45 graden hoek afronden met frees?

Vincentios

Actieve deelnemer
23 feb 2017
45
2
Binnenkort ga ik een meubel maken waarbij de frontjes in verstek sluiten met de corpus. De hoeken van het meubel en de frontjes worden op 45 graden gezaagd. Op de foto zie een voorbeeld van wat ik bedoel.

Nu wil ik geen vlijmscherpe randen aan het meubel, dus wil ik het hele scherpe van de 45 graden hoeken afhalen.
Normaal gesproken gebruik ik mijn Festool kantenfrees met een R2 afrondsingsfrees op de hoeken van panelen, maar omdat dit op 45 graden gezaagd is gaat dat niet werken.

Ik zoek dus eigenlijk zo een soort frees :Afrond-/fasefrees HW S8 D23,1/R6/30°, maar dan geschikt voor 45 graden en met een veel kleinere afrondingsradius. Bestaat er zoiets?

Anders wordt het denk ik gewoon een schuurklosje erlangs halen 😄
 

Bijlagen

  • voorbeeld verstek frontje pastoe_vision_atlas_hoog_close_styling.jpg
    voorbeeld verstek frontje pastoe_vision_atlas_hoog_close_styling.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 61

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Volgens mij kun je de OFK500 R2 of R3 frees gewoon met een groter onderlager Ø22 mm (490250) gebruiken.
Er vanuit gaande dat eea. gespoten gaat worden.
 

Vincentios

Actieve deelnemer
23 feb 2017
45
2
Er is dus niet echt een specifieke tool voor deze toepassing begrijp ik.
Dan ga ik met jullie tips aan de slag en komt er vast wel een mooi resultaat uit.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik snap het probleem niet zo goed. Je geeft zelf het antwoord met de afrondfrees?
Als je zulke 45 graden constructies maakt laat je altijd wat materiaal staan, zoals hierboven al is aangegeven.
Dat afronden doe je vervolgens vanaf de platte kant. Dat kan met frees, schaaf, schuurpapier eender wat.
Ook van het 45 graden stuk haal je het scherpe eraf door een keer met schuurpapier te strijken.
Het voorbewerken en het spuiten is het meeste werk.

Wil je niet spuiten, dan kan het ook met hpl.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.