Was vorige week bij Haijo in Akkrum en hij had een partijtje Gonzales Alves binnen gekregen en een hele mooie plank massaranduba die prachtig roodbruin kleurde met kleine kriebeltjes er in. Na wat rondneuzen vond ik ook nog een plank pau amarello die ook van diezelfde "kriebeltjes" vertoonde. Thuis de planken over de schaafbank en ben ik elke keer weer zo gefascineerd door dat prachtige hout, elke keer weer anders. En als het licht uit een andere hoek komt, ontdek je steeds weer andere tekeningen, kleuren en schakeringen. Het blok op de foto is een stuk friese plataan dat ik een paar weken geleden van Jaap van Leersum in Bergum kocht. Ook zo'n fascinerend stuk hout, geweldig van tekening. En dan fantaseren wat je kunt maken van deze eenlingen, een mooi kistje, of combineren met andere soorten, contrasterend of bijpassend. Ik denk ook wel eens om ze maar gewoon tegen de muur te spijkeren als een mooi mosaic, maar ook als een soort eerbetoon aan de natuur, waar deze prachtige dingen groeien zonder dat er mensen aan te pas komen.
jaap
Attached files

jaap
Attached files