3x380V maken uit 1x230V met VFD en accusysteem voor combimachine

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
16
1
Eindhoven
Heb een combimachine aangeschaft met 4kW motoren die 3x380V zijn. Helaas heb ik de komende 1~2 jaar nog geen krachtstroom, daarom bekijk ik wat er eventueel mogelijk is om hem te gebruiken met de 1-fase 230V die ik beschikbaar heb en een frequentieregelaar (VFD). Logischerwijs gaat de 3680W van de 1-fase het niet redden om 4kW te maken, maar nu accusystemen met grote capaciteit steeds beter en betaalbaarder beschikbaar zijn vraag ik me af of dat een optie is. Dus accusysteem voeden met 230V, dan van accusysteem naar VFD en een 3-fase uitgang. Ik heb me nog niet verdiept in de piekstromen die accusystemen aankunnen, een geschikte VFD vinden lijkt niet zo'n probleem. Heeft er in dit forum al eens iemand over zo'n setup gedacht of zelfs gebouwd en is het mogelijk?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.060
1.416
Riemst
Wat is je budget?
Die hele installatie gaat toch wat centen kosten.
Prijzen beginnen vanaf zo ongeveer 8000 euro.
Denk dat je beter af bent met een dieselgenerator.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
272
94
Groningen
www.kiwood.nl
Je kunt een accu/thuisbatterij inrichten voor 380.
Heb je wel 3 omvormers nodig. Dan geen vfd nodig omdat de omvormers zo ingesteld kunnen worden dat je draaistroom krijgt. Kunt de accus opladen met 230.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.981
1.430
Omgeving Leiden
Een 4 kW motor verbruikt maximaal 4kW. Lijkt me onwaarschijnlijk dat die in bedrijf zoveel vermogen vraagt, tenzij je je machine maximaal belast.

Heeft natuurlijk wel een flinke inschakelstroom,dat is wel iets om rekening mee te houden.
En de (on) mogelijkheden van de motoren zoals @Jurriaan zegt, bepalen of het überhaupt kan met een frequentieomvormer.

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
16
1
Eindhoven
Dank allemaal voor jullie berichten. Heb meteen een aantal nieuwe vragen:
@mathieu: Een generator zou makkelijker zijn, maar kan/mag ik niet plaatsen waar de machine staat. Heb je een voorbeeld of merken van de installatie? Want omvormers zie ik qua prijs al voor EUR 500, is die andere 7500 dan enkel de batterij?
@Jurriaan: Ik heb omvormers gezien die ook de conversie van 230 naar 380 aankunnen, idee is om de motoren op 3x380 te zetten en niet 3x230.
@XL500SZ: Kun je uitleggen hoe een systeem met 3 omvormers er uit zou zien? Aan Victron had ik ook al gedacht maar kon dit niet op hun website vinden gisteren, ga zo nog eens kijken.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.397
590
hilversum
Zou je niet kunnen kijken om de motoren te vervangen voor 230 modellen?
Misschien dat je dan goedkoper uit bent ?
Met accu's zit je toch met maximale gebruik tijd.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
400
134
Enschede
ik zou inderdaad ook eerder kijken naar het (tijdelijk) vervangen van de motor dan een poging te wagen om genoeg vermogen en 3x400 te krijgen uit een batterij oplossing.

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
183
148
Bunde
Zeer leuk dat er eens vanuit een andere hoek deze situatie wordt benaderd. Altijd interessant en al nuttige reacties. Weer een mooi draadje hier op het forum.
Praktisch en financieel gezien zou ik zoals RDL al aangaf kijken voor een andere motor, of kijken of die wachttijd (reden onbekend) van 1-2 jaar aanzienlijk verkort kan worden.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
331
185
Het hele batterij verhaal zou ik achterwege laten.
Je kan met een degelijke frequentieregelaar (of synchronous motor drive) best een 4kw motor aansturen op één (of 2*L) fase.
Kan die motor 3*230 hebben? Dan is het makkelijkste om gewoon dat te gebruiken tot je een échte 3-fase aansluiting krijgt.

Overigens is het nog veel makkelijker (en goedkoper) om gewoon op de korte termijn 3-fase aan te (laten) leggen.
Je hele huidige elektra kan hetzelfde blijven, alleen een nieuwe groepenkast en één 3-fase kabel naar je garage is goedkoper dan een accusysteem.

Laatst bewerkt:

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
272
94
Groningen
www.kiwood.nl
@XL500SZ: Kun je uitleggen hoe een systeem met 3 omvormers er uit zou zien? Aan Victron had ik ook al gedacht maar kon dit niet op hun website vinden gisteren, ga zo nog eens kijken.
vond dit op het internet, volgens mij wel een compleet overzicht van wat je allemaal nodig hebt. Wel een behoorlijke investering: https://zonnepanelensuper.nl/product/victron-energy-ess-set-14-4kwh-9kva-3-fasen/

Heb zelf ook een thuisbatterij, (16kWh LiFePo4 met Victron Multiplus II 5000VA) toevallig door een ander forumlid ontworpen en geinstalleerd. Is prettig om de zonnepaneelstroom in op te slaan en op een ander tijdstip te kunnen gebruiken.
Daarnaast pompt de Victron ook de accu vol als de stroom goedkoop is, en verkoopt deze weer als het duur is. (Verwacht niet dat ik daar rijk van wordt, maar drukt de kosten van de thuisaccu op termijn wat.)
Verder vond ik het invoeren van een 'vaste terugleververgoeding' bij de energiemaatschappij erg vervelend, dus dat was een 3e reden om een accu te nemen.

Heb nu nog 1 fase, maar wil in de toekomst wel 3 fase. Dit om onder andere piekstromen van machines te kunnen opvangen. (cnc bewerkingscentrum > 11kW)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.