het op eiken lijkt.
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Hebben we het hier over acasia (de boom uit Afrika) of de valse acacia (robinia pseudoacacia) ? Dat hout begint groenig, en verkleurt langzaam naar goudbruin, maar daar zou ik niet van zeggen dat het op eiken lijkt.
De verkoper noemde beide namen. Ik moet zeggen dat het qua nerf wel wat weg heeft van eiken
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik denk dat het hier over Robinia gaat. Ik heb daar veel mee gewerkt, vooral voor tuinmeubelen. Het uiterlijk kan wel aardig verschillen, afhankelijk hoe de boom gegroeid is. Ik vind het een ondergewaardeerde houtsoort wat het gebruik voor meubelen betreft. Van de resten heb ik verschillende tafeltjes gemaakt die er mooi uitzien qua houtkleur en glans. Het heeft dan veel van teakhout vind ik.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, jelmer en mathieu

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb een plank acasia gekocht omdat dit het meeste op eiken zou lijken. Nu valt me op dat de kern van het hout inderdaad de licht eiken kleur heeft. Maar daarbuiten een sort gele gloed zit. Mijn vraag is blijft dit of wordt dat ook nog lichter? Kan er niets over vinden op internet.

mvg
Pseudo Acasia wordt in mijn ervaring behoorlijk geel onder invloed van zonlicht.
Als je echt opzoek bent naar een eikenlook en geen teleurstelling wilt, zou mijn advies zijn om het stuk hout terug te brengen en elders het gewenste stuk eik te halen. 50mm eik is in bijna elke droombare afmeting te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik denk dat het hier over Robinia gaat. Ik heb daar veel mee gewerkt, vooral voor tuinmeubelen. Het uiterlijk kan wel aardig verschillen, afhankelijk hoe de boom gegroeid is. Ik vind het een ondergewaardeerde houtsoort wat het gebruik voor meubelen betreft. Van de resten heb ik verschillende tafeltjes gemaakt die er mooi uitzien qua houtkleur en glans. Het heeft dan veel van teakhout vind ik.

Fons
Hier een paar voorbeelden, de eerste in de olie en de tweede nog niet:

DC02C4E3-21DD-4448-8323-4ECB7D4E5035.jpeg

1C85B65D-E8B5-4401-8B6A-D7C81596D6DC.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Misschien een overbodige vraag, maar word het hout binnen of buiten gebruikt? De voorbeelden die hier worden gegeven zijn meest voor buiten gebruikt, maar voor binnen zou je het eventueel nog bij kunnen kleuren?

Al blijf ik net als @rik het hout terugbrengen, en er eikenhout voor gaan halen. 50mm is een courante maat.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Deze tafeltjes deels binnen. Buiten laat ik vergrijzen. Dit tafeltje staat in onze tuinkamer die behoorlijk licht is, is al vijf jaar oud en alleen in de olie gezet. Op de achtergrond een teakhouten mid-century modern kastje, kun de twee vergelijken. Bij Robinia zie je wel de verschillen, de resten zijn waarschijnlijk uit meerdere bomen gekomen, zowel geel als bruin dus…..

Fons

A0E813B9-28E2-4F75-9A99-89D74BDF5219.jpeg

5621CE4B-BEAC-46A0-83ED-C5A7A1FAD2E7.jpeg
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Deze tafeltjes deels binnen. Buiten laat ik vergrijzen. Dit tafeltje staat in onze tuinkamer die behoorlijk licht is, is al vijf jaar oud en alleen in de olie gezet. Op de achtergrond een teakhouten mid-century modern kastje, kun de twee vergelijken. Bij Robinia zie je wel de verschillen, de resten zijn waarschijnlijk uit meerdere bomen gekomen, zowel geel als bruin dus…..

Fons

Bekijk bijlage 109722

Bekijk bijlage 109723
Is dat een pastoe kastje op de achtergrond? Die vind ik persoonlijk erg mooi…en ze zijn goud waard. Ik heb ze voor 2000,- verkocht zien worden.

nog even in topic. Zit er tijdsdruk achter dit project? Anders kun je natuurlijk ook aan de houthandel waar je het gekocht hebt aangeven dat je toch echt eiken hout wil, dat is gemakkelijk te regelen voor elke houthandel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.