Aandrijfriem lintzaag versleten

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Inmiddels het riempje keurig verpakt ontvangen. Enige 'nadeel' zijn de relatief hoge verzendkosten. Het riempje kost nog geen € 6,- maar met de kosten erbij ongeveer € 20,-. Dus ik zal, mocht ik er ooit nog een nodig hebben, ook zeker kijken naar de Metabo. Verder ben ik er blij mee en ook voor € 20,- kan ik de riem zelf niet maken :)
De eerste kennismaking met de machine is positief. De zaag werkt nauwkeurig, is goed af te stellen en heeft, voor zo'n kleine machine, redelijk wat vermogen. Een stuk eiken van 45 mm. dik gaat, met enige tegenzin, goed met een beetje geduld...
 

Morinijan

Actieve deelnemer
29 aug 2011
43
4
Voor diegene die nog een nieuwe aandrijfriem nodig hebben.
Het metabo artikelnummer is 87232681068 antriebsriemen met barcode 4003665389752

Groeten,
Jan
 

Laus92

Nieuw lid
2 jun 2020
3
1
Beste Henk,

Ik ben net nieuw hier op het forum en was benieuwd of het nog wat gelukt met de riem ? Ik heb zojuist precies dezelfde zaag gekocht en ben ook opzoek naar zo n riem aangezien die van mij totaal versleten is.
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Dag Laus,

Dat lintzaagje heeft inmiddels al weer enige tijd plaatsgemaakt voor een zwaardere machine. Maar ja: het was prima gelukt met het bestelde riempje... Als ik me goed herinner heb ik het besteld bij keilriemen.de. Ongetwijfeld kun je via een van de andere genoemde links ook prima slagen. Succes!

Met vriendelijke groet, Henk
 

Laus92

Nieuw lid
2 jun 2020
3
1
Goeieavond Henk,

Dankjewel voor je snelle reactie. Beviel de machine goed ? Nu dus een zwaardere machine voro het grotere werk ? Wat moet ik verwachten wat ik met deze kleinere lintzaag kan doen ? max 50mm eikenhout of kan ie wel ietsje meer ?
Ik voor mijn aandrijfriem eerst even kijken bij kobo Groningen , die heeft volgens het internet precies de goeie maat op voorraad.

Goeieavond nog !

Verder nog leuke tips voor mij?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb een Chinese kloon van deze machine en had hetzelfde probleem. Ik heb indertijd bij Brammer polysnaar gekocht die je zelf op maat kunt snijden en en dan de uiteinden aan elkaar kunt smelten. Trouwens: Ik heb meer Huvema-machines en een medewerker van Huvema heeft alle oude onderdelen opgekocht en een plekje in het magazijn van Huvema in Veghel. Hij heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. Je mag ook vrijelijk in zijn magazijn rond snuffelen. Zo had ik laatst de rubberbanden op de loopwielen van de lintzaag kapot (30 jaar oud) en hij had die nog liggen! Indien er belangstelling voor de contactgegevens is, dan zal ik die opzoeken en hier publiceren.
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
@Laus92,

Jazeker, het lintzaagje beviel goed. Met een beetje geduld kan het echt wel wat aan, maar het is echt wel bedoeld voor het lichtere werk. Ik heb nu een Scheppach HBS32 Vario, een stuk sterker, en ben daar heel tevreden mee. Je vraagt om tips... Neem de tijd om de zaag zorgvuldig af te stellen en gebruik scherpe zaaglinten. Ik heb mijn linten gekocht bij 'De Houtdeler' en ben daar wel tevreden mee. Ik hoop dat deze tips 'leuk' genoeg zijn :)

Groet, Henk
 

Laus92

Nieuw lid
2 jun 2020
3
1
@Jan van den Broek Ik heb zeker interesse in dat contact. Mijn rubberbanden van de loopwielen zijn ook niet echt super meer, maar werken nog wel. Veghel is wel eindje weg van Groningen maar een telefoonnummer of mail adres werkt ook goed :).

@HenkG Dankjewel voor de tips! Afstellen gaat zeker nog wel even wat tijd kosten. Er zat gelukkig ook een nieuw zaaglint bij. Denk dat ik die maar gelijk ga installeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
@Jan van den Broek Ik heb zeker interesse in dat contact. Mijn rubberbanden van de loopwielen zijn ook niet echt super meer, maar werken nog wel. Veghel is wel eindje weg van Groningen maar een telefoonnummer of mail adres werkt ook goed :).

@HenkG Dankjewel voor de tips! Afstellen gaat zeker nog wel even wat tijd kosten. Er zat gelukkig ook een nieuw zaaglint bij. Denk dat ik die maar gelijk ga installeren.
Bij deze:
Thieu Van Dijk
info@huvemaonderdelen.nl
 

Hardhout24

Nieuw lid
28 nov 2021
3
0
lekkerZagen23
Beste mensen, ben nieuw op dit forum. Er terecht gekomen omdat ik een gratis Huvema HU 100 BS lintzaag heb bemachtigd. Maar ja daar was een heleboel fout aan. Heb op het forum al gevonden waar ik een nieuwe aandrijfriem kan bestellen. Alleen bij de zaag zat geen zaaglint.
Weten jullie toevallig de maat van het lint? Bij Huvemaonderdelen staat de machine niet meer in de lijst. Ik heb wat gemeten maar ben daar niet zeker over . Ik kom uit op 1840 mm. Klopt dit?
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Ik heb ook een Huvema HU100BS. In mijne heb ik een zaaglint van 1710 mm lang. Ik heb 3 verschillende lint breedtes maar heb tot nu toe altijd nog een van 3/8" breed bij 10TPI gebruikt. Die 3 heb ik destijds (bijna 4 jaar geleden) bij Tuff saws in Engeland besteld. Die levert tegenwoordig niet meer buiten de VK, weet zo niet waar je nog wel kan bestellen.
 

Hardhout24

Nieuw lid
28 nov 2021
3
0
lekkerZagen23
Ik heb ook een Huvema HU100BS. In mijne heb ik een zaaglint van 1710 mm lang. Ik heb 3 verschillende lint breedtes maar heb tot nu toe altijd nog een van 3/8" breed bij 10TPI gebruikt. Die 3 heb ik destijds (bijna 4 jaar geleden) bij Tuff saws in Engeland besteld. Die levert tegenwoordig niet meer buiten de VK, weet zo niet waar je nog wel kan bestellen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ook een Huvema HU100BS. In mijne heb ik een zaaglint van 1710 mm lang. Ik heb 3 verschillende lint breedtes maar heb tot nu toe altijd nog een van 3/8" breed bij 10TPI gebruikt. Die 3 heb ik destijds (bijna 4 jaar geleden) bij Tuff saws in Engeland besteld. Die levert tegenwoordig niet meer buiten de VK, weet zo niet waar je nog wel kan bestellen.
Er zijn verschillende alternatieven. Afgelopen week moest ik voor het eerst sinds de 'leverstop' van Tuffsaws nieuwe linten bestellen. Dat heb ik tot tevredenheid gedaan bij 'lintzagenopmaat'. maar een van de andere leveranciers die hier regelmatig genoemd worden voldoen ongetwijfeld ook.

Wel hoop ik dat Ian (Tuffsaws) ooit weer naar het continent gaat leveren. En ik ben nog op zoek naar een bedrijf dat gebroken linten kan lassen...
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Er zijn verschillende alternatieven. Afgelopen week moest ik voor het eerst sinds de 'leverstop' van Tuffsaws nieuwe linten bestellen. Dat heb ik tot tevredenheid gedaan bij 'lintzagenopmaat'. maar een van de andere leveranciers die hier regelmatig genoemd worden voldoen ongetwijfeld ook.

Wel hoop ik dat Ian (Tuffsaws) ooit weer naar het continent gaat leveren. En ik ben nog op zoek naar een bedrijf dat gebroken linten kan lassen...
Gebroken linten lassen zijn er toch voldoende. Van welke regio ben je? Dan kan ik je adressen in de buurt doorgeven
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Nederland dus. Leitz doet dit en heeft een ophaal dienst.
Anders een stukje over de grens in Hasselt bij Bimac. Heb ik ook goede ervaringen mee.
En linten om te laten lassen kan je bij mij gratis krijgen. Stuur maar eens een PB bij interesse
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.