1ste project - Vliering zolder

BrechtA

Nieuw lid
23 mei 2019
1
0
Dag iedereen,

Binnenkort ga ik starten met mijn eerste houtproject in huis, namelijk het maken van een vliering.
Ik ben ingenieur elektromechanica van opleiding, dus heb wel enig technisch inzicht, maar zo goed als geen ervaring met timmerwerk.
Vandaar ik mijn project hier even kom voorstellen en luisteren naar jullie tips & advies.

Ik wil dus een vliering maken om de bestaande zolder 2 slaapkamers te creëren en daarboven een ruimte om wat te stockeren.
De afstand tussen de gemene muren (rijwoning uit 1932) bedraagt 4,8m.

Overzicht zolder.jpg

Mijn idee is om langs de gemene muren een balk te bevestigen m.b.v. chemische ankers M12 om de +- 45cm.
Aan deze balken zou ik dan deze balkdragers bevestigen met behulp van schroefnagels 3,8x32mm (deze zouden beter zijn tegen het splijten van het hout).
Voor de overspanning van 4,8m kom ik uit op geschaafde balken van 70x220mm. Voor de eenvoud gebruik ik dit type balk ook om te bevestigen aan de gemene muren.

  • Probeer ik in elk klein gat van de balkdrager een schroefnagel te slaan?
  • Kan ik een gat voorboren met een kleine boor om het nagelen sneller te laten verlopen?
  • Probeer ik de balken langs de gemene muur uit te lijnen ten opzichte van elkaar? Ik ga ze sowieso waterpas proberen op te spiën zodat de uiteindelijk vloer, pas ligt maar hoe krijg ik ze parallel ten opzichte van elkaar? Met andere woorden; hoe zorg ik ervoor dat de dwarsbalken loodrecht staan op beide gemene muren. De gemene muren bestaan uit onregelmatig metselwerk...

Verder heb ik een opening gemaakt van 70x120cm voor een vlizotrap en een balk rond de schouw. De twee balken parallel aan de gemene muren zou ik ook met balkdragers bevestigen aan de dwarse balken.
  • Blijft mijn constructie zo voldoende stijf?

Op de dwarse balken zal ik een OSB plaat van 22mm tand & groef bevestigen.

Ter volledigheid nog een tekening met de lengtes van de balken & de hart op hart maten:
Detail roostering zolder_houtmaten_3.jpg

Wat denken jullie? Lijkt dit OK? Bemerkingen?
Alvast bedankt voor jullie moeite :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.