Aanschaf Tormel T3

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vooral bij hardere staal soorten vind ik de standaard steen van de T7 te zacht, een schaafbeitel van A2 staal en na 1 minuut is de steen zo glad als een spiegel.
Kwam afgelopen zomer twee keer een schroefpunt van een kozijnanker tegen bij het uitstukken van een kozijn (die schroefpunt ging netjes er af :) ), en man wat een drama daarna op de Tormek, om die beschadiging van een hakbeitel er uit te krijgen.
Er moest zon 3,5 mm van de vouwen af, dat duurt me echt te lang op een Tormek.

Ik gebruik de Tormek alleen voor het verfrissen van een vouw, wat wel weer heel snel gaat.

Bij grof hervormen van een vouw gebruik ik dan ook liever eerst een Creusen DS 7500 TS. (TS = traag slijper met lager toerental)

Na de Creusen even kort op de Tormek, wat heel wat meer scherpte geeft.

Het leren stropwiel was even wennen voor me toen ik die voor het eerst gebruikte, de vouw is geen probleem, maar de onderkant van de vouw kun je snel iets afronden op het stropwiel.
In mijn ogen was het mooier geweest als ze de zijkant van het plastic stropwiel ook bekleed hadden met een vlak stuk leer.
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb enige jaren geleden (ik weet niet precies meer wanneer, maar in ieder geval voor de tormek de T7 uitbracht) een Jet wet sharpener aangeschaft.
Voornamelijk vanwege Deze review

Het voordeel van deze machine is dat de draaisnelheid instelbaar is (zogenaamd om te compenseren wanneer de steen in diameter afneemt) maar vooral handig wanneer je veel moet afnemen. (Het wordt wel iets meer een braszooi van rondspattend water op hogere snelheid.

Het is wel een beetje een gehannes om de beitels juist in de houder te krijgen. (vouw zwart kleuren met alcoholstift, en steeds de stelschroefjes een beetje bij draaien zodat mooi haaks wordt afgenomen). Maar als de beitel eens goed in de houder zit laat ik 'm zitten totdat ie "klaar" is.
(beginnen met steen in "grove" stand, dan met gradeersteen in "fijne" stand, dan over de leren wetband.)

Aanvankelijk deed ik eerst meerdere beitels in "grove" stand, dan met gradeersteen fijn zetten en al die beitels opnieuw in de houder voor de fijne stand, maar ze in de houder laten zitten bevalt me beter; ik moet dan wel veel meer tussentijds de waterbak verversen vanwege de smurrie van het graderen, en de steen zal zo wel wat minder lang meegaan, maar dat kan bij mijn gebruik nog vele jaren duren voordat die aan vervanging toe is.

Destijds was deze machine ook verkrijgbaar bij baptist, waar hij nu niet meer in het assortiment zit. (Ik weet niet of ze deze vanwege kwaliteitsoverwegingen uit het assortiment hebben gehaald, misschien kan Dopeling daar over uitweiden)
Bij de mijne loopt de steen in ieder geval mooi rond, alleen het wiel met de leren band heeft een kleine slag, maar daar heb ik nog geen problemen van ondervonden.

(Ik heb de machine destijds wel gewoon bij de lokale ijzerwarenhandel gekocht, die 'm moest bestellen terwijl hij de tormek machines op voorraad had).

Toen Tormek met de T7 uitkwam heb ik er wel zo'n nieuwer type tormek beitelhouder bijbesteld, omdat je zo foolproof de beitels makkelijk juist in de houder kon zetten, maar in de praktijk valt me dat toch wat tegen en gebruik ik gewoon de standaard Jet beitelhouder.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.