Aanhanger maken

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Het is inderdaad een Agria maar het type zijn we nooit achter gekomen, er zat een Lombardini benzinemotor (intermotor) op
en het stuur kon je bijna helemaal in de rondte draaien, 3 versnellingen vooruit en 3 achteruit met sper en aftakas.
Ik heb hem al een tijdje geleden verkocht met een maaibalk maar dit was wel de reden dat ik de aanhanger wou laten kantelen
Er zit ook een lier voorop dus een zware last (b.v. een boomstam) erop lieren ging prima, echt iets om te overwegen want je hebt nu de kans.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja misschien zijn die landbouw dingen te zwaar voor een vouwwagen, maar je hebt m in ieder geval al vrij goedkoop. en alles is gekeurd.
pfoe die regels zijn niet te doorgronden op de rdw site. Ben laatst met ±400kg oud ijzer aangehouden, ± 200 kilo te zwaar voor de auto, ze pakten iedereen met aanhangers, en ook een twingo met een dikke kast achterin. Het was een dikke boete, 200€ . Ze moesten een half uur nadenken en in een boekje uitvogelen wat voor boete ze zouden geven. Ze zeiden zelfs dat het misschien zou moeten voorkomen. later belden ze terug.
Ergerlijk is het dat je in dit land het wetboek uit je hoofd moet kennen en een weegbrug thuis moet hebben...
De had geen vouwwagen onderstel maar met een ongeremde met bladveren..
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik geloof dat de meeste constructeurs systematisch assen gebruiken die meer aankunnen dan de MTM die ze erop plakken, want de wetten zijn niet overal hetzelfde. Ongeremd in Frankrijk is bv MTM 500 kg.
Je moet ook niet overdrijven want de vering is ook afgesteld op de MTM en Tarra, maak je hem licht met zware as dan heb je een katapult.

Ik had hier ook zo'n geremd chassis van een vouwcaravan maar daar kon ik niets mee want hier moet je dat laten keuren, apart verzekeren en eigen nummerplaat.
Nu heb ik gewoon twee ongeremde aanhangers, open voor materiaal/rotzooi en gesloten voor meubels. Geen jaarlijkse kosten of keuring, ik mag met mijn pickup 2700 kg trekken maar dan zou ik ook nog een speciaal rijbewijs moeten gaan halen. En dit terwijl ik regelmatig rondrijd met gevaartes van 30+ ton en 20 meter lang :rolleyes:

In de houtsector is gewicht niet het grootste probleem maar wel lengte, het is handig om eens een paar platen of balken te gaan halen, maar de grote hoeveelheden en lengtes leveren ze toch allemaal gratis.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Die hele aanhanger wetgeving is inderdaad een beetje raar en vaag.
Zelf heb ik een geremde enkelasser op kenteken met een maximale massa van 1300kg.
Op marktplaats zie je ook veel (nieuwe) tandemassers die technisch wel 1500kg kunnen hebben, maar die niet op kenteken staan. http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Dat soort aanhangers hebben dus een maximale totale massa van 750kg (omdat ze niet op kenteken staan), al die overcapaciteit heb je dus niets aan.
En dat staat er bij die advertenties "tot 750kg, dus geschikt voor rijbewijs B", eigenlijk slaat dat nergens op, want niemand koopt een tandemas aanhanger als hij maar 400kg hoeft te vervoeren (zo,n tandemas aanhanger weegt leeg al minimaal 350kg)
Dus je kunt er wel vanuit gaan dat dit soort aanhangers vaak overbeladen worden.

BE rijbewijs om met een zwaardere aanhanger te mogen rijden stelt ook niets voor, heb ik ook gedaan een paar jaar geleden.
Dat kostte €450 en duurde maar 1 dag, examen was aan het eind van de dag.
Gelukkig is er in NL nog geen jaarlijkse keuring of verzekering nodig voor aanhangers op kenteken, dat scheelt.

In de houtsector is gewicht niet het grootste probleem maar wel lengte, het is handig om eens een paar platen of balken te gaan halen, maar de grote hoeveelheden en lengtes leveren ze toch allemaal gratis.
Inderdaad ik heb vorige week Douglas steigerplanken opgehaald van 5m lang, dat is toch wat lastiger op een aanhanger van 2,5m lang.
Maar het ging wel, aan de voorkant bovenop het rek wat uit laten steken en wat uit laten steken aan de achterkant;)
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Deze aanhanger heeft een laadvloer van 220cm en kan verlengd worden met 2x30cm bij een breedte van 130cm.
Is hij dan te klein pak ik de grote, maar die kan eigenlijk niet achter de luxe auto en ik moet eigenlijk de verlichting even aanpassen (24volt)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik ben er wat verder mee gekomen.
Zijkanten aan gemaakt en de kleppen aan de voor en achterkant gemaakt.
Bevestigingspunt voor een lier gemaakt.
Her en der gaten geboord zodat de verzinkerij geen problemen geeft.
Nieuwe gaten geboord voor de bevestiging van de as, die moet namelijk 16 cm opschuiven naar voren, er komen ook nog busjes in de gaten, zodat de chassis balken niet ingedrukt worden bij het vastbouten van de as.
Dan is de kogeldruk bij een lege aanhanger goed.

IMGP2415.jpg
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Het frame is klaar voor de verzinkerij.
Er zitten 12 haken onder om de boel met een touw vast te zetten.
Er komen 6 ogen in de laadbak om sjorbanden aan vast te haken.
Voor en achterkant kan naar beneden klappen.
Steun voor een lier.
Bedrading kan vrijwel helemaal inwendig doorgevoerd worden.

IMGP2456.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Was ik vergeten te melden maar het kale frame weegt 180kg.
Ik denk dat ik dus rond de 300 kg uitkom.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
€ 0,80 cent per kilo ex
Bij galvaniseren moet je bij holle pijpen zorgen dat er gaten in zitten, dit i.v.m galvanisatie.
Laat je wat dat betreft voorlichten.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Dat is ideaal hoor dat galvaniseren.
Daar kan geen goede metaalverf tegenop (en met goede verf bedoelen ik geen Hammerite ofzo)

Bij mij op het werk zijn ook altijd veel schilders bezig met staalconstruties schilderen, heel belangrijk daarbij is de hechting van de verf, dat krijg je alleen maar goed als het staal een bepaalde ruwheid heeft.
En die ruwheid bereik je alleen maar met stralen, zonder stralen levert dat schildersbedrijf geen garantie op hun werk.
Als je iets groots als een aanhanger wilt stralen dan moet je hem als particulier al wegbrengen naar een straalbedrijf, dan je hem net zo goed gelijk naar de verzinker brengen.....

Ik heb ook een keer een oude schoorsteenkap gemodificeerd, die moest iets groter worden.
Naderhand moest die ook weer goed in de verf.
Een lokaal straal/coatingsbedrijf heeft die kap voor €35 gestraald en in kleur gespoten, daar kun je zelf niet voor lopen knoeien.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat is ideaal hoor dat galvaniseren.
Daar kan geen goede metaalverf tegenop (en met goede verf bedoelen ik geen Hammerite ofzo)

Bij mij op het werk zijn ook altijd veel schilders bezig met staalconstruties schilderen, heel belangrijk daarbij is de hechting van de verf, dat krijg je alleen maar goed als het staal een bepaalde ruwheid heeft.
En die ruwheid bereik je alleen maar met stralen, zonder stralen levert dat schildersbedrijf geen garantie op hun werk.
Als je iets groots als een aanhanger wilt stralen dan moet je hem als particulier al wegbrengen naar een straalbedrijf, dan je hem net zo goed gelijk naar de verzinker brengen.....

Ik heb ook een keer een oude schoorsteenkap gemodificeerd, die moest iets groter worden.
Naderhand moest die ook weer goed in de verf.
Een lokaal straal/coatingsbedrijf heeft die kap voor €35 gestraald en in kleur gespoten, daar kun je zelf niet voor lopen knoeien.
Je kan ook constructiestaal gebruiken dat in de grondverf zit. Dat is bij de metaalhandel al gestraald en in de menie gezet. Bij gewoon zwart constructiestaal houd verf sowieso niet als de walshuid er niet vanaf is.
Enkele jaren geleden heb ik een bestelling gedaan bij Hardeman. Daar heb je de keuze uit onbehandeld, in de menie of gegalvaniseerd.
http://www.hardeman.nl/
Prijzen waren behoorlijk en correcte service.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Gegalvaniseerd staal kopen zie ik niet zitten als je er ook aan moet lassen.

Basisframe 2 kratten Grolsch
Geremde 1000kg as plus velgen en banden 2e hands €150
Ijzer €50 heb ook veel ijzer gratis gekregen.
Geremde koppeling met remkabels nieuw €350
Galvaniseren €180
Beslag en verlichting nieuw€150
Hout, mijn dochter heeft nog oude schuttingplanken die ik ga gebruiken voor de bodem.
Voor de zij/achter/voorkant haal ik waarschijnlijk een goedkope betonplexplaat van ongeveer €30
Komt op een totaal van rond de €1000
Is een fors hoger bedrag dan ik geschat had, daar staat tegenover dat hij is zoals ik hem hebben wil.
Voor en achterklep kan open en 12 plaatsen onder de aanhanger om touw vast te zetten en 6 plaatsen in de bak (beugels m10 die om de chassisbalken gaan)waar ik sjorbanden aan kan haken
Op de hoeken zit 60 vierkant waar 50 vierkant inpast zodat ik er eventueel een huif er op kan maken.
Zit er geen huif op dan ga ik een pijp 50 vierkant met een bankschroef erop maken zodat ik de kettingzaag eenvoudig kan slijpen.
Het frame is sterk genoeg om er desnoods een 1800 kg as onder te monteren, maar dat is absoluut niet de bedoeling.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Je kan ook constructiestaal gebruiken dat in de grondverf zit. Dat is bij de metaalhandel al gestraald en in de menie gezet.
Die menielaag is ook maar een primer, daar moet je je ook niet al te veel bij voorstellen, zo dik zal die laagdikte niet zijn.
Dat is volgens mij meer bedoeld zodat het staal niet een bonk roest wordt als het een tijdje in de materiaalstelling ligt bij een constructiebedrijf ofzo.

Bij gewoon zwart constructiestaal houd verf sowieso niet als de walshuid er niet vanaf is.
Ook al haal je die walshuid eraf met een slijptol ofzo, dan heb je nog een bepaaldde oppervlakteruwheid nodig om een goede hechting van de verf te garanderen, en die ruwheid bereik je meestal alleen met stralen.
Maar goed dan praten we ook over industriele kwaliteitseisen en standaarden, waarbij de coating voor minimaal 10 jaar ofzo goed moet zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Die menielaag is inderdaad maar een primer om nieuwe roestvorming na het stralen te vermijden. Daar moet eerst nog een een stevige grondverf/antiroest over voordat de afwerking er op kan.
En inderdaad, glad schuren met een slijptol komt niet goed. Maar ook om alle hoekjes en kantjes van een gelaste constructie te bereiken is stralen de enige goede oplossing.
En de kwaliteit van de verf is uiteraard ook nog een aandachtspunt. Verf van industriële kwaliteit is iets heel anders dan de producten uit de DHZ.
Maar wil je roestwerende eigenschappen van galvaniseren combineren met een laklaag, dan moet je laten metalliseren. Met dit proces wordt zinkpoeder op het staal gespoten. Deze laag kan je dan probleemloos schilderen met lakverf.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
De remmen zijn afgesteld/koppeling gemonteerd/verlichting geplaatst.
De verlichting is ledverlichting en kan tot 30volt aan, zodoende kan hij ook achter de bus, die heeft namelijk 24 volt.
De bedrading gaat voor 90% binnendoor en bij de verbindingen is het gesoldeerd.
Nu nog het houtwerk.

IMGP0033.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.