230V motor regelen met frequentieregelaar?

ruudsjoukes

Nieuw lid
19 okt 2015
1
0
Beste forumlezers,

even een korte introductie. Ik ben Ruud en mijn opa is zeer fanatiek houtdraai hobbyist.
Hij heeft al jaren zijn eigen gebouwde draaibank, gemaakt mbv een staaldraaibank en oude onderdelen van draaibanken.
Is een top apparaat en hij maakt er mooie dingen mee. Nu zit hij met een vraag en ik probeer dat voor hem op te lossen.

Hij heeft een motor welke op 230v draait. Het gaat om een Lungtang motor, output 1hp, 230v, 7amp, 1420rpm, 1phase uit 1996.
In zijn schuur heeft hij geen krachtstroom, dus het moet op 230v blijven. De vraag is of we bij deze motor de snelheid kunnen regelen en zo ja, hoe dan?

Ik kwam een oud draadje tegen: http://www.woodworking.nl/showthread.php?6418-Toon-snapt-niets-van-frequentieregelaars/page1
Daarin staat e.e.a. al uitgelegd maar ik kom voornamelijk tot frequentie regelaars welke als output 380v danwel 3 fase geven.
De input is dan wel 1 fase, maar tja... de motor wordt er vast niet blij van als we die output er op zetten.
Een voorbeeld van wat ik heb gevonden is:
http://www.ebay.co.uk/itm/2-2KW-220...d45627&pid=100011&rk=1&rkt=10&sd=300652401060

Hoe krijgen we het toerental van de motor nu geregeld? Iemand een suggestie, liefst met bruikbaar voorbeeld omdat ook ik er niet alles van begrijp.

Ik ben benieuwd!

P.S. Tandwielen zijn er al en is geprobeerd, alleen te veel werk om riemen te verleggen. En het liefst koopt hij geen nieuwe motor.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je kijkt bij die ebay aanbieding, ze je op een gegeven moment U V W voor de motor - drie fasen. Verderop staat dat de ingangsspanning 380V is, maar dat de frequentieregelaar ook voor 220V verkrijgbaar is - ze bedoelen dan 220V, drie fasen, dus nog steeds niet 220V, één fase.

Ik leg het nog een keer uit:

veel kleine asynchrone driefasen elektromotoren kunnen op 2 manieren aangesloten worden, in ster en in driehoek.
In ster moet er 380-400V over de wikkelingen staan, in driehoek 220-240V - maar telkens drie fasen dus.
Een 220V frequentieregelaar kan zo'n motor dus aansturen, mits die in driehoek wordt aangesloten.
Een frequentieregelaar maar van één fase (de ingang) drie fasen met een regelbare frequentie, maar verandert het
voltage niet.

Een speciale frequentieregelaar die wel één fase output geeft, is lastig te vinden en (dus) duur.

Ik zou dus toch in de buurt op zoek gaan naar een nieuwe elektromotor, waarbij je let op de diameter van de as, zodat
het poeliewiel overgezet kan worden of waar een passend poeliewiel aan zit - maar dan een elektromotor voor 380V
zoals ze veel op marktplaats staan, bv. http://link.marktplaats.nl/m965172423

Sluit die aan in driehoek (hoe dat moet staat bijna altijd aan de binnenkant van het deksel over de aansluitingen) en gebruik dan
de gegevens die bij 'driehoek 3x220V' op het motorplaatje staan om de frequentieregelaar in te stellen.

Dan gebruik je standaard onderdelen en ben je volgens mij toch het voordeligst/handigst bezig. Dat is ook hoe vrijwel alle moderne
draaibanken werken, op een enkeling die met een gelijkstroommotor werkt (Nova DVR XP, geloof ik) na.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ook is niet elke motor geschikt om op een frequentiedrive te worden aangesloten. Ik bedoel daarmee dat zeker bij lage toerentallen de motor kan verbranden als deze niet genoeg koeling krijgt. De koelfan draait dan trager omdat deze mee op de motoras zit , motor wordt dan binnenin te warm en kan dan verbranden. Motoren die hier wel voor geschikt zijn hebben bv grotere koelvinnen om dat op te lossen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is een bekend verhaal, wat ik in de praktijk nog nooit ben tegengekomen, en wel om de volgende reden:

1) op een houtdraaibank wordt de motor nooit 100% langere tijd belast. Je moet altijd een nieuwe snede beginnen, de leunspaan verstellen, slijpen, anders gaan staan etc.
2) bij zeer lage toerentallen wordt de motor ook niet 100% belast - die worden toch voornamelijk gebruikt om te schuren.

Ik ben het met je eens dat het geen zin heeft om de motor zo uit te zoeken dat hij bij 'normale draaisnelheid' op 5 Hz draait, maar vanaf zeg 20 Hz moet het volgens mij kunnen.
Ik heb een motor nog nooit verder dan handwarm gekregen en ik geloof dat ik op 3 draaibanken al 5 motoren met frequentieregelaar gehad heb.

Wel is het zo dat de isolatie van de wikkelingen door de manier waarop een frequentieregelaar de frequentie regelt wat zwaarder belast worden (iets met rechthoekige golven en boventonen en verdere hogere elektrotechniek) dus een echt antieke motor is volgens mij geen goed idee, maar ook hier heb ik nog nooit last gehad met elektromotoren in een
standaardformaat.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wel is het zo dat de isolatie van de wikkelingen door de manier waarop een frequentieregelaar de frequentie regelt wat zwaarder belast worden (iets met rechthoekige golven en boventonen en verdere hogere elektrotechniek) dus een echt antieke motor is volgens mij geen goed idee, maar ook hier heb ik nog nooit last gehad met elektromotoren in een
standaardformaat.

Dat klopt. Dit soort frequentieregelaars hebben een blokvormige uitput, inherent aan het type van frequentieregeling (PWM, Pulse Width Modulation). Dit resulteert in harmonische trillingen in de wikkelingen die daarin versterkt worden. Bij sommige vloeistofgekoelde pompen worden de wikkelingen in hars gegoten om ze hiertegen te beschermen.
Als je je motor wilt beschermen zul je direct na de frequentieregelaar een sinusfilter moeten plaatsen.

In alle gevallen kan ik aanraden de kabel tussen motor en frequentieregelaar zo kort mogelijk te houden.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
We hebben op het werk zeer nare ervaringen met regelaars die 1 fase 230V uitsturen, en daarom hebben we deze regelaars al heel snel de deur uit gedaan.
Reden?: Een 1 fase 230V motor heeft altijd een aanloopcondensator die de motor het zetje in de goede richting geeft zodat hij gaat draaien als men er spanning opzet.
Het probleem is dat de condensator niet tegen de hoge chop frequentie kan die de regelaar uitstuurt. Hij gaat dan kortsluiten met alle nare gevolgen van dien.
Dit type regelaar moet je dus NIET gaan gebruiken.

Invertek levert echter ook frequentie regelaars die 1 fase 230V in, en 3 fasen 230V uit geven. dus van 1 fasen maakt het ding er 3 zodat je een draaistroommotor in driehoek daarmee kunt gebruiken zoals Jurriaan al aangaf.
http://www.invertekdrives.com/varia.../model-data/datasheet.aspx?mID=ODE-2-12150-1K (en dan kiezen voor ip66 switched. dit is type een regelaar die stofdicht is en te bedienen is op de regelaar zelf)

Maar let wel op! stel dat de nieuwe motor die je dan zult moeten aanschaffen 5 ampére per fase terkt (ik noem maar wat), de regelaar zal dan dus voor elke fase 5 ampére moeten leveren. samen is dat 3 x 5 = 15 ampére. de regelaar zelf snoept ook nog wat, dus zit je al gouw aan een ampére of 16!
Ik hoop dat je opa een aparte groep in zijn schuurtje heeft anders kan het wel eens zijn dat de lampen uit gaan.

Als je toch van plan bent om een andere motor en regelaar aan te schaffen is het misschien slim om de oude motor onder de draaibank uit te halen en naar een motor wilkkelbedrijf te gaan. die kunnen je dan precies vertellen hoe zwaar en wat voor een nieuwe motor je moet hebben. En misschien hebben ze ook informatie over een goede frequentie regelaar.
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik kan me niet voorstellen dat een 750 watt motor een aparte groep nodig heeft.

Deze hier op mp heeft bv in driehoek 3,1 amp nodig.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...r-3-fase-met-vertraging-750-watt-400-rpm.html

een nieuwe motor 0,75 kw, 3 fasen, asdiameter 19 kost rond de €105 bij wdiender.nl. Dus dat valt wel mee.

op MP een iets zwaardere regelaar voor €85 , valt ook wel mee. Zwaardere regelaar kun je wel gebruiken, je moet alleen de stroom limiet goed instellen op de regelaar, zoals aangegeven op het typeplaatje motor.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

aansluiten met een 4 aderige, afgeschermde kabel.
 
Laatst bewerkt:

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Ik kan me niet voorstellen dat een 750 watt motor een aparte groep nodig heeft.

Deze hier op mp heeft bv in driehoek 3,1 amp nodig.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...r-3-fase-met-vertraging-750-watt-400-rpm.html

een nieuwe motor 0,75 kw, 3 fasen, asdiameter 19 kost rond de €105 bij wdiender.nl. Dus dat valt wel mee.

op MP een iets zwaardere regelaar voor €85 , valt ook wel mee. Zwaardere regelaar kun je wel gebruiken, je moet alleen de stroom limiet goed instellen op de regelaar, zoals aangegeven op het typeplaatje motor.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

aansluiten met een 4 aderige, afgeschermde kabel.

Ik gaf ook maar een voorbeeld. En nam een aprérage wat ik vaak tegenkom.
Maar een motor die 3,1 amp. nodig heeft heeft dat wel nodig per fase.
En de regelaar moet dat allemaal uit 1 fase gaan halen. Dus kom je met 3 x 3.1 en nog een beetje voor de regelaar zelf al gauw bij de 10 Ampére.
Dit behoeft inderdaad geen aparte groep maar trekt trekt tocht het vermogen van een gemiddelde frietpan.

En als je hem netjes wilt aansluiten om storen op de radio e.d. te voorkomen, moet je gebruik maken van z.g. EMC-kabel en wartels.
Een gewone afgeschermde kabel (bijvoorbeeld een YMvK-as grondkabel met afscherming) heeft net zoveel effect als geen afgeschermde kabel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.