45 graden zagen op zaagtafel

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Beste forumleden,

Binnenkort ga ik beginnen aan het maken van 2 kasten met een werkblad ertussen voor de speelhoek van de kinderen. Nu wil ik alles in verstek zagen zodat er geen kopse kanten te zien zijn.
Hoe kan ik nu het beste planken 45 graden zagen op een zaagtafel? Komt de geleider aan de kant waar het blad naartoe gaat of moet het blad juist van de geleider af staan?
Wanneer ik zaag met het blad van de geleider af dan heeft mijn werkstuk de nijging om omhoog te komen waardoor ik dus niet meer recht zaag.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.168
868
Ulvenhout
Dat is verschillend per zaagtafel. Bij een Dewalt draait het blad naar de geleider toe (naar rechts dus), bij mijn zaagtafel draait hij juist naar links weg.
In beide gevallen is het volgens mij lastig om grotere panelen exact 45 graden te zagen. Zeker als je zaagblad niet precies paralel staat aan je geleider.
Ik zou eerst een paar testjes zagen voordat je aan het echt werk gaat starten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gaat het om planken of panelen, en om 'afkorten', of 'afschuinen'? Gezien de beschrijving ga ik er van uit dat het om panelen en 'afkorten' gaat (werkblad; speelhoek). In dat geval heb je een paneelzaag of formaat zaag nodig. Wil je het zelf doen, dan zou ik het met een invalzaag en lineaal doen - daarmee moet je wel nauwkeurig genoeg op 45 graden je werkbladen 'af kunnen korten'.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Dat is verschillend per zaagtafel. Bij een Dewalt draait het blad naar de geleider toe (naar rechts dus), bij mijn zaagtafel draait hij juist naar links weg.
In beide gevallen is het volgens mij lastig om grotere panelen exact 45 graden te zagen. Zeker als je zaagblad niet precies paralel staat aan je geleider.
Ik zou eerst een paar testjes zagen voordat je aan het echt werk gaat starten.
Mijn DeWalt (7491) kantelt juist de andere kant op. Dus van de geleider af. Volgens mij geldt dat voor alle DeWalt tafelzagen (zowel de bouwzagen als de meer stationaire varianten zoals de 744). Afhankelijk van het formaat van je zaagtafel en de te zagen delen, kan je ervoor kiezen om dit met een slede te doen. Voordeel is dat je het werkstuk daarin goed kunt klemmen en je je handen vrij hebt om de slede goed en veiling naar beneden gedrukt te houden.

Als je een formaatzaag ter beschikking hebt, dan is het helemaal goed te doen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Ik vind het prettig als de zaag van de geleider af wijst zodat het werkstuk niet klem zit tussen de gekantelde zaag en de geleider:
Dus ---\--------□ of □--------/----

Waarbij het □ de langsgeleider is en / of \ het zaagblad.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wanneer ik zaag met het blad van de geleider af dan heeft mijn werkstuk de nijging om omhoog te komen waardoor ik dus niet meer recht zaag.
volgens mij spelen hier 3 faktoren
1) hoe lager het zaagblad staat, hoe meer opwaartse druk er is
duwt het zaagblad het werkstuk (te veel) omhoog, zet het dan hoger
2) wanneer je met een afkortblad schulpt, heb je in massief hout te veel weerstand
3) zoals @thomasz hiervoor aangeeft, zit het werkstuk niet klem wanneer de zaag van de geleider afwijst
daardoor komt het ook makkelijker omhoog
het spouwmes zou dat moeten beperken

mijn tip: zaag eerst een paar mm te breed, en pas nadien op de definitieve maat
bij de 2de zaagbeurt is het overblijvende deel van het werkstuk te klein om voor problemen te zorgen + je hebt veel minder kans op brandsporen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Festool stelt dat de TKS80 (waarvan het zaagblad dus van de geleider wég draait voor niet haaks) schonere zaagsneden oplevert op de plek waar het cruciaal is, namelijk de 'punt'. In mijn beleving klopt dat ook (hoewel ik voor smallere delen liever de Kapex gebruik).

ZotvanHouts tip is sowieso een goede aanpak. Je vermijdt er defecte mee, dus dat het zaagblad door druk gaat zwabberen & het levert een schoner resultaat op.
 

jorisvh

Post veel
Ik kijk eerst naar welke zijde van de plaat/plank het meest zichtbaar wordt.
I.v.m. uitbrokkelen van de zaagsnede wil ik (vooral bij gefineerde plaat, minder bij massief) dat dat de zijde is waar de zaag in gaat. Die komt dus bovenaan op een zaagtafel of formaatzaag en onderaan bij een handcirkel(inval)zaag.

In de meeste gevallen wordt de buitenhoek of de lange zijde van het verstek de meest zichtbare. Op mijn formaatzaag draait de zaag naar rechts, naar de langsgeleider toe, dus komt het werkstuk links op de loopwagen en het reststuk rechts aan de kant van de geleider. Ik denk dat ik op een zaagtafel net hetzelfde zou doen.
Ik zaag eerst alles op de juiste maat op 90gr, dat is veel eenvoudiger qua maataflezing. Dan komt het verstek er aan. Daarvoor zet ik de langsgeleider vòòr de zaag, zodat net enkel het 45gr hoekje weggezaagd wordt.
Ik weet niet wat het equivalent op een zaagtafel zou kunnen zijn maar daar is vast een trucje met een jig voor.
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Bedankt voor alle reacties, er zitten veel bruikbare tips tussen. Qua materiaal maak ik gebruik van gegrond MDF en moet ik grote panelen zagen.
Ik heb een zelfbouw zaagtafel en kan de geleider aan beide kanten kwijt. Qua veiligheid dacht ik al dat het blad weg van de geleider de beste optie was en hier zal ik mee verder gaan.

Heb al 1 paneel gezaagd en dat heb ik ook gedaan zoals de tips van ZotvanHouts en het resultaat daarvan was prima dus ik zal doorgaan op dezelfde voet. Ik heb toen featherbords gebruikt om het werkstuk toch zo goed mogelijk op de tafel te houden maar een volgende keer zal ik het de zaag ook hoger zetten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik vind het prettig als de zaag van de geleider af wijst zodat het werkstuk niet klem zit tussen de gekantelde zaag en de geleider:


Waarbij het □ de langsgeleider is en / of \ het zaagblad.
volgens mij wilde je dit uitdrukken:

Dus ---\--------□ of □--------\----
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
volgens mij wilde je dit uitdrukken:

Dus ---\--------□ of □--------\----
Ehhhh. Neen dat wilde ik niet. In mijn berichtje staat precies zoals ik het bedoelde: de gewenste situatie vanuit mijn optiek bekeken in elk geval.

Geleider links, blad wijst naar rechts.
Geleider rechts, blad wijst naar links
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
platen maatvast met een verstek uitvoeren is moeilijk.
het is eenvoudiger en veel mooier te verlijmen als je een verstek verlijmfrees te gebruikt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ook ik moet begin volgend jaar MDF valcromat schuin onder 45 Gr. Zagen. Ik zie dat op mijn mafell niet zo zitten. Gooi de platen wel op de frees. Heb wel een verlijmfrees. Helaas kost het afstellen hiervan me veel tijd. De keuze is dan 45 Gr frezen of de verlijmfrees gebruiken.
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Frezen is inderdaad ook een goeie optie mocht ik het niet goed genoeg kunnen krijgen met zagen en met een verlijmfrees heb ik ook gelijk de verbinding klaar.
Voor de verbindingen had ik nu deuvels willen gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.