aansluiting electromotor bas 2397

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als ik het schema bekijk in het deksel zit de condensator verkeerd geplaatst, deze moet tussen U1 en W1 zitten, verder zou ik om de motor te testen de fase en nul op U1 en U2 zetten en een bruggetje maken tussen V2 en W1

MAARRRRRRRR.... als je geen (of te weinig) verstand van zaken hebt zou ik een elektro monteur raadplegen die eerst de condensator doormeet (deze hoeft niet zichtbaar kapot te zijn maar kan wel degelijk doorgeslagen zijn en sluiting veroorzaken), hij kan de wikkelingen doormeten, een aardlek meten en de weerstand meten tussen U1 en U2 of dit idd de plaats is voor fase/nul.

Een gevulde glaszekering is niet per definitie een magnetronzekering maar een zekering die groot vermogen doorlaat en bij sluiting niet het glazen buisje kapot kan laten knallen dus eigenlijk een soort "beveiligde" zekering. Dt soort zekeringen zie je niets aan als ze doorgeslagen zijn en moet je dus door meten (wel eerst uit de houder halen anders kan je 'door' de schakeling meten en lijkt het alsof hij heel is terwijl hij stuk is (en dan is de vraag: waarom is hij stuk?)

Is die "beveiliging" trouwens geen toeren regelaar? Ik vind het een erg volle printplaat voor een beveiliging...

Als je wilt kan je gerust een keer langskomen met de motor, je bent van harte welkom.


Groeten,
Patrick
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Nog even verder filosoferen:

Heb je de draden die uit de motor komen los gehad?
Je hebt een ohmmeter (weerstandmeter) wat meet je tussen de zwarte draad en de gele draden?
De aanloopcondensator zit volgens mij sowieso verkeerd aangesloten

Succes Peter
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een kooiankermotortje gaat niet zo gauw stuk van een wat vochtige schuur. Anders zouden veel landbouwbedrijven elke winter legio van dit soort problemen hebben.

Dus als ik het goed volg:

1
je lintzaag begeeft het zonder duidelijke aanleiding . Dwz , de motor draaide bij wijze van spreken gisteren wel maar nu niet. Er is geen sprake van zekeringen die er uit gaan.

2
je haalt de bedrading tussen schakelaar en motor los.( 5 draden. Nl.: 2 zwarte, een bl., een br. en een gr.).

3
je sluit een ander netsnoer vlgns een schema zoals je je dat denkt te herinneren, rechtstreeks op de motor aan. Je constateert dat het aansluitkastje van de motor er anders uit ziet dan op het dekseltje vd motor staat. Maar je denkt nog te weten waar nul en fase zaten op grond van de kleuren van de 5 draden die eraf kwamen. Daarbij neem je aan dat de 2 zw draden voor deze test functieloos zijn.
De motor draait helaas niet. Maar er spreekt ook nergens een veiligheid aan.


Twee vragen
A
vanaf welk incident was er volgens jou sprake van kortsluiting? ik zie dat niet terug in verhaal.


B
Hoe ben je destijds, toen DEZE motor werd geplaatst, tot een goede aansluiting van de vijf draden gekomen?
Ik denk dat ik het antwoord weet: de motor is gelijk samen als een geheel met het kastje vervangen. (Ik denk dat het kastje meer kan dan alleen aan uit. Zit misschien ook een draairichtingkeuze en condensatorfunctie in waardoor de C op de motor niet mee hoefde te doen. (Maar nu zal iemand met meer praktische kennis me misschien tot de orde moeten roepen)


Wat ik zou doen:
Aansluiting in overeenstemming brengen met het dekseltje op de motor en motor sec testen. Op net aansluiten ook overeenkomstig schema in dekseltje evt met een 100 W gloeilamp in SERIE als je voorzichtig wilt zijn.
Kan niet zoveel mis gaan lijkt me. Vingers thuis en 1 hand in de zak houden.

Dat de een na de ander motor het begeeft door een vochtige schuur geloof ik niet maar gek verhaal blijft het wel.


Succes en laat me weten hoe de proef verloopt.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
1. correct maar bij aanzetten springt wel de groep in de groepenkast eruit.
2. correct!
3. correct!!

A. vanaf het moment dat de motor het niet meer deed. Want aanknop om --> groep eruit. Ik noemde dat kortsluiting maar weet niet of dat correct is.
B.Klopt ook, ik heb het apparaat zo gekocht, nooit iets aan gedaan. Ik denk ook dat het kastje meer kan maar heb geen idee wat....


Ik kan de motor aansluiten zoals op de deksel staat, maar gaat dat goed, zitten de gele draden en het zwarte draad naar en van de motor op de plek waar de sticker op het dekseltje vanuit gaat?

ik denk dat het dan zo moet;
fase aansluiten op u1
nul w1
condensator op u1 en u2
bruggetje maken op w1 en v2

Maar ik denk dat ik het advies van Patrick (Zaag) ter harte neem en een elektromonteur er even naar laat kijken. Ik voel me niet vertrouwd genoeg met de materie om te gaan experimenteren en blijkbaar is dit toch een wat "vreemde" constructie.

Ben wel blij om te horen dat vocht vermoedelijk niet de oorzaak is. waarschijnlijk is dit het risico van het aanschaffen van oude machines...


Patrick, dank voor je aanbod om met de motor langs te komen. Ik heb al gekeken of ik de motor er makkelijk af kan krijgen maar dat zag er niet naar uit. De poelie aan de andere kant van de machine moet er dan afgehaald worden en dat roept en deja vue gevoel bij me op. Bij het vervangen van de vorige motor hebben we de poelie er niet heel af kunnen krijgen. Een zogenaamde flatbelt poelie was nergens te krijgen en uiteindelijk heb ik toen zelf van eikenhout een nieuwe gemaakt.....Dus dan toch maar even de eletro monteur laten komen.

Ik laat weten hoe het afloopt....

groeten, Michel
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
zal morgen nog eens meten. tussen de 2 gele kreeg ik een uitslag (0,02 meen ik maar dat kijk ik dan ook even na).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
0,02 wat?
kiloohm of.... ? als kohm is is het dus 20 ohm. Alleen de ohmse weerstand. Aanvangsstroom zal dan ver onder 11 ampere liggen.

Als die 20 ohm klopt zou ik aansluiten. Via gloeilamp of rechtstreeks als die 20 ohm echt is. Heel even stekker in contactdoos houden.


Groet
klaas
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
'k Heb nog wat in mijn (oeroude) elektrokennis gegraven. Omdat de motor volgens het aansluitschema in het dekseltje twee richtingen op kan draaien is het vlgs mij een 3-fasenmotor in Steinmetz schakeling.
Dat moet te zien zijn aan de waarde van de condensator. (ongeveer 65 /uF per kW)

Ik sluit me aan bij het experiment van Klaas, aansluiten volgens het schema in het dekseltje en kijken wat er gebeurt. 't Slechtste wat er kan gebeuren is dat de automaat er wéér uitspringt. Weet je ook gelijk zeker dat de motor defect is.

Succes, houd ons op de hoogte.
Peter
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Gisteravond laat had ik het aanbod van Patrick aan Michelh over hoofd gezien. Voor mij te laat op de avond blijkbaar. Op dit vriendelijk aanbod kun je natuurlijk ook ingaan Michelh.


Overigens bedenk ik nu: Michelh, heb je nog gegoogled naar dit type motor? Je weet maar nooit.

en.... Ik koop ook ouwe motoren hoor. Kooiankermotoren zijn simpel en bedrijfszeker. Maar ... Jij hebt daar nu even niks aan :)

ik ben heel benieuwd naar het vervolg

met vr groet,
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Is die motor van jou oorspronkelijk van een Beckum BAS 450 lintzaag? Is dat merk later niet overgegaan naar een andere club? Metabo?

In dat geval is er mischien iemand op dit forum die je adhv een manual van die zaag de motoraansluitingen kan laten weten.
Je zou op de zoekfunctie van dit forum kunnen kijken.

mvg
klaas
 

Michelh

Nieuw lid
15 jul 2012
23
0
Hoi Klaas,

Ik weet niet of de motor oorspronkelijk van een BAS 450 lintzaag is. In ieder geval is het wel een motor van Elektra beckum. Dus ik verwacht het eigenlijk wel. Ik heb wel op internet gezocht naar een handleiding van de 450 en ook wel gevonden maar er stond geen bruikbare informatie bij helaas.

Vanmiddag heb ik een elektro monteur uit de buurt gebeld. Ik verwacht dat hij een dezer dagen langskomt. Ik hoop dat hij kan vaststellen dat de motor nog goed is.....

Ik ben ook wel benieuwd wat hij zegt van het aansluitschema. Dat lijkt toch niet helemaal origineel....

groeten, Michel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.