2 gaten evenwijdig boren in rondhout

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.030
0
Een vraagje, ik heb een stukje rondhout van 15 doorsnee en daarin moeten aan het uiteinde 2 gaatjes a 5mm aan beide uiteinden komen. Nou moeten deze precies evenwijdig van elkaar komen te zitten. Weet iemand hoe je dit het beste kan doen en of hier een mal oid voor is?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
263
0
Heist o/d Berg
Renault, ik denk dat je het gemakkelijkst met een smetkoord ( ik ken de officiële benaming niet :oops: )werkt.
Met 2 personen het lijntje spannen, even optillen en je hebt een mooi blauw krijtstreepje op je rondhout of buis of wat dan ook ;)
gr,
Danny
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.030
0
Dan krijg je inderdaad wel een rechte lijn. Maar zit die lijn dan ook evenwijdig. maw als ik dan haaks met de kolomboor er een gat inboor zit het andere gat dan precies in dezelfde lijn? Als je die twee touwtjes iets uit midden hout heb je als eindresultaat geen evenwijdige boorgaten meer. Bovendien, het zijn zo een 10 stukjes die ik moet doen, dus 20 gaten :D
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Heb het zelf nog niet gebruikt, maar ik zou denken aan 2 blokjes waar je een gat in boor waar het rondhout strak in past. Bovenin de blokjes weer een gat, waar je door kan boren.
Als je de blokjes erop schuift en ze beiden richt op een vlakke ondergrond moeten de gaten bovenin in lijn staan.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
1
Stekene
www.houtentiek.be
Of gewoon een plankje waar je het rondhout op legt en het gat tot in het plankje doorboort.
Daarna een staafje (je hebt vast wel een spijker of iets dergelijks met de goeie diameter) in het gat, zodat het rondhout er over past. Dan blijft je stuk ook mooi liggen;-).

Als je meerdere gaten moet boren kan je die plank dan vastleggen en telkens refereren naar het laatst geboorde gat.

Succes!
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
0
Groningen
Je hebt het over 15 doorsnee, hoe groot is dat? 15 mm, 15 cm?

Dit werkt alleen bij cirkels met een grote diameter.
Als je een cirkel-winkelhaak maakt.
En daarmee een lijn uitzet, en dan de maten uitzet met een aangepaste schuifbare stokpasser, waar je de spijkertjes niet in het kopsehout zet. Maar in de binnenkant naar elkaar toe, volgens mij moet je dan aardig uitkomen.
 
Een schetsje van het werkstuk zou hier wel op z'n plaats zijn. Als ik het verhaal een beetje volg dan heb je een stukje rondhout van (waarschijnlijk) 15 mm doorsnede en van een zekere lengte. Daar moeten twee gaten in geboord worden van 5 mm, evenwijdig aan elkaar en (waarschijnlijk) haaks op de lengterichting van het rondhout en door het midden van het hout.
Daar zou ik een simpele mal voor maken. Neem een plankje van voldoende lengte, Maak twee V-blokjes. Lijm die op de gewenste tussenafstand op het plankje. Boor met de tafel/kolomboormachine de 5 mm gaten op de juiste tussenafstand door het midden van beide V-blokjes. Klem de mal met een gat onder de boor. Boor het eerste gat in het rondhout. Maak een deuvel of neem een andere boor van 5 mm. Fixeer het rondhout met de deuvel in het gat van het andere V-blokje. Boor het tweede gat. Klus geklaard.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.030
0
Het gaat inderdaad over 15mm doorsnede. Een schetsje heb ik niet, en is ook niet nodig.

WR, dat is een goede manier. Bedankt, deze ga ik toepassen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.030
0
Het heeft even geduurd, maar hier dan een foto van het eindresultaat. De kop wou ik eigenlijk kegelvormig (rond dus) hebben maar omdat ik alles op een metaaldraaibank moest doen en het mijn eerste draaiproject is, is dat het maar niet geworden. Achthoekig en tapstoelopend was ook een mooie uitdaging.

Houtsoorten
kap en voet; meranti
''frame''; ovankol

Attached files
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.280
26
Gaanderen
Ziet er mooi uit. Wat ik niet kan zien er waar ik als voormalig lichtspecialist meteen aan denk is de afvoer van de warmte. Een gloeilamp produceert ongeveer 7% licht en ruim 90% warmte kan deze wel weg anders bekort je de levensduur van de lamp aanzienlijk. Een paar lucht gaatjes aan de bovenzijde volstaan.
Sucses
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.030
0
@ Bijtel; zie de foto. Dat vuren balkje heb ik een driehoek uitgezagen, toen heb ik links er een gat in geboord en rechts het MDF aanslaghoutje. Eerst boorde ik rechts (dus tegen het aanslaghout) een gat daarna draaide ik hem om en stopte ik een rond hout door het gat in het vuren balkje. Hierdoor kon hij niet meer draaien en daarna kon ik aan de andere kant van het rondhout een gat boren. Het is even klote om dat aanslag hout en dat andere gat precies de juiste afstand te zetten. Maar eenmaal gesteld, werkt het als een trein. Het gat dat helemaal door de middelste dikke rondhout gaat heb ik op de draaibank gedaan.



Over de warmte ontwikkeling, het is een halogeen lamp van 5W, de verpakking zegt dat het over de 200graden heet wordt dat lampje. Ik weet dat ik eigenlijk een ventilatie gaatje moet prikken maar ik heb er de ruimte niet voor in de bovenkant en aan de zijkanten gaatjes vind ik maar niks. Misschien dat ik nog op een oplossing kom. Ik heb zitten denken om in elke zijkant 3 keer een 5mm gaatje te boren maar ik weet niet of dat mooi wordt. Ik zie wel.

Bedankt voor de reacties.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.