aanschaf alleszuiger, waar aan denken?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik wil binnenkort een alleszuiger kopen. Bij de specificaties staan oa vermogen, inhoud, volumestroom, onderdruk en filteroppervlak. De inhoud vind ik niet het allerbelangrijkste aangezien ik hem niet dagelijks zal gebruiken. Maar wat zijn de belangrijkste punten in de andere specificaties?
Welke merken/types raden jullie aan? Mijn budget is maximaal 300 euro en ik zelf denk bv aan de Protool 170 E, Metabo ASA1202 en de Hitachi WDE1200.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik kan je jammergenoeg geen advies geven aangezien ik dezelfde aankoop plan, zonder vastgesteld budget voorlopig en ik zit al een maand met de handen in het haar...
Mijn hoofdprobleem is het al dan niet noodzakelijk zijn van stofzakken.
Ik twijfelde tussen Starmix en Makita. Ik zou liefst van al zonder stofzak werken en een makita-medewerker vertelde me dat (wat makita betreft in elk geval) je steeds een stofzak nodig hebt als je stofvrij wil werken. De stofzakken van Makita kosten al gauw 10 Euro per stuk wat ik persoonlijk heel kostelijk vind. Ik heb gezien dat die Starmix modellen een revolutionair filtersysteem zouden hebben en hoop dat deze zonder zak kunnen werken, maar heb hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden.
Ik hoop dat anderen ons kunnen bijstaan...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik al jaren de Hitachi en ben er zeer tevreden mee. Ik heb er wel een tweede, langere, slang bij gekocht. Dit is trouwens een Festool slang. De originele is aan de korte kant als je hem gebruikt om stof af te zuigen bij schuur, frees of zaagwerkzaamheden. Ik gebruik hem meestal met zak. Gebruik je hem zonder zak dan zul je het filter vaker moeten schoonmaken. Hoeveel de zakken van Hitachi kosten weet ik niet precies, maar zeer zeker geen 10 euro per stuk zoals voor de Makita.
Er is hierover als eens geschreven: viewtopic.php?f=1&t=660

Ed
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
Een kleine 3 weken geleden ook een Hitachi wde 1200 gekocht.
Voor een set van 10 stofzakken moest ik € 38,- betalen

We hebben ook 2 festools ctl22 in gebruik (voor schuurmachines) en eerlijk gezegd merk ik weinig verschil qua afzuiging en geluid t.o.v de Hitachi.
De Hitachi afzuiger loopt iets langer door als de schuurmachine is uitgeschakeld in vergelijk met de festo maar dat is niet storend
Alleen het handige platte werkvlak van de ctl had ook wel op de Hitachi mogen zitten

Tot nu toe ben ik echter dik tevreden over de Hitachi

groet,
albert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ook hier staat een hitachi, ook wel met een festool gewerkt. festool is wel iets completer maar zoveel duurder dat ik dit er niet uithaal. ik gebruik nog geen stofzak in de hitachi maar ga dit binnenkort wel doen aangezien ik dan veel dan werken met mdf.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
borre zei:
Ik gebruik al jaren de Hitachi en ben er zeer tevreden mee. Ik heb er wel een tweede, langere, slang bij gekocht. Dit is trouwens een Festool slang. De originele is aan de korte kant als je hem gebruikt om stof af te zuigen bij schuur, frees of zaagwerkzaamheden. Ik gebruik hem meestal met zak. Gebruik je hem zonder zak dan zul je het filter vaker moeten schoonmaken. Hoeveel de zakken van Hitachi kosten weet ik niet precies, maar zeer zeker geen 10 euro per stuk zoals voor de Makita.
Er is hierover als eens geschreven: viewtopic.php?f=1&t=660

Ed

Welke lengte slang heb je er bij gekocht?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Metabo of de Protool?
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb ook en hitachi maar ik heb er en extra stofen zak bij gekocht tegen fijnstof
dit is geen dichte zak maar zo blijft het filter schoon en kan je de machine makkelijk leeg maken zonder dat het hele filter vol zit
en het was ook mogelijk om voor 50 euro en extra langen slang tekopen van 5 meter
machine bevalt goed en ik vond de aanschaf prijs ook redelijk
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb een alleszuiger van wurth werkt uitstekend en kan zowel met een stofzak als met een filter gebruikt worden.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Bram zei:
...Ik heb gezien dat die Starmix modellen een revolutionair filtersysteem zouden hebben en hoop dat deze zonder zak kunnen werken, maar heb hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden.
...

Dat filtersysteem noemen ze ook "elektromagnetische filterreiniging" en houdt in dat elke keer als je het aangeloten gereedschap uitschakelt na minstens twee minuten werken de filters worden "geschud" (dit maakt een hoop kabaal).
Het is voornamelijk bedoelt voor fijn zwaar stof, zoals bij het slijpen van sleuven voor leidingen in muren, of het schuren van gips. Als je deze werkzaamheden doet met een gewone stofzuiger met zak, verstopt het de poriën van de zak, en gaat de zuigkracht drastisch omlaag, lang voordat de zak vol is.
Ik heb zelf een stofzuiger van het merk "Spit", maar is identiek aan de modellen van starmix en mijn ervaring is dat het systeem werkt bij de bovengenoemde werkzaamheden, maar als je andere dingen gaat zuigen (houtstof, schaafkrullen, mdf stof, gewoon stof,...) gaat dit tussen de plooien van de filter zitten, en worden de filters niet voldoende gereinigd door dat trillen. Als ik die stofzuiger dus voor andere zaken gebruik, doe ik er tegenwoordig een zak in, en schakel de trilfunctie uit.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Bram, we hebben in het verleden een makita 440 gehad (ik denk de voorganger van het model waar jij naar linkte, maar dan met plastic onderkant), en daar zat standaard zo'n ding bij wat bij de hitachi optie is. het was een plastic ring met een stoffen zak die je eerst op het reservoir moest leggen voor je de motor erop plaatste.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Dit berichtje was ik eigenlijk aan het plaatsen toen het forum melde dat er ondertussen een nieuw bericht geplaatst was:

Naast die spit waar ik het hierboven over had, heb ik ook een festool CT22 en de hitachi uit de openingspost. Alle bovengenoemde modellen werken ook met de festool slangen, de slang die bij de hitachi standaard meegeleverd wordt is inderdaad te kort om praktisch met een machine te werken.

Belangrijk verschil tussen de stofzuigers die ik heb, is dat bij de hitachi de filter van het ronde type is, en een groot deel van het reservoir in beslag neemt. De zakken voor de hitachi zijn inderdaad veel goedkoper dan die van festool, en die van starmix maar ze hebben ook veel minder inhoud, want ze vouwen in een C-vorm om die grote ronde filter heen. De filters van de festool liggen plat boven het reservoir, en die van de spit zijn cartridges die langs de motor zitten, en dus ook nauwelijks in het reservoir steken. (De protool stofzuiger uit de openingspost heeft ook een vlakke filter (wel maar ééntje vs 2 in de festool)) De spit en de festool hebben ook regelbare zuigkracht, wat eigenlijk alleen nuttig is bij schuren.

Dankzij hakselaar ga ik volgende week toch maar zo'n stoffen filter voor de hitachi bestellen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb een Protool VCP 171 E bouw. Ik ben er zeer tevereden over. Bij sommige merken neemt het filter een zeer groot deel van het reservoir in beslag. Bij deze machine niet(net als bij zijn duurdere broertjes van Festool). Is oerdegenlijk, ik heb hem als eens van de overloop de trap af getrokken (vergeten de wielen te blokkeren) en bleef heel.
Werd geleverd met twee slangen van 3.5 meter en diverse accesoires, ik meen dat de stofzakken iets van 5 euro per stuk kosten.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
@Bram
Ja, ziet er niet verkeerd uit, persoonlijk heb ik liever een wat lager model zoals de festool of de spit om mee rond te rijden zonder te kantelen. En ik gebruik de stofzuigers meestal op locatie, dus een groot volume is voor mij niet echt een vereiste.

Maar als ik vloeistoffen moet zuigen heb ik toch een voorkeur voor de hitachi (hoewel ik voor de festool ook een uitneembare emmer en sponsfilter heb) juist omdat die hitachi met een vlotter werkt, i.p.v. elektronische contacten om de stofzuiger uit te schakelen, en je een groter volume water kan zuigen voor je 'm moet legen. Als je regelmatig vloeistoffen zuigt lijkt me die makita zeker geen verkeerde keuze.

Het is overigens wel heel lang geleden dat ik die 440 gebruikt heb, maar ik herinner me wel dat dat legen en uitkloppen van die stoffen filter een stoffige bedoening was.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Zonder stofzak lijkt me een beetje tegenstrijdig. Je wil eerst schoon en stofvrij werken om vervolgens te gaan stofhappen bij het legen van de stofzuiger.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb zelf een Festool CT22 en ik gebruik daarbij een long-life stofzak. Zuigt prima maar alleen het legen van de long-life zak is een stoffige bedoening. Dit nadeel is alleen op te heffen als je wegwerpzakken gaat gebruiken.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Houtstof is slecht voor de gezondheid,
daarbij is er specifiek hout dat giftig is,
en mdf is ook goor spul (in stof vorm).

Om in de industrie met houtstof te mogen werken moet je een afzuiger minimaal klasse M hebben. Gips/steen-stof ed. volstaat met klasse L. (Asbest nog een categorie zwaarder).

De vraag is hierbij dus ook een beetje hoeveel je gezondheid waard is.
Een stofzuiger zonder stofzak is niet slim (voor houtstof)
Een festool met long-life zak lijkt goedkoop, maar wordt door festool afgeraden voor houtstof. Dit vanwege het gezondheidsrisico.

Waar ik dus eindelijk op kom is:
Waar wil Marco de stofzuiger voor gebruiken ?
Nat-zuigen, of steen-slijpsel, of houtstof (schuren/frezen/zagen) etc.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ga hem zeker niet zonder stofzak gebruiken. Ik betaal liever wat aan stofzakken dan dat ik die zak steeds moet wisselen.
Ik zal de stofzuiger hoofdzakelijk gebruiken op mijn afkortzaag, bovenfrees, schuurmachine, decoupeerzaag en elektrische handschaaf. Daarnaast af en toe steen-slijpsel en 1-2x per jaar water. De houtsoorten die ik tot nu toe vooral gebruik zijn MDF, Vuren, Multiplex en spaanplaat.
Ik zal hem niet erg intensief gebruiken en daarom vind ik een grote container ook niet nodig. Maar ik wil wel graag een machine die jaren mee zal gaan en z’n werk goed doet.
Ik heb tot heden een kleine voorkeur voor de Protool 170 omdat deze lekker compact is en direct met een lange slang geleverd wordt. Zit wel te denken aan de Buro of Bouw set omdat er dan meteen extra toebehoren bij zitten.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
coko zei:
Ik heb een Protool VCP 171 E bouw. Ik ben er zeer tevereden over. Bij sommige merken neemt het filter een zeer groot deel van het reservoir in beslag. Bij deze machine niet(net als bij zijn duurdere broertjes van Festool). Is oerdegenlijk, ik heb hem als eens van de overloop de trap af getrokken (vergeten de wielen te blokkeren) en bleef heel.
Werd geleverd met twee slangen van 3.5 meter en diverse accesoires, ik meen dat de stofzakken iets van 5 euro per stuk kosten.

Bij de bouw-set zit oa een brede zuigmond bij met inzetstukken. Weet jij wat de verschillen zijn tussen die mondstukken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.