Aankooptips basis bankschaaf #4

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.739
887
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja de vertaling schort nog wel eens!
Zeker de kwaliteit is vergelijkbaar met de Luban, Dick zelfs wel met de Lie (maar nu trap ik waarschijnlijk op heel veel teentjes:)).
Enneh, als je deze 4 hebt liggen, welke pak je het meest?
Geen van deze vier maar een bedrock#3 met eigen beitel pakket en dekbeitel en twee " verbouwde Stanleys met eigen handvaten en low knob's met in de ene een gelamineerd chinees schaafmes en in de andere een handgesmede Clifton schaafmes.
Zie fotootje heb ter vergelijk de Dick schaaf erbij gezet. IMG_1062.jpeg

Groetnis,
Roeland

padawatje

Nieuw lid
21 aug 2026
6
5
Antwerpen, BE
Welkom.

Waar ga je de opleiding volgen? Er zijn hier verschillende forumleden die de opleiding bij CVO (volwassenenonderwijs) in Antwerpen hebben gevolgd.
Dankjewel. Ja, in Antwerpen, maar dan in het DKO ("Deeltijds Kunst Onderwijs").
De opleidingen bij de CVO's in de buurt lijken veel meer gericht op hedendaagse commerciële houtbewerking (voornamelijk machinale houtbewerking en spaanplaat materiaal) en dat is niet wat ik zoek.

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
236
158
Kapellen (Antwerpen)
Dankjewel. Ja, in Antwerpen, maar dan in het DKO ("Deeltijds Kunst Onderwijs").
De opleidingen bij de CVO's in de buurt lijken veel meer gericht op hedendaagse commerciële houtbewerking (voornamelijk machinale houtbewerking en spaanplaat materiaal) en dat is niet wat ik zoek.
Welk DKO biedt dat aan?
Antwerpen zelf (welk district?) of een van de randgemeentes?

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
95
49
Hoekschewaard
D’r zijn ook nog meer dan een handvol fabrikanten in India die ook voor huismerken schaven produceren, zoals Amant. Globalisering, mensen. Het werk gaat naar de goedkoopsten. Dat is geen waardeoordeel.
En dat is dan precies de keuze die je moet maken, of je gaat voor goedkoop en ziet de eigen europese maakindustrie naar de filistijnen gaan, of je betaalt iets meer, met vaak, maar niet altijd, iets meer kwaliteit, en helpt mee om de europese maakindustrie op gang te houden. En inderdaad, 1 schaaf redt de wereld niet. Misschien wat idealistisch, maar toch.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.484
1.256
Enschede
ingoogni.nl
europese maakindustrie
Hoewel eens, echter vaak weet je toch niet waar het vandaan komt. Laat staan de onderdelen.

Paul Sellers is tegenwoordig enthousiast over de Spear & Jackson #4, vroeger niet. De schaven komen blijkbaar niet meer uit India maar uit Taiwan. Ik snap niet hoe ze het er voor maken, net zo min als ik snap waarom de aanschaf van een Clifton me op de rand van een faillisement moet brengen.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.739
887
Akkrum
Ik zie niks gemeld over een mooi houten schaaf bv van Ulmia, ECE en dzd. Dat is een heel ander maar dan mooi richting.
Speciaal voor @Ernest Dubois,
Mij eerste nieuw aangeschafte blokschaaf(hoornschaaf)z'on 45 jaar geleden was/is een Howal gemaakt in de toenmalige DDR dat was wat ik kon betalen als armlastige student, ik meen iets van 30 gulden. De schaaf is gemaakt van beukenhout met een steenbeuken zool en zonder hamer in te stellen deze is momenteel als roffelschaaf in gebruik.
Maar mijn favoriet onder de houten blokschaven(eigen schaven uitgezonderd) is toch wel de Ulmia met verstelbare mondopening gemaakt van beukenhout en een zool van pokhout.
En nog eentje dan deze schaaf kreeg ik uit de nalatenschap van mijn oom die goudsmid was deze is geheel van aluminium en ik vermoed dat deze schaaf uit Zwitserland kwam(kan het helaas niet meer navragen en het naamstickertje is bijna weg). Nadeel de zool wil wat grijs afgeven, maar dat kan ook de ouderdom zijn Is in de jaren 50 nieuw aangeschaft)
IMG_1068.jpeg

Groetnis,
Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.739
887
Akkrum
of je gaat voor goedkoop en ziet de eigen europese maakindustrie naar de filistijnen gaan, of je betaalt iets meer, met vaak, maar niet altijd, iets meer kwaliteit, en helpt mee om de europese maakindustrie op gang te houden. En inderdaad, 1 schaaf redt de wereld niet.
Mmm welke Europese maak industrie, stalen schaven worden bij mijn weten niet meer in Europa gemaakt. Engeland is geen Europa en bv de Axminster schaven worden ook niet meer in Engeland gemaakt evenzo als Faithfull (India) In Duitsland natuurlijk wel houten schaven net zoals in Tsjechië en Slowakije. Oh en Narex produceert wel stalen schaven de #3 en #4 staat ergens hier nog een review van mij op dit forum. Maar zijn volgens mij hier in Nederland niet te verkrijgen.
En India daar komen natuurlijk veel stalen schaven vandaan (bv Annant) maar is ook geen Europa.
Ik weet dat de Stanley sweetheart schaven de #4 en #62 in Portugal gemaakt worden.
De Stanleys die hier nieuw in de winkel worden verkocht komen lang niet meer uit Engeland maar ik dacht uit Brazilië.
Luban, Juuma, Dick, Woodriver(Canada, Rob Cosman is er gek mee) maar ook Jorgensen komen uit China.
Het is inderdaad jammer dat we niet meer stalen schavenmakers meer hebben in Europa zoals bijvoorbeeld Nooitgedagt er 1 was.

IMG_1070.jpeg
Groetnis,
Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.