100 jaar oude puntenslijper

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
719
Zuid West Drenthe
Deze ruim 100 jaar oude puntenslijper kwam ik tegen.

potloodslijper-7.jpg

Ik vond het een interessante toevoeging aan mijn machinepark welke voor het grootste deel zijn leeftijd deelt.
Er moest veel gebeuren zoals duidelijk is te zien.
Alles zat vast en een aantal onderdelen waren onherstelbaar.
Maar na een flink aantal uren is hij weer in gebruik.
Een aantal onderdelen heb ik opnieuw gedraaid op de oude trapdraaibank die ondertussen onmisbaar is geworden.
Enige dat nog mist is een (mini)oliepotje, die gaat er binnenkort als ik weer tijd heb komen.

Ik weet het, het is een groot lomp ding voor een hele simpele handeling.
Maar gezien de history en omdat ik veel met potlood afteken kon ik geen argument meer verzinnen om nee te zeggen 😇

potloodslijper-1.jpg

potloodslijper-2.jpg

potloodslijper-4.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Waardoor wordt het roteermechanisme richting het slijpgedeelte getransporteerd? En wat is het nut van die pennen die op de geleiding staan?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
719
Zuid West Drenthe
één van de leukste dingen hieraan vind ik het opknappen van iets in oud ijzer staat tot een weer bruikbaar stukje historie.
Ook het onzekere of het wel te repareren is en hoe goed het zijn werk doet.
Alles wat ik koop is in principe om te gebruiken, dus dat is het uitgangspunt.
Meestal zijn er geen reviews beschikbaar en garantie is ook al verlopen 🙃
Erg leuk om te doen.
Heb nu een zaag staan die schreeuwt om aandacht.
Ruim 100 jaar oud en voetaangedreven, soort van zwaar uitgevoerde decoupeerzaag.
Merk en uitvoering is nergens terug te vinden.
Heb dus geen idee hoe die functioneert na dat alles schoongemaakt is en weer draait.
Die gaat hier ook zeker nog terug komen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Het aandrukken is dus niet mechanisch. Je duwt tegen de opstaande lip met je duim en je gebruikt zo'n pennetje als houvast.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Heerlijk dit! Ik heb persoonlijk helemaal niets met stationaire machines van 75-100 jaar oud, maar dit exemplaar zou ik zelf ook met plezier gerestaureerd en in gebruik genomen hebben. Het feit dat het belachelijk veel meer ruimte inneemt dan een moderne potloodslijper nemen we erbij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.