Ja PaulRT, is waar. Misschien is men vaak misleid door het aanloopkoppel. Dat is van een enkelfase kooiankermotortje (heel) slecht.
mvg
klaas0639
mvg
klaas0639
Beste,
Ik heb niet het hele topic nauwkeurig doorgelezen dus misschien is het al ergens genoemd....
Als 'Hollander' in het schone België heb ik ervaren dat er nog delen in België zijn waar nog 3 x 230 V (driefasen!) bestaat (in plaats van 3 x 400V).
Daar moet je dan goed rekening mee houden bij de aanschaf van driefasen apparatuur!
Mvg
Gijs.
3 x 230V heb ik thuis en is gewoon 3 fasen, zonder nul. Komt in B nog regelmatig voor.3 x 230V, ook wel 3P (voor 3 polig)zijn 3 fasen waarvoor geldt dat tussen fase en nul steeds 127V staat. Stussen fase & fase staat dan steeds 230V. Dit zie je bijna nergens meer ,ook in België zover ik weet amper of nooit;
Bij de aanschaf van 1 machine op krachtstroom heb je de kosten die ik heb gemaakt volgens mij al terugverdiend aangezien het lage aanbod van 230V machines de prijs omhoog drijft
Hoop dat de benodigde bekabeling vanuit de straat er al ligt, want onze oprit is volledig geklinkerd en dan zou ik niet weten wat doen!
Limburg is volledig 3 x 380, op enkele sites (scholen bijvoorbeeld) na die een eigen transformator hebben. Antwerpse Kempen (ten noorden van de E313) idem. De rest van het land is afhankelijk van streek tot streek, maar veel gebieden zijn nog 3 x 220.Inderdaad, ik heb in 2002 zelf mijn stroom aangelegd (in het huis dat wij kochten was één groep van 16A) en heb ook "krachtstroom" aangelegd, althans dat dacht ik, het is inderdaad 3x 230V. Ik moet mijn kennis dringend uitbreiden. Ik heb er tot nu toe nog wel geen machine op aangesloten.
Gelukkig is onze overbuurman "electrieker", hij heeft zijn hele leven met hoogspanning gewerkt en kan mij vast helpen.
Ik heb je een jaar geleden op Fok ook al verteld dat je krachtstroom moest nemen, maar je wilde niet luisterenVoor wat het waard is: ik dacht "vroeger" (*ahum*, een jaar geleden) ook dat ik geen krachtstroom nodig had.
Inmiddels ben ik zelf 3 fase aan het aanleggen, en komt de netbeheerder volgende week de aansluiting in orde maken. Inclusief nieuwe slimme meter inderdaad, want dat wordt in één keer gedaan.
Gisteren een elektricien op bezoek gehad:Ik heb ook lang getwijfeld om een combine aan te kopen op 220V of 380V.... uiteindelijk heb ik me vandaag een 380v robland X31 aangeschaft, ik heb een offerte binnen van Eandis om over te schakelen op krachtstroom en die is 559 excl 21% btw. Reken daarbij dat de elektricien aan de meterkast nog een paar aanpassingen moet doen + leidingen leggen naar de werkplaats dus in mijn geval reken ik op +- 1000 euro extra kosten.
Als je het aanbod bekijkt op tweedehandssites dan kan je toch wel vaststellen dat krachtstroom geen overbodige luxe is
tip voor de aankoop van een machine: bel eens naar Yves uit Geetbets , heel vriendelijke man en heeft verschillende machines in voorraad! Wel snel zijn als hij eentje beschikbaar heeft want ik gok dat er per dag wel meerdere mensen naar hem telefoneren...
groetjes christophe
Ik heb je een jaar geleden op Fok ook al verteld dat je krachtstroom moest nemen, maar je wilde niet luisteren![]()
Gisteren een elektricien op bezoek gehad:
- er komt 3 fase binnen (oef)
- 500-700€ voor infrax om deze 3 fase te enablen, dus hun elektriciteitskast ombouwen
- 200-400€ voor de werken in het huis, dus eigen elektriciteitskast ombouwen
- 130€ voor keuring
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....
Yves uit geetbets had ik al gevonden via 2dehands. Die man heeft echt massa's machines!
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....
Het is verwarrend om te spreken over een 230V of een 400V motor.Als je een 3x230 motor wil aansluiten op een 3x400v net, de motor gewoon in ster zetten.
De aansluiting in driehoek klopt voor een 400/690V motor, maar waarom hij dan meer vermogen heeft ben ik heel benieuwd naar.De 3 x 400v motor wordt in een 3x400v netwerk in driehoek verbonden om maximale vermogen te halen.
Volledig mee eens.Zo simpel is het, gewoon de specificaties van de motor en je electriciteitsnet vergelijken.
Een 230/400V motor werkt net zo goed op een 3x230V als op een 3x400V net.Een 3 x 400v motor aansluiten op een 3x230v net is afgeraden
Het is verwarrend om te spreken over een 230V of een 400V motor.
Drie fase asynchrone motoren met 1 snelheid zijn er in 230/400V of 400/690V uitvoering, en kunnen dus altijd op 2 spanningen aangesloten worden.
In driehoek op de laagste, in ster op de hoogste spanning.
De aansluiting in driehoek klopt voor een 400/690V motor, maar waarom hij dan meer vermogen heeft ben ik heel benieuwd naar.
Op het typeplaatje zie je altijd 2 spanningen met 2 bijhorende stroomsterktes voor hetzelfde vermogen.
Volledig mee eens.
Een 230/400V motor werkt net zo goed op een 3x230V als op een 3x400V net.