1000euro maar welke vandiktebank?

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Goedemorgen,

Ik lees veel over reviews van de vandiktebanken in een bepaald topic, erg fijn want er is zo weinig te vinden van wat is nu goed en welke minder/slechter en de één is weer chinees fabricaat of drie merken wat de zelfde onderhuids zijn om het makkelijk te maken
Ik zoek er één (nieuw) met combi dus dikte en vlakken, 1000 euro te besteden welke moet ik hebben op 230 volt met de juiste kwaliteiten? Zijn er merken die echt boven de rest uitsteken?
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
hmm, tja, wat jullie mij meldden zei ik in mijn eerste bericht..
In dat topic zijn vele diverse maar ook de goedkopere wat dat betreft.

1000 euro is best geld voor hobby gebruik en particulier gebruik, ik ben geen meubelwinkel anders had ik wel zo'n ding gehad van 3 rooien.
Aangezien het een forum is, dacht ik dat hier mensen die de tip kunnen geven, te denken aan een merk als Record, Holzstar, Holzman, of het voor de meeste bekende Metabo...de spec kan ik wel vinden op internet en of dat het dan 900 kost of 1100 maakt dan ook niet uit, iedereen wil graag z'n doelen behalen toch ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor dat budget blijf je bij nieuwe machines in het B-segment wat voor 99% Chinese kloon is in diverse jasjes, daarom dat mooie topic over wat wel "value for money" geeft.
Als je bereid bent je budget op te rekken is het volgende topic wellicht ook interessant: Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel. Anders toch weer de verwijzing naar reeds genoemde topic of aan jou de keuze om voor een nieuwe met beperkingen te gaan. Als er van die laatste groep 1 was die met kop en schouders boven de rest uit stak, dan zou ik denken dat de rest wel kon stoppen met verkopen ;)
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
pff zo ff dik half uur door zitten lezen, ben niet de enige met dat probleem, maar de drie opties is wel wat om daaraan mee te helpen...het merk metabo valt wel af in mijn optiek.
Je zal haast een x-aantal kopers moeten werven en een bepaalde inkoopprijs moeten bemiddelen ;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Nieuw kan je aan Metabo een goede prijs/kwaliteit hebben. Enige vervelende is dat ze in Nederland schompesduur zijn en uit het buitenland je toch een beetje met de garantie zit. Voor 1000- euro koop je geen topmachine.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb zelf de vlak en van dikte bank van de walt ik vindt het een top ding en voor onder de 1000 tweede hands gekocht
Nieuw is hij wel duurder maar wel zijn geld waard
Dus al ik jou was zou ik even door sparen en anders marktplaats in de gaten houden
zelf ben ik overigens begonnen met een Chinees een güde wel te verstaan
Deed wat hij moest doen
Succes met je keuze
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn duit in het zakje, nadat ik door schade en schande (enigzins) wijs ben geworden...

(...)
Als je bereid bent je budget op te rekken is het volgende topic wellicht ook interessant: Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel. (...)

(dit was mijn verhaal/topic over de kwestie)

Als ik achteraf bezien opnieuw de keuze zou moeten maken ligt het er aan welk budget ik had om mee te werken.
Ik verkeer in de gelukkige positie dat ik meer dan 1000 euro kon en wilde uitgeven (en dat mijn vrouw me daarin steunde, het gaat om een bijzonder grote klap geld immers) maar als ik onder de duizend euro moest blijven had ik gewoon voor de helft van dat bedrag een 2ehands gekocht van een machine die zowel qua reputatie als ervaringsjaren zichzelf al bewezen heeft. Desnoods met opknapwerk. Maar dat is achteraf bezien, en dan zijn we allemaal superhelden ;).

Optie twee zou zijn om een nieuwe HBM of ander merk te kopen, in de volle wetenschap dat er nog dingen aangepast/goedgemaakt moeten worden, maar daarom had ik ook 500 van de 1000 euro apart gehouden, niet? Denk aan messen slijpen/richten, een fatsoenlijke geleider bouwen/aanpassen, tafels stellen/vlakken etc etc.

Vermits je 'gewoon' plankjes en latjes wilt vlakken gaan al die machines, ook met wat harder hout (je messen slijten sneller, tja) hun werk goed doen denk ik. Ik werk echter met enorme balken en planken (tot 3 meter lang en 15/20cm dik/breed) van dan ook nog redelijk taai hout en de Metabo die ik kocht was daar, ondanks dat de specificaties insinueerden van wel, totaal niet tegen opgewassen.

Als je echt goed zoekt en onderhandelt kun je vast ook nog wel een 'echte' machine voor dicht richting de duizend euro kopen maar dan verwacht ik dat hij 1) loodzwaar is (lees: het type dat je met een palletwagen moet verplaatsen) 2) in verwaarloosde staat verkeerd (roestig) en 3) onderdelen mist en gericht/geslepen moet worden. Maar dan heb je in de basis nog steeds wel een goede machine als je het werk erin wilt steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.