De machine zit op elektrisch vlak niet zo heel moeilijk in elkaar, maar gebruikt een stuurspanning van 115 volt (weet niet of dit echt gebruikelijk is) om één contactor aan te sturen die de stroom dan naar een keuzeschakelaar stuurt die op zijn beurt de juiste motor van stroom voorziet.
De eerste foto toont de transformator die de stuurspanning van 115 volt voor de contactor en het circuit van start-stop-schakelingen en veiligheidsschakelaars aanlevert. Hij wordt primair gevoed door 2 fasedraden (die 2 rode) en moet de 400 volt die hij zo krijgt omzetten naar 115 volt. Voorheen moest hij de 220 tussen 2 fases van de 3x220 omzetten naar de 115 volt. Onderaan de transfo zie je zijn aarding en de blauwe en witte draad waartussen het hele stuurcircuit zit. Ik zou voor de zekerheid nameten dat de transfo wel degelijk 115 volt levert (Legrand maakt transfo's die 400 omzetten naar 220 en 220 naar 115.... ben hier niet helemaal in thuis...).
De tweede foto toont je elektrische schema, maar is zeer onduidelijk.... Het zit als volgt in elkaar:
De hoofdstroom: De stroom komt binnen links bovenaan op je blad. Je krijgt 3 fasen binnen die in dit geval 400 volt aanleveren (tot voor kort 230). De neuter wordt in de machine niet gebruikt en komt niet aan bod op je schema. Aarding komt ook binnen, spreekt voor zich denk ik. De 3 fasen passeren een hoofdschakelaar. Daarna worden 2 fasen afgetakt om de transfo te voeden en gaan ze alle drie door naar de contactor. Na de contactor gaan ze naar een nokkenschakelaar die bepaalt welke machine aan zet is en de stroom naar de desbetreffende motor stuurt.
Het sturingscircuit: Werkt op 115 volt en stuurt de contactor aan. Maakt een lus met wat aftakkingen waarbij ze een aantal start-stopschakelingen en veiligheidsschakelaars (gesloten machinetafels en deurtjes enzo) passeert, de afgelegde weg in de lus wordt mee bepaald door de eerder vernoemde nokkenschakelaar waarmee je kiest welke van de 3 motoren aan zet is. Hulpcontact van de contactor is betrokken in de start-stopschakeling. Ga hier voorlopig niet verder op ingaan....
De derde foto toont de kast waarin de stroom toekomt en de belangrijkste componenten staan. Stroom moet aangesloten op de 3 rijgklemmen (3 fases!!). Aarding op aardingsklem. Neuter niet gebruiken. Naast de 3 rijgklemmen staan 3 zekeringhouders met telkens een zekering van 1 A (eventueel eens nameten als je zegt dat de zekering springt). 2 zekeringen staan op de 2 fasedraden die de transfo van stroom voorzien, de 3de in het begin van het circuit op 115 volt.
Moest de foto groter zijn zie je daarnaast de contactor.
Wat je volgens mij (dit is niet mijn vakgebied

) moet doen om hem om te schakelen: 3 motoren in ster zetten in hun nokkenkastje, zoals Spinningwheels aangeeft (staat ook getekend op je schema) en je ervan verzekeren dat het stuurcircuit 115 volt toekrijgt (het zou kunnen dat dit in orde is door de fasedraad op de klem van 400 volt te zetten, maar ik zou dit voor de zekerheid eens nameten...). Daarna de vingers kruisen.... Als het dan niet werkt wordt het het circuit afgaan.... een en ander uitmeten.... Kan je met een multimeter overweg? Meet bij het aansluiten alvast even na wat je doet... en verzeker je om te beginnen dat de machine netjes 3 fasen met 400 volt op zijn klemmen krijgt, dat de zekeringetjes OK zijn en dat de transfo doet wat hij moet doen. Als de transfo een verkeerde spanning levert is de kans trouwens groot dat alles normaal werkt (voor een half jaartje ofzo, waarna de contactor sneuvelt....)
Succes ermee, lijkt me een toffe machine...
