3-punt sluiting

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Beste,

Ik heb hier een achterdeur met een driepuntsluiting. Haak boven, haak onder en een schoot. Merk zal wel Buva zijn, bouwjaar 2012. Na openen (klink naar beneden), schiet alles vanzelf weer naar buiten. Enkel met kracht/snelheid blijven de haken in deur. Is daar nog iets aan af te stellen, of beter gewoon vervangen?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Persoonlijk ben ik geen fan van opendraaien want de veertjes schieten altijd weg....
Ben zelf nog geen afstel optie's tegen gekomen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Mijn ervaring met zo'n driepuntssluiting is beperkt, maar misschien heb je er wat aan.
Ook hier een driepuntsluiting, sleutelbediend ( niet kruk bediend). Die ging op een gegeven moment moeilijk open. Pas na gedoe en gepruts met de sleutel ging die van het slot af en kon je naar binnen.
Uiteindelijk bleken de schroeven die de slotkast (waar de cilinder in zit) bij elkaar houden, losgelopen te zijn. Daardoor had het interne mechaniek speling gekregen. Aandraaien en de problemen waren voorbij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kijk uit als je een driepuntsluiting openmaakt. Als de veren eruit vliegen heb je een probleem. Tegenwoordig zitten de sloten veel lastiger in elkaar dan vroeger en de kwaliteit is niet zo hoog. De plaatjes metaal die erin liggen om de krachten over te brengen zijn meestal erg dun. Zijn ze verbogen en probeer je ze dan rechtgemaakt weer terug te doen hou je vaak storingen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Maar gebroken veren moet je vervangen en die krijg je ook niet makkelijk terug. Klinkt allemaal toch wel als meteen maar vervangen. Dus eerst maar een nieuwe sluiting bestellen, dan kijken hoe die oude in elkaar steekt, als ik geluk heb, kan ik het fixen en stuur ik die ander retour. En als ik geen geluk heb, dan gewoon de nieuwe er in. Dat spul van Buva is niet echt top. Iemand een idee voor een hoogwaardiger merk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Hmb is mijn advies. De vraag is of je daar wat mee kan. De maat is vaak het ding dat de keuze bepaald.
Buva heeft ook afwijkende pc maten gehad. 69 of 70 mm Dat is ook nog een keer lastig te meten want iedereen denkt dat het 72 mm is. Ook doornmaten kunnen jouw keuze beinvloeden.
Ik neem alleen maar een cilinderbediende uitvoering. Deze zijn iets duurder maar de overbrenging is degelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik moet eens even gaan meten, maar op de site van HMB staan voor krukbediend enkel een PC maat van 92 mm. Bij cilinder bediend is er veel meer keuze in maatvoering.

Vanuit comfort heeft krukbediend wel de voorkeur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Op een achterdeur ?
Ken natuurlijk niet de situatie cq gebruik maar op een achterdeur meestal krukbediening
De enige reden waarom de bouw een krukbediende meerpuntsluiting kiest is voor het geld deze kruk bediende zijn/waren goedkoper. Iedereen met een gewoon slot draait ook met de sleutel zijn deur open dus vanuit de bediening is dit geen probleem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik moet eens even gaan meten, maar op de site van HMB staan voor krukbediend enkel een PC maat van 92 mm. Bij cilinder bediend is er veel meer keuze in maatvoering.

Vanuit comfort heeft krukbediend wel de voorkeur.
Is dat zo? je moet nadat je de kruk omhoog doet wel weer de sleutel omdraaien. Dat zijn twee handelingen en bij cilinder bediend maar een. De discussie hierover is wel een beetje spijkers op laag water zoeken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Nee, kruk omhoog is deur dicht. De voordeur is zonder krukbediening, en die valt niet altijd vanzelf in het slot. Kwestie van weer even smeren, maar na 10 jaar doe je automatisch die kruk omhoog. De deurrubbers van tegenwoordig maken ook dat een deur niet altijd vanzelf in het slot valt.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.025
367
Alphen aan den Rijn
Mijn ervaring met krukbediende sloten is , als de deur iets zwaarder sluit je meer kracht gaat zetten met tot gevolg de 3puntssluiting kapot . Wij zijn daarom geen voorstander van dit type slot .
Met een sleutel bediend slot zijn de mensen voorzichtiger .
Er is ook een alternatief van Nemef dat enkele sloten van Buva kan vervangen , je hoeft alleen de sluitplaten om te draaien .
Maar als je zorgt dat de 3puntssluiting soepel sluit gaat deze wel langer mee .

Groeten Willem
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Nee, kruk omhoog is deur dicht. De voordeur is zonder krukbediening, en die valt niet altijd vanzelf in het slot. Kwestie van weer even smeren, maar na 10 jaar doe je automatisch die kruk omhoog. De deurrubbers van tegenwoordig maken ook dat een deur niet altijd vanzelf in het slot valt.
Op een voordeur zit aan de buitkant bijna altijd een greep of knop. Dan kan een krukbediende mps niet.
Kruk omhoog bij een krukbediende mps zorgt dat de schoten eruit komen. De deur zit dicht maar niet op slot dan moet je de cilinder nog gebruiken.
Meerpuntsluitingen zijn gevoeliger dan gewone sloten. Ja hout werkt, een deur, vooral oudere zijn iets krom. In de zomer en winter kan dit een heel verschil zijn. Ik kies het liefst voor een korte mps (160-170cm) Belangrijk bij het infrezen is dat je niet de deur volgt maar de mps recht in de deur freest.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het gaat gewoon maar weer Buva worden. Hmb is 2x zo duur. Slotbediend gaat sowieso minder gebruikt worden. Als het weer 10 jaar mee gaat, vind ik het wel prima. Typenummer kon ik zo aflezen. Met Hmb kon ik nog niet eens de juiste maat vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kiezen voor de juiste maat is een goede keuze. Veranderen van de maten is meestal zichtbaar. Ook al vind ik buva niet het beste merk zou mijn keuze waarschijnlijk dezelfde zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.025
367
Alphen aan den Rijn
Zolang de deur open net zo makkelijk sluit als dicht is het prima .
Doordat de haak van Buva aan de onderzijde schuin is krijg je problemen als de sluitnaad te groot word .
Ben er door ervaring ook achter gekomen .

Succes Willem .
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hmb heeft wel een renovatieset, maar dan gaat het van ca. 100- naar 300- euro. Ik had de ijdele hoop dat naast de standaard maten van een slot, de driepuntssluiting ook een aantal standaard maten zou zijn. Maar het is alles behalve dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.