Abraham en David Roentgen Berlijnse secretaire 18e eeuw.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.328
362
Terkaple
www.woodworking.nl

One of the finest achievements of European furniture making, this cabinet is the most important product from Abraham (1711--1793) and David Roentgen's (1743--1807) workshop. A writing cabinet crowned with a chiming clock, it features finely designed marquetry panels and elaborate mechanisms that allow for doors and drawers to be opened automatically at the touch of a button. Owned by King Frederick William II, the Berlin cabinet is uniquely remarkable for its ornate decoration, mechanical complexity, and sheer size.

This cabinet is from Kunstgewerbemuseum, Staatliche Museen zu Berlin, and is on view at The Metropolitan Museum of Art in the exhibition Extravagant Inventions: The Princely Furniture of the Roentgens

Meer dan 200 jaar oud, wat een vernuft en vakmanschap, veel kijkplezier.

jaap
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
272
6
Geniaal! Wat een vakmanschap zeg!

Ook erg mooi dat er een tweede sleutelgat zit in de middelste deur die de deuren aan weerszijden "bediend". Knap uitgedacht.

Mooi zeg, dank je wel voor het posten!

Rene
 

knotwilg

Actieve deelnemer
17 apr 2011
92
0
mooi ding zoiets maken ze niet meer tegenwoordig

Jawel hoor, heet Microsoft Windows 8, heeft ook een bureaublad en zit vol met niet functionele animaties ;)


Heel eerlijk, ik vindt het vooral erg vernuftig.

i.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.005
26
zouden hier ook bouwtekeningen van zijn weet iemand dat ????
gr leroy
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Dit is nou een goed voorbeeld van smaken verschillen, want o o wat een foeilelijk ding. Maa natuurlijk wel kunstig gemaakt en niet op smaak lettend heel mooi gemaakt
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.328
362
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo zie je maar dat "smaak" een tijdelijk begrip is. Naar mate de massa meer meubels nodig had, zijn de vormen eenvoudiger geworden, zodat het meer machinaal gemaakt kon worden. De meubels van Rietveld zijn om die reden zo ontworpen, design voor de massa. De meeste opa's en oma's hebben nog wel meubelair met van die hekwerkjes op de de kast. Versieringen, zoals op amerikaanse autos uit de 50'er jaren, maar dat vinden we wel weer wat, want dat is nostalgie. Blijft de interessante vraag, of smaak gedicteerd wordt door de bepalende ontwerpers van hun tijd, of dat er een collectieve behoefte is aan een bepaalde uitingsvorm. En dan hebben we ook nog voorwerpen waarvan we het ontwerp "tijdloos" noemen, waarvan natuurlijk nog moet blijken of de volgende generaties dat ook vinden ;).

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.