Aanschaf tafelslijpmachine

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Hallo allemaal. Ik wil graag een tafelslijpmachine aanschaffen omdat...wel ik heb zoveel beitels die niet scherp zijn. Das geen werken zo. Dus een slijpmachine lijkt me een hele goede aanschaf. Iemand een advies voor een goede betaalbare machine? Heb je dan ook een slijphulpstuk nodig en zo'n diamant afritser? Alvast bedankt..
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hier , op 't forum, is er al heel veel over slijpmachinnes geschreven.
Als je " bankslijper " in de zoekfunctie zet, zie je al een heleboel.

groeten ,
Ornament
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Hier , op 't forum, is er al heel veel over slijpmachinnes geschreven.
Als je " bankslijper " in de zoekfunctie zet, zie je al een heleboel.

groeten ,
Ornament
Ok ..net even gezocht en duidelijk is: iedereen doet het anders. Dus ik denk dat ik een creusen machine op mp aanschaf en kijk hoe ver ik daarmee kom. Van wat ik begrijp best een goed merk en betaalbaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Bij een steen op je machine heb je een afritser nodig. Zet je er een cbn wiel op niet. Er is een universele houder van tormek waar je alle hulpstukken op kunt zetten. Er zijn ook goede steunen te koop.
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Bij een steen op je machine heb je een afritser nodig. Zet je er een cbn wiel op niet. Er is een universele houder van tormek waar je alle hulpstukken op kunt zetten. Er zijn ook goede steunen te koop.
Hee wim, even voor de duidelijkheid. Die universele houder past dus ook op bv een creusen? In een klaar voor alle beitels en schaafijzers?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hee wim, even voor de duidelijkheid. Die universele houder past dus ook op bv een creusen? In een klaar voor alle beitels en schaafijzers?
Je zou dat kunnen doen. Maar naar mijn mening heeft dat helemaal geen voordeel tov een deftige instelbare , traditionele, leunspaan. Eenmaal dat die in de juiste hoek staat slijp je al je steekbeitels en schaafmessen en automatisch onder de juiste slijphoek.

Jammer dat er zo weinig fabrikanten een echt goede; stevige, leunspaan op hun machines zetten.

groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Je zou dat kunnen doen. Maar naar mijn mening heeft dat helemaal geen voordeel tov een deftige instelbare , traditionele, leunspaan. Eenmaal dat die in de juiste hoek staat slijp je al je steekbeitels en schaafmessen en automatisch onder de juiste slijphoek.

Jammer dat er zo weinig fabrikanten een echt goede; stevige, leunspaan op hun machines zetten.

groeten,
Ornament
Ja, Ornament dat maakt voor rechte beitels niet uit.
Ik bedoel deze Tormek BGM-100 montageset voor werkbankslijpmachine - Baptist Die zet je voor/naast je machine.
Heeft het voordelen ten op zichte van een degelijke leunspaan? Ik vind van wel, maar ik ook een Tormek en een polijstmachine van Koch. Ik kan nu de beitels zonder te wisselen op de diverse machines gebruiken.
Doe ik dat bij rechte beitels nee dan doe ik dat nu niet maar als je nog niet goed kunt slijpen of hier geen tijd in wil steken, en dan is het een uitkomst.
Voor mijn houtdraaigutsen en andere gutsen ed. vind ik het wel een grote meerwaarde. Bijna fullproof.
Ja kan je goed slijpen dan heb je het inderdaad niet nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Hee wim, even voor de duidelijkheid. Die universele houder past dus ook op bv een creusen? In een klaar voor alle beitels en schaafijzers?
Je moet dan wel een hulpstuk hebben wat op de Tormek houder past. (hoeft niet van tormek te zijn er zijn nog meer aanbieders, of dit dezelfde kwaliteit is weet ik niet)
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Ja, Ornament dat maakt voor rechte beitels niet uit.
Ik bedoel deze Tormek BGM-100 montageset voor werkbankslijpmachine - Baptist Die zet je voor/naast je machine.
Heeft het voordelen ten op zichte van een degelijke leunspaan? Ik vind van wel, maar ik ook een Tormek en een polijstmachine van Koch. Ik kan nu de beitels zonder te wisselen op de diverse machines gebruiken.
Doe ik dat bij rechte beitels nee dan doe ik dat nu niet maar als je nog niet goed kunt slijpen of hier geen tijd in wil steken, en dan is het een uitkomst.
Voor mijn houtdraaigutsen en andere gutsen ed. vind ik het wel een grote meerwaarde. Bijna fullproof.
Ja kan je goed slijpen dan heb je het inderdaad niet nodig.
Platte beitels vooral...andere heb ik nog niet..maar komt misschien nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.