45mm RVS Brads 18ga vinden

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Beste allemaal,

Voor een buitenproject waarbij ik 21mm Thermo Ayous planchetten wil bevestigen op een lastenwerk ben ik op zoek naar een pneumatische tacker.eerst had ik mijn zinnen gezet op de Makita AF506 om dan met 45mm RVS brads het geheel af te werken. Nu blijkt dat die 45mm 18Ga Brads moeilijk te vinden zijn in RVS ... Of lijkt dat zo ? Ik ken alsnog niks van tackers.
Even verder kijken kom ik uit bij de Maikta AF601. Deze is 16 Ga, mar daarvoor zijn vlotter 45 mm RVS brads te vinden.

Is de AF601 niet te "groot" om achteraf ook nog kleinere projecten aan te pakken ? Of ga ik spijt krijgen dat de AF506 te minimaal is ?
Ik wil me alvast eerst focussen op dit buitenproject ...

Wie kan me adviseren ?

Bedankt alvast !
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb de bt1855 van stanley-bostitch
doet wat ie veronderstelt wordt te doen
nog niet met rvs gebruikt, maar model bt13...-reeks past er in, dus ook de rvs-variant
koop geen tacker die zowel nieten als brads kan schieten, want bij het gebruik van brads zit de afdruk van de nietkop in je hout
uiteraard enkel bruikbaar met een compressor
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

Rorando

Nieuw lid
17 jan 2015
18
10
Zwolle

Ik moet zeggen dat de brads en ook de tackers van ecotools echt niet verkeerd zijn. heb zelf daar een pin nailer en een 18ga brad nailer. en nog nooit problemen mee gehad, en weet dat er meerdere positief over zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan en scOOb

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hoeveel van die brads wil je in een plank schieten? Dit soort brads zijn voor afwerklatjes. Gevelbekleding wordt met bolkopnagels met geribde of gedraaide schacht gedaan. Of met DA nagels of gewone draadnagels.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat Chevy zegt. De brads zijn veel te dun. Door het werken van het hout gaan ze los zitten en op den duur zelfs uit het hout zitten.
Bolkopnagels zijn inderdaad een mooie optie. Lijkt mooi en zit goed vast. En uiteraard in rvs te krijgen.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
De bedoeling is de gevelbekleding blind te bevestigen door schuin in de lip te schieten. De volgende komt er dan weer over. Enkel op de hoeken ga je ze zien. Al velen het zo weten doen. Kan natuurlijk weinig zeggen over hoe het er binnen 15 jaar uitziet.
als ik mag geloven wat over thermowood gezegd wordt, werkt dat immers miniem. Daarnaast was ik eigenlijk van plan om ook nog op de onderliggende latten wat watervaste houtlijm aan te brengen
bolkopnagels vind ik echt niet mooi, maar is een persoonlijke keuze uiteraard.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een jaar of tien geleden thermowood gevelbekleding vast geschoten met RVS brads van 45 of 50 mm. Planken zitten nog altijd netjes. Lijmen zou ik niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Uit ervaring zou ik dan toch voor de 16ga gaan deze heeft iets van een kopje meen ik
En zijn iets geribbeld met een soort can lijm er op
Deze blijven beter zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ik heb een jaar of tien geleden thermowood gevelbekleding vast geschoten met RVS brads van 45 of 50 mm. Planken zitten nog altijd netjes. Lijmen zou ik niet doen.
Ook in de lip geschoten ? Of gewoon op het oppervlak 2 brads per lat om de 50cm ?
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Hey hallo
Uit ervaring zou ik dan toch voor de 16ga gaan deze heeft iets van een kopje meen ik
En zijn iets geribbeld met een soort can lijm er op
Deze blijven beter zitten
Daar nben ik nu na een halve nacht "studie" ook achter gekomen. Als het de Makita wordt, zal het dus de 16Ga zijn. Maar intussen ook naar andere merken aan het bekijken.
Ecotools kan best goede schroeven hebben, maar het prijsverschil moet hem toch ergens in zitten ... die RVS brads kosten bijna niets in vergelijking tot anderen... Geeft me niet veel vertrouwen eerlijk gezegd (goedkoop = duurkoop ?)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Hier idem, veel rvs schroeven en nagels gebruikt van Ecotools. Geen roest of mindere kwaliteit te merken in vergelijking met andere merken.
Maar als je weet wat de marges zijn bij andere handels, blijkt de kostprijs van de duurdere merken ineens niet helemaal zo hoog te liggen als de brutoprijs doet vermoeden. Daar betaal je ook voor de naam en dat doe je natuurlijk niet bij ET.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Maar als je weet wat de marges zijn bij andere handels, blijkt de kostprijs van de duurdere merken ineens niet helemaal zo hoog te liggen als de brutoprijs doet vermoeden. Daar betaal je ook voor de naam en dat doe je natuurlijk niet bij ET.
Bij marges kan ik me idd. wel wat voorstellen ja ... Zelfde voor hout blijkbaar. In totaal bestelde ik voor ongeveer 5500 EUR hout (constructie + dak + gevelbekleding). Ik heb 3 andere offertes liggen waar dezelfde prijsvraag op gebeurd is : 5800, 7200 en 9900 EUR.
Goede raad van de uiteindelijke verkoper : als je hout bestelt voor een poolhouse, noem het dan 'tuinhok' in de prijsvraag. scheelt in de interpretatie van de dikte van de portemonnee van de klant bij sommigen ...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
En volumekorting doet ook veel als je koopt bij groothandels. Als ik hier bij de groothandel (als particulier) een doosje schroeven haal, krijg ik 10% korting op de brutoprijs. Als de aannemer hier uit de straat datzelfde doosje gaat halen krijgt hij 70% korting ivm zijn totale jaarinkoop bij die firma...
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Even een "herformulering" van mijn oorspronkelijke vraag ...Want heb intussen al veel bijgeleerd, maar nog steeds vind ik het moeilijk ...
Intussen ben ik er achter dat een 15 Gauge apparaat interessanter gaat zijn voor deze klus. Makita AF635 lijkt wel wat... Alleen, hoe zit het met uitwisselbaarheid van de brads ? Ik ben nu even aan het kijken op Toolnation.nl ... de bewuste tacker staat daar te koop, maar in de Makita accessoires vind ik dan weer geen RVS brads onder een hoek van 34° 15Ga.
Hitachi en Senco dan weer wel ... Maar passen die ook in de Makita ? of is dat tricky ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
in vl wonende heb ik reeds rechtstreeks een vraag aan makita.nl gesteld ivm een machine die ik via gereedschappelijk.be (= schuilnaam voor gereedschappelijk.nl) besteld had
als jouw vertrekpunt die Makita AF635 is, aarzel dan niet om de vraag ivm brads een makita.nl te stellen
binnen de 2 werkdagen kreeg ik een afdoend antwoord op mijn vraag
vertrek dan van de brads die makita.nl voorstelt
wil je een ander merk, plaats dan een proefbestelling
van prijzen van al die brads ben ik niet op de hoogte
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Makita zal vast niet advieseren om andere merken te gaan gebruiken in hun machine
Maar net wat zot zegt koop een proef doosje en probeer gewoon
Als je de juiste dikte en schuinte hebt moet het goed gaan
Ik heb ook op mijn paslode staan dat er alleen nagels van hun in mogen
Maar Union nagels er mee schieten gaat ook prima
Dus pin je daar niet op vast
En waarom wil persé die van makita als ik vragen mag ?
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
En waarom wil persé die van makita als ik vragen mag ?
Vrij eenvoudig : prijs voor een 15Ga valt reuze mee. Ken er niet zo veel van maar de meeste webshops bieden in die categorie toestellen aan die een stuk duurder zijn. Ben maar hobbyist, en ik ga nu een nieuw tuinhuis met overkapping plaatsen. Daarna ga ik het toestel sporadisch nodig hebben, en als ik het een half jaar niet gebruik gaat hij in de 2dehands verkoop.
Ik denk persoonlijk dat ik voor de meeste hobbyprojecten in de toekomst trouwens beter af ben met een 18Ga.
Maar voor wat ik er nu mee wil doen zijn die brads net te dun.
Verder : over het algemeen wel heel tevreden over makita-producten en de service
En om heel melig te doen : Past goed bij de rest van het werkhuis-interieur (Makita & Bosch-blauw 🤣).
Verder : Hou niet zo van de 3e-rangs china-apparatuur. Probeer maar eens een onderdeel te vinden ...
Recent zelf m'n (bosch) afkortzaag gereviseerd met een nieuwe as en rotor : onderdelen vlot verkrijgbaar, plannen makkelijk te vinden, en dan is 't plots interessant om met bekende producten te werken.
Alleen valt het me nu idd tegen van Makita dat ze botweg zeggen : Wij hebben geen RVS voor dat toestel, en kom bij ons niet klagen als het stuk gaat door er een ander merk in te duwen.

Maar als er tips zijn voor ander merken in die prijsklasse : hou je vooral niet in !
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je wil DA nagels gaan gebruiken. Tacker en nagels rvs van Ecotools. Meer heb je niet nodig. Deze nagels zijn geen brads, ze hebben een kop met een half maantje er uit. Slagpen is gewoon leverbaar bij Ecotools, maar ik heb er nog nooit een nodig gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.