400 Volt motor ombouwen naar 230 Volt?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
Beste mensen,
ik wil graag m'n stofafzuiging verbeteren, in plaats van nu drie losse afzuigers, één grotere.
Ik zou graag een Felder AF 14
Nieuw te koop voor 230 Volt (ik heb en krijg geen krachtstroom) maar tegen een dikke prijs.
Gebruikt voor minder, maar dan zijn ze steeds op 400 Volt.

Ik heb me laten vertellen dat Felder zelf de 230 Volt versie 'maakt' van de standaard 400 Volt versie
door er een schakeling en iets met een condensator voor of in te zetten
(jullie lezen al dat elektra niet m'n sterkste kant is ;-)

Weet iemand of dat inderdaad zo is
en of dat dan ook zelf te doen (of laten doen) is?

Groet, Marcel

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
388
301
Schouwen-Duiveland
Een 400v motor kan je aansturen met een vdf op 230volt.
Dan kan je zelfs je aantal rpm regelen van je motor. Wordt veel gedaan met draaibanken, freesbanken en bandschuurmachines etc.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
Ah oké.

maar als ik daarop zoek zie ik mooie spul dat van alles kan regelen
maar daar hangt ook een serieuze prijs aan.

Ik zoek iets wat niet hoeft te regelen, want ik wil het liefst dat de nieuwe afzuiger op vollekracht draait.

Dus, met m'n lekenverstand, een iets met een 230 V stekker dat ik in het stopcontact kan prikken
en aan de andere kant steek ik er dan de 5-polige stekker van de machine in
En dan werkt het :)

Bestaat dat kan dat?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.630
1.205
Omgeving Leiden
Neen, dat bestaat niet.
Bij aansluiten van een 3 fase motor op 1 fase mbv een condensator verlies je 25% vermogen.
Het is even slikken, maar koop een 230V exemplaar, ben je van al het gedoe en geknutsel af.
Als je een electricien in moet schakelen om je afzuiger aan de praat te krijgen met een vfd, dan kost je dat naast de prijs van een frequentieregelaar ook zijn of haar uren.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
Ik denk dat ik heel goed versta wat @thomasz zegt

Het doet even zeer maar met de kerst ben je die centen vergeten.

Maar stel dat iemand toch een goede en goedkoper dan nieuw oplossing weet,
graag!

rinus

Post veel
13 nov 2011
849
185
Heerde
marinusvannorel.nl
Je geeft heel nadrukkelijk aan dat 400 V geen optie is. Heeft dat een technische oorzaak of iets anders?
Er bestaan nogal wat misverstanden over krachstroom aansluiting en als die hier weggenomen kunnen worden, dan kan je machinewereld een stuk groter worden. Ik krijg net door van iemand die het moet weten dat 3 fasen in NL altijd 400 V kan geven.
Almen aan zee geeft geen hit op Google maps. Ik heb wel eens begrepen er nog wel verschillen kunnen bestaan tussen (delen van) Belgie en Nederland.
Meer informatie kan meer hulp opleveren.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.069
2.302
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je hoeft ook niet persé de felder te kopen. Ik weet dat ze bovengemiddeld goeie houtbewerkingsmachines maken, maar "het is maar afzuiging". Mijn 2ehands gekochte HBM300 Profi draait ook al vele jaren zonder gezeik, en die was met 350 euro mét 2 fijnstoffilters erop. 230 volt, ondanks dat ik wel krachtstroom heb. Ding functioneert prima en kan met gemak 2 of 3 machines tegelijk bedienen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
Dank voor het meedenken!

@rinus die 400 Volt wordt het niet, de werkplaats haalt z'n stroom uit het woonhuis, dan moet daar de hele meterkast worden omgebouwd, twee installateurs hebben offerte gemaakt, dat wordt te gek.
Plus dat ik al m'n fijne machines op 230 heb, en dat werkt voor mij goed.
(En Almen aan Zee is met knipoog, 't is gewoon Almen helaas niet aan zee)

@trigger ja een Felder hoeft niet persé (zou het mooi vinden voor een mooie prijs)
maar het gaat inderdaad uiteindelijk om een goede afzuiging, krachtiger dan ik nu heb.

@Jurriaan ik zou dan ook gaan voor een Felder met microfilter, maar dat kost dan ook helemaal een klap centen...
Die Jet die je voorsteltt is misschien wel een heel mooi alternatief. Ik ga er een berichtje op sturen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.139
3.615
Je hebt het in je startpost over 3 afzuigers. Wat zijn dat voor afzuigers? Stofzuigers? Wat voor machines wil je gaan afzuigen? Zijn die geschikt voor een Afzuiger zoals die felder?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
Die afzuigers zijn een Scheppach en een Kufo houtmotafzuigers, met zo'n 900 m3 per uur luchtverplaatsing.
En een CamVac met twee motoren.
Wat ik wil afzuigen is een kleine formaatzaag, m'n vlak- en vandiktebank, lintzaag, stationaire bandschuurmachine en zo nu en dan m'n freestafel en houtdraaibank.
Voor de rest (Kapex, kolomboor, bovenfrees, schuurmachientje etc) gebruik ik een Starmix en dat werkt prima.
Misschien is zo'n Felder wel groter dan nodig maar dat kan geen kwaad toch ;-)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.139
3.615
Als je meer dan 1 machine te gelijk wil gebruiken en je hebt een aparte 220 groep beschikbaar, zou ik eens kijken naar een machine zoals trigger heeft. Voor 1 machine voldoet het kleinere broertje van 2 pk met een enkele filterpatroon prima. Ook met wat meters buis er aan.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
303
114
Almen aan zee
1 machine per keer is het, ik werk er in m'n eentje, en ik heb een extra groep elektra, dus dat gaat lukken.
Ik ga maar eens rondkijken naar een alternatief voor de Felder

• Leuk
Waarderingen: Miko

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.