Aanvulling op afzuiger

Rouwdouwer

Actieve deelnemer
18 feb 2022
63
19
Almere
Ik heb een 2PK afzuiger met een cycloon, de pijpen in mijn werkplaatsje zijn 125mm met aftakkingen naar 100mm
Nu wil ik aftakken naar 63mm voor wat kleinere machines, maar ben bang dat ik veel zuigkracht ga verliezen.

Als ik een simpele bouwstofzuiger met een slang van 35mm, 1000watt, met een blikken ketel zou toevoegen, wat zou dat doen?
Ik bedoel dus, een flens van 100mm onderaan op de ketel plaatsen, aansluiten op de afzuiging en dan de stofzuiger, draaiend uiteraard, gebruiken.
Heb ik dan een krachtige stofzuiger die geleegd wordt door de afzuiging of werkt een en ander elkaar tegen?

Hoor graag reacties

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.214
2.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
zet je 2 afzuigingen op hetzelfde buizennet, dan werken die mekaar tegen
hoe meer afzuigmonden je hebt, hoe meer het aangeraden is om kleppen te plaatsen
overgaan naar kleinere diameters doe je best net voor de afzuigmond

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
172
50
Alkmaar
Ik denk dat je de hoge onderdruk (Die je bouwzuiger haalt) teniet doet in de grote diameter buizen. Zou gewoon een kleinere diameter buis parallel aan je huidige buizen plaatsen. (mits de afstand niet te groot is)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.939
1.394
Omgeving Leiden
Als ik een simpele bouwstofzuiger met een slang van 35mm, 1000watt, met een blikken ketel zou toevoegen, wat zou dat doen?
Ik bedoel dus, een flens van 100mm onderaan op de ketel plaatsen, aansluiten op de afzuiging en dan de stofzuiger, draaiend uiteraard, gebruiken.
Heb ik dan een krachtige stofzuiger die geleegd wordt door de afzuiging of werkt een en ander elkaar tegen?
Zag wel wat in dit idee. Bedacht echter dat dit jammergenoeg niet gaat werken.
De bouwstofzuiger heeft bovenop de motor die in feite de ketel vacuum probeert te zuigen. Op het gat in de ketel is de slang aangesloten waardoor je daar wat mee op kan zuigen.
Maak je een gat ionderin de ketel en sluit je de ketel met een 100mmslang aan op je bestaande buizenstelsel, dan zal de motor proberen dat vacuum te trekken. Lukt natuurlijk niet, maar er is ook geen onderdruk meer in de slang van de bouwstofzuiger.
Dit gezegd hebbende : als je onderin de bouwstofzuiger een afsluiter in de 100mm slang maakt dan kan het gaan werken.
Afsluiter dicht, bouwstofzuiger aan, stof met 63 mm afzuigen. Bouwstofzuiger uit, klep open, grote afzuiger aan en leeg is de ketel van de bouwstofzuiger.

Ik zou eerst eens proberen af te takken met 125 mm, dan vlak bij machines naar 63 brengen en eens kijken wat dat doet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.