Aandrijfriem motor-machine Electro Beckum 260 kapot

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
Hallo, over mijn Electro Beckum 260 vlakvandiktebank(jaren 70) hebben heb ik een vraag. De aandrijfriem van de electromotor naar machineaandrijfrol is stuk. Dat is dus een kort riempje en niet de lange aan de achterzijde. Deze riem is nergens te krijgen via metabo o.i.d. Ik heb er eentje bij Conrad gekocht maar de tanden staan helaas anders. Heeft iemand een tip waar ik deze riem kan bestellen? Dan kan ik er weer mee werken.
 

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
hartelijk dank. Bernard43
Bij techniekwebshop kun je online bestellen maar dan moet je wel weten wat je moet hebben. Er zijn helaas zoveel verschillende typen/vormen dat eigenlijk het handigste is als ik een type nummer of product nummer zou hebben. Wie kan me aan een type nummer helpen?
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
hartelijk dank. Bernard43
Bij techniekwebshop kun je online bestellen maar dan moet je wel weten wat je moet hebben. Er zijn helaas zoveel verschillende typen/vormen dat eigenlijk het handigste is als ik een type nummer of product nummer zou hebben. Wie kan me aan een type nummer helpen?

Ik had even gekeken op kruis.nl omdat ik daar pasgeleden onderdelen voor mijn Elektra Beckum PK 250 had besteld, maar de aandrijfriem lijkt niet meer leverbaar. Er staat een productnummer bij, maar ik weet niet of dit van kruis is of van Electra Beckum/Metabo (zie link onder, 256 lijkt de aandrijfriem te zijn).

 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik weet niet of het de riemen zijn die je zoekt, maar wellicht heb je nog iets aan de foto met riemen in de advertentie die ik onlangs plaatste. Er is een code te lezen op die foto. Zie volgende link:

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Die foto helpt TS enorm!

Ik ben toevallig laatst aan het zoeken geweest naar getande riemen en ben toevallig dit type tegengekomen (maar in een andere breedte). Uit de foto haal ik "Optibelt ZR XL 130 050".
Waarbij Optibelt ZR het merk/productlijn is, XL staat voor het type van het profiel, 130 voor de lengte en 050 voor de breedte. Beide getallen zijn een inch-aanduiding (vermenigvuldig deze getallen met 2,54 en je weet de maat in mm).

Als mijn informatie klopt zoals ik denk, kom je bij deze riem uit op een XL-profiel met een steek of pitch van 5.08 mm en een breedte van 12,7 mm (1/2 inch). De lengte (omtrek) zou dan 13 inch = 330,2 mm moeten zijn met 65 tanden ( = 330,2 / 5,08 ).
Wordt vaak verkocht onder de naam tandriem of distributieriem.
Zie ook deze tabel (2e pagina).

In een webshop heb ik 'm o.a. hier gevonden. Of neem met deze info even contact op met de eerder genoemde Techniekwebshop. Die hebben 'm mogelijk wel, maar zoeken op hun site is een ramp. Maar misschien dat een automaterialenhandel 'm ook wel kan bestellen voor je.
Ik heb de riem die ik nodig had incl pully's vorige week besteld bij Ali, maar daar zie ik zo snel alleen de smalle versies met dit profieltype (6 of 10 mm breed).

(als de riem op de foto tenminste de bewuste riem is, controleer mijn bovenstaande verhaal ff met de gebroken riem en/of de bestaande andere)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
Jullie zijn allemaal toppers. wat een reactie's zeg!! Ik ga e.e.a. opzoeken en bestellen. Als het gaat lukken allemaal chapooo.
 

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
Dag lui. Ik heb het riempje kunnen bestellen en ben benieuwd of het motortje er mee kan draaien. Goed schoonmaken heb ik hier en daar gelezen. Jullie horen nog van me.Bedankt mark20v en klusrob.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob en mark20v

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Geen dank, daarvoor zitten we hier op het forum, toch?
Als deze past, laat dan ff weten waar en welke riem. Gewoon voor de administratie voor het geval dat iemand later dezelfde vraag heeft.
 

lejo

Nieuw lid
16 sep 2020
6
4
Riempje besteld zoals aangegeven bij klusrob zijn commentaar. Besteld voor € 3,95 via de link bij ATD (aandrijftechniek deventer) en machine loopt als een zonnetje. Bingo dus. Type riem voor motor aandrijving is Optibelt ZR XL 130 050. Je kunt helaas niet onder de 7 euro bestellen dus heb ik er maar twee gekocht. AL met al incl verzendkosten € 18 verder..... Dat is het nadeel van online bestellen. Maar goed ik ben heel blij!
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob en thewieger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.