we zitten in een (on)evenwichtsoefening tussen een paar economische machten
china is de fabriek van de wereld geworden, omdat de meeste bedrijven niet de laatste willen zijn om daar goedkoop te (laten) produceren of te kopen
de chinese economie is een geleide economie met meerjarenplannen
met hun financieel overschot kopen ze een nieuwe wereldwijde zijderoute
aan landen waarin ze (toekomstig) belang hebben omwille van de daar aanwezige grondstoffen of omwille van de grote markt / goede ligging, geven ze eerst renteloze leningen
wanneer blijkt dat ze die niet af kunnen betalen, nemen ze een deel van dat land in pand . . .
piraeus, dé griekse havenstad, is in chinese handen
kijk naar de chinese belangen in afrika
het vk kreeg van china het aanbod om na de brexit met hen in zee te gaan, zodat zij het hongkong van europa kunnen worden
de bedrijven in de vs, het land bij uitstek van de vrije economie, investeren en kopen massaal in china, want ze zijn beursgenoteerd + moeten elk kwartaal mooie cijfers voor kunnen leggen
china koopt vs-obligaties op om daar de consumptie op peil te houden
consumptie van vooral in china geproduceerde produkten
europa zwalpt er tussen
een grote verbruikersmarkt met vandaag nog veel kapitaal
maar torenhoge nationale schulden, waar corona nog een schepje bovenop gedaan heeft
de individuele klant ziet door het bos het buitenlandse deel van zijn aankopen niet meer, en kiest resoluuut voor de beste prijs-kwaliteits-service-verhouding . . .
jaren geleden zag ik een reportage over philips uit eindhoven
op de jaarvergadering liet de ceo (timmerman ? 't is te lang geleden) weten dat investeren in west-europa voorbij was, omdat de sociale lasten + belastingen daar te hoog zijn
een paar maanden geleden kocht ik op amazon.de een statief voor een laserwaterpas van bosch
ik heb dat aan 'duitsland' betaald
het werd door de uk geleverd
het werd in india geproduceerd
'nihil novi sub sole', zeiden de romeinen
maw 'niets nieuws onder de zon'
een wijze oud-nederlandse zegswijze is 'zet de tering naar de nering'
hopelijk kunnen we de genomen bochten nog in de andere goeie richting nemen