A2-staal vs Teak

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Kortgeleden heb ik een handige futselplank (shooting-board) gemaakt. Dat werkt helemaal geweldig. Helaas is het enthousiasme wat getemperd door de eerste experimenten met een paar plankjes teak. Een vers geslepen A2-beitel met 35 graden vouw ging uitstekend bij andere (hard)houtsoorten, echter met teak is het echt binnen no-time bot; en dan spreek ik over een tiental schaafbewegingen. De vouw is echt afgerafeld en stomp. Nou heb ik wel eens een stukje gelezen over kalk/zand/silica houdende houtsoorten zoals teak en iroko. Maar dit is zo extreem, dat snijgereedschap geen optie lijkt om dit hout te bewerken.

Voor mij is het ea. duidelijk en zijn er dus 2 opties over:
- Een schuurblok maken voor op de futselplank
- Een HM-beitel (laten)maken voor mijn handschaaf

Zijn er mensen hier met ervaring in het werken met teak icm. handgereedschap?
 
D

DervishD

Guest
Ik ben zoals je misschien al weet scheepstimmerman en werk dus regelmatig met teak en gebruik voor mijn Veritas blokschaafje meestal een vouw van rond de 25 graden. Die houdt meestal voldoende lang maar soms kom ik wel eens een stuk tegen waar veel kalk in zit en dan wordt ie snel stomp. Ik maak de vouw dan ook wat stomper zodat ik niet om de haverklap hoef te slijpen. Dat heb je nou eenmaal met teak en het lijkt er op dat jij net een stuk hebt waar veel kalk in zit.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb ook wel gewerkt met teak inderdaad, en heb ook gezien hoe dit je gereedschap ontzettend snel bot maakt. Mijn enige oplossing was veel lijpen tussendoor, maar dat zorgt voor veel extra werk.

In de algemene werkplaats in groningen waar ik met een partij teak aan kwam om het te vlakken moest ik de slijpkosten van de vlakbank en vandiktebank betalen. Ook wel zo eerlijk aangezien de messen binnen de kortste keren bot waren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Teak kan heel mooi zijn maar is een ramp om te bewerken. Ik gebruik het dan ook niet. Te grote impact op het gereedschap !!!

Schuren gaat redelijk maar bepaalde teaksoorten zijn zo vettig dat schuren ook lastig kan gaan.

Kortom : een mooie uitdaging!!
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
A2, is dat 12379 werkstaal?

!2379 zou je werkelijk kunnen mishandelen als het goed is gehard.
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb bij Baptist een Lesly Nielsen beitel gekocht voor HPL etc.
Standtijd is veeeeeel langer dan normaal.
Misschien iets voor jou?

:cool:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Geen idee het is A2 Tool steel van Veritas. Maar in feite stuit het "zachtere" staal op hardere partikels in het hout nl. silica, dus eigenlijk logisch dat het niet lang goed kan gaan.

Ik heb iig. genoeg geëxperimenteerd en geslepen dat voor mij duidelijk is dat A2 staal niet meer in de buurt komt van Teak en Iroko.

Een alternatief heb ik nog en dat is een vlakbankbeitel van wolfraamcarbide C3. Daar ga ik een stuk van gebruiken om een nieuwe beitel te fabriceren voor m'n handschaaf. Die word dan voor Teak, Iroko, Multiplex en MDF ingezet.

En als dat niet werkt wordt het laatste redmiddel ingezet; een schuurblok met Sica schuurpapier. Dit ga ik dan op de futselplank gebruiken en moet ook redelijk nauwkeurig mee zijn te werken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
WR1944 zei:
Als je met 12379 werkstaal Werk Stoff Nr 1.2379 bedoeld is dat volgens mijn materiaalgegevens USA code D2. Dit wordt gebruikt voor pers- en snijmallen. USA code A2 komt overeen met Werk Stoff Nr 1.2363.

Ray Iles heeft ook D2 beitels voor de bekende Stanley schaven. Zie http://www.oldtoolstore.co.uk/.
Beter bellen dan emailen, hij is een heel geschikte gozer maar erg ouderwets. Als je je probleem voorlegt kan je op een uitgebreid consult rekenen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
David heeft denk ik gewoon pech, net zoals dervishd al op merkt, heeft hij waarschijnlijk een stuk te pakken waar een halve slijpsteen in is vergroeid. Heb vorig jaar een aantal balken geschaafd, met een Veritas met A2 beitel en dat ging prima, heb eigenlijk niet gemerkt dat de beitel zo veel sneller stomp werd en ik stond tot mijn enkels in de krullen.
Hieronder nog een verhaaltje van Ron Hock over A2 versus O1

jaap

==============================Ron Hock A2 versus O1 ========================================


For our “high carbon” steel blades, HOCK TOOLS uses AISI (American Iron and Steel Institute) O1, a simple high carbon tool steel with very little added to the iron/steel alloy other than 1.1% manganese. That pinch of Mn allows the steel to harden with an oil quench (the “O” in O1 stands for Oil.) Oil removes heat more slowly than water, reducing the thermal shock that occurs when orange-hot steel is plunged into water. Reducing that thermal shock minimizes the risk of cracking or distortion in the hardened piece. With an alloy as simple as O1, containing so few alloying elements, the hardened grain structure is as fine as possible which allows honing to the sharpest possible edge.


AISI A2 differs from O1 with the addition of 5% chromium and 1.1% molybdenum, allowing it to quench in still air (“A” for Air.) While “stainless” amounts of chromium (12% or more) make tool steel “gummy” and hard to sharpen, the modest amount of chromium in A2 improves its toughness and abrasion resistance, but imparts only a slight measure of corrosion resistance (like high carbon steel, it will rust and appropriate preventative care must be taken.) But there is a trade off. During heat treatment the chromium addition combines with some of the carbon in the alloy to form chromium carbides – tough, hard particles dispersed through the steel. These carbides are the primary contributors to A2’s celebrated edge retention. However, during heat treatment, the chromium carbides can grow quite large – large enough to affect your ability to hone the edge as close to zero-radius as you may want. And these carbides are held in place with less strength than the rest of the steel matrix which can allow them to pop out under the stress of honing or cutting leaving a small gap in the edge. To strengthen the edge we recommend a larger bevel angle for A2 than we would use for O1. For a bench plane iron, try your A2 blade at about 30° or 33°. A chisel or block plane blade can be even steeper; try 35° or so and see if edge retention is improved.


A2 is one of the steels that respond well to cryogenic treatment. This extreme cold treatment (-320°F) essentially finishes the original quench, increasing the steel’s toughness without any decrease in hardness. You get increased wear resistance without any increase in brittleness so a cryogenically treated blade will hold its edge longer. You can keep working instead of sharpening. A2 is a great steel that offers a real improvement in edge retention. O1, on the other hand, is still preferred by many for its relative ease of sharpening and its ability to get sharper.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooie ideeën voor zon tungsten beitel maar ik wil de eerst het ea. in het klein uitproberen nl:
- Heb ik de spullen om een stuk af te zagen van de 'donor' vlakbankbeitel?
- Hebben mijn huidige slijpstenen enig effect op het knoertharde tungsten?

Heb een klein stukje van de vlakbankbeitel afgeslepen. Dit is gelukt met een diamant doorslijpschijf voor tegels. Goed koelen met water en laag toerental.

Heb voor het gemak even de boel vastgezet op een stalen staf. Dit met metaallijm en 2 metaalschroefjes.

Slijpen valt niet tegen. Eerst op de Sigma Select II K240; dat gaat redelijk. In plaats hiervan snel overgestapt op de Atoma K400 diamantplaat. Veel sneller geen vergelijking met het silicium carbide van de Sigma. Toen op de Bester K1000; ook die heeft geen problemen met het tungsten carbide en haalt redelijk vlot de sporen van de K400 weg. Echter de K4000 van Bester had aanzienlijk meer moeite, een licht grijze kleur verscheen na een beweging of 100 op de steen. Er gebeurd dus wel iets maar zeer langzaam. Sowieso is de vraag tot welke korrel het zinvol is om Tungsten Carbide te slijpen aangezien de partikels een stuk grover zijn dan O1 en A2 staal.

Haren snijden doet het niet na deze slijpbeurt op een plankje teak snijden lukt prima. De vraag is dus; gaat er fatsoenlijk mee geschaafd kunnen worden? Volgende stap is dus een full-size beitel voor de Veritas LA Jack te fabriceren. Daar moet ik nog even een drager materiaal voor regelen die als basis voor de beitel dient. RVS waarschijnlijk maar is moeilijk aan te komen...

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed bezig! Altijd leuk om zulke knutselprojecten te zien. Zulk hardmetaal wordt vaak aan de drager van zacht staal gesoldeerd met hardsoldeer. Ik heb wel eens Chinese HSS schaafbeitels gezien, die zagen er niet uit met een vette soldeernaad halverwege, maar ze waren schijnbaar wel heel goed.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Seek zei:
WR1944 zei:
Als je met 12379 werkstaal Werk Stoff Nr 1.2379 bedoeld is dat volgens mijn materiaalgegevens USA code D2. Dit wordt gebruikt voor pers- en snijmallen. USA code A2 komt overeen met Werk Stoff Nr 1.2363.

Ray Iles heeft ook D2 beitels voor de bekende Stanley schaven. Zie http://www.oldtoolstore.co.uk/.
Beter bellen dan emailen, hij is een heel geschikte gozer maar erg ouderwets. Als je je probleem voorlegt kan je op een uitgebreid consult rekenen.

Ik gebruik 12379 staal voor het messen maken. Je kan het scheermes scherp slijpen en enigszins mishandelen als het moet. 12379 of D2 lijkt mij ideaal voor beitels.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sja, ik zelf vind de theorie ook altijd reuze interessant. Soms hele middagen dingen aan het uitzoeken op het internet. Maarja, het komt er toch op neer dat je het in de praktijk een kwestie van uitproberen is wat voor jou wel of niet werkt. Helaas ben ik maar een arme sloeber anders zou ik even 10 schaafbeitels kopen en gewoon lekker uitproberen.

En misschien heb ik pech met deze 'partij' teak. Maar al heb je hout gekocht/gevonden voor een nieuw project en er blijkt veel silica in te zitten gaat men het niet weggooien en hoop van zegen een nieuwe stapel regelen. Dus dat is eigenlijk een factor waar je geen rekening mee kunt houden. Ieder kwartier slijpen zie ik niet zo zitten omdat er dan van houtbewerking plaatsvind in een tempo van likmeversie.

D2 klinkt interessant maar ik lees diverse verhalen van HSS beitels die achter elkaar het onderspit delven tegen een bos teak. Hardmetaal heeft een veel hogere standtijd dus als het scherp genoeg is om fatsoenlijke krullen te produceren vind ik dat een betere optie.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Als je een adres wilt voor 12379 pm me. Er is een maar. Dit staal kun je niet zelf harden. Dat is te ingewikkeld.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor het aanbod. Maar eerst hardmetaal beitel maken en fatsoenlijk testen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Caspar Labarre zei:
toshio odate...feathering the blade

Casper, ik heb een artikeltje opgezocht hierover. Zeker de moeite waard om is uit te proberen. Al lijkt het me onwaarschijnlijk dat zon simpele handeling tijdens het slijpen zon groot verschil zal gaan maken voor de standtijd van de beitel... maar we zullen zien.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ondertussen bezig geweest met het zelf fabriceren van een hardmetalen schaafbeitel. Dit is gelukt... :roll: en vandaag aan het testen geslagen op stukken teak, iroko en MDF. Zoals je aan de hoop krullen kunt zien op de foto's scherp genoeg om mee te schaven.

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit is het betere gereedschapsmaken! Fijn werk. Maar beschik je over machines voor metaalbewerking (freesmachine)? En heb je de drager voor het hardmetaal ook zelf gemaakt, of heb een een beitel geofferd? En hoe maak je de gaatjes in het hardmetaal? Alleszins beter geslaagd dan mijn experiment met solderen van het hardmetaal.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.