3D printen en houtbewerking site

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
153
45
Alkmaar
Kennen jullie deze handige harrie al? Maakt leuke dingen in de 3D printer.
Je kan de files kopen om het zelf na te maken. Voor de liefhebber!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.090
1.025
Enschede
ingoogni.nl

Ik ben er niet zo gecharmeerd van als onze luidruchtige vrind Jonas. De simpelste manier om een circel te frezen is een gat in een plankje te boren met de diameter van een geleide ring. Daar zet je de freesmajien met geleidering in. De andere kant van de plank scroef je aan het te bewerken hout. De freesmachine kan nu tov de plank dtaaien en dat is met name handig voor de afzuigslang die je nu altijd in de zelfde richting/positie kunt houden.

Bij dit hulpgereedschap kan dat, zo te zien, niet.

Als een "universeel" hulpstuk zo veel schroefjes nodig heeft dan heb ik liever drie of vier losse hulpstukken.

• Leuk
Waarderingen: kettingspanner

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
168
30
Berlaar-Heikant BE
3D printen en hout kan perfect samen gaan.
Zelf gebruik ik mijn 3D printer voor mallen te printen, hulpstukken, opbergmogelijkheden.
Net nog een Bakje met schuifje in voor de spantangen van mijn makita kantentrees in te bewaren.
Deze waren voorheen los in de systainer nu mooi in een bakje.
Soms gebruik ik deze zelfs voor onderdelen te maken voor reparatie.

• Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.656
917
Moordrecht
Ik gebruik ook de 3D printer voor de werkplaats, moet alleen nog leren hoe te ontwerpen. Ik vind overigens 35 euro voor een file wel echt serieus veel geld. Er zal heus wel ontwikkelingsgeld inzitten, maar dan is Makerworld, Printables of Cults aantrekkelijker

Efvee

Post veel
9 jun 2021
962
404
RegioRotterdam
Ik maak veel hulpstukken voor houtdraaien zelf. Dat gaat van een bordje voor strookjes schuurpapier tot klauwen op de klauwplaat. Veel is mogelijk.
Ik maak de meeste ontwerpen zelf, met OpenSCAD. Dat is modulair en parametrisch dus het ontwerp is eenvoudig aan te passen.
Ik zou zo'n voetplaat nooit zo maken. Het is een ontwerp voor metaal uitgevoerd in 3D geprinte kunststof. Dat is een klassieke fout. Bij 3D printen ben je niet gebonden aan platen van een bepaalde dikte, dus ga daar niet van uit. Ontwerpen met platen doe je voor (laser)snijden. Denk voor 3D geprinte objecten aan voorbeelden van gietijzer. De vorm is vrij.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.