Aankoop frees

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Wat de frezen betreft, ik merk dat je van plan bent om te werken in melamine meubelplaten, dan raad ik je aan om cnc frezen te gebruiken ook spiraal frezen genoemd.
Kijk niet naar de prijs. geloof me in meubelplaten frezen is niet freesvriendelijk en goedkoop is duurkoop. met een vingerfrees zal je max 4 meter frezen met een correct freesbeeld en daarna zit je met rattenstaarten.
Enig nadeel je hangt vast aan de spantang diameters. Heb je bvb 8 en 12 mm als spantang dan kan je enkel 8 en 12mm cnc-frezen spannen.
Kijk hier eens: http://www.veldmanslijptechniek.nl/1318-3006.120.01.html?keyword=3006
Neem steeds frezen met negatieve spiraal, hierbij wordt het uitgefreesde materiaal naar beneden gedwongen waardoor afbrokkelen van de plastic laag van de meubelplaat nog meer voorkomen wordt.
Wat ook zeer goed is zijn wisselmesfrezen: http://www.veldmanslijptechniek.nl/...en/5761-hm-wisselmes-groeffrees-z=1-s=12.html
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Zware machine kan een nadeel zijn. Hangt er vanaf wat je ermee doet. Als je veel in deuren en kozijnen freest, dan is een zware in het nadeel. En randjes afronden enzo gaat ook lastiger. Kan wel, maar je moet de machine erg goed vasthouden. Om die reden zou ik er wel een lichte bij willen hebben. Dan pak je hem ook sneller.

Variabel toerental is wat mij betreft een must. Zeker bij zwaardere machines, want een grotere frees mag niet zo hard draaien. Bij een kleine machine waar je alleen mee afrond en kleine groefjes freest maakt het weinig uit, die mag altijd op maximaal draaien.

Ik heb deze 22-delige frezenset van ENT. En inmiddels een hele lading losse frezen :)
thanks!

Ik vind het vreemd dat zo'n (toch wel vrij duur) toestel geen toerentalregeling heeft. Maar goed om te weten dat ik dat toestel dus beter links laat liggen...
De goedkopere RP1110 heeft dat wel, en is ook bijna de helft lichter. Maar wel een ouder model.

'k ga me eens gaan informeren in de winkel :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.