Harvey circkelzaagtafel

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Na enige tijd aan het oriënteren te zijn geweest sinds enkel dagen in het bezit van een Harvey zaagtafel. Aangeschaft bij www.vdhbv.nl

Ik heb hiervoor een aantal kleinere tafels gehad. Wilde met name dus wat meer capaciteit en stabiliteit. De laatste zaag was een kity 419 waar ik fijn op heb kunnen werken, maar wat beperkter in capaciteit. En met name de roltafel vereiste veel nastellen. Dat laatste was voor mij dan ook een twijfel punt bij een nieuwe zaag. De echte prof zaagtafels gingen het qua prijs niet worden en 2e hands wel naar het e.e.a. uitgekeken maar dan altijd twijfels bij de precisie of het was 380v. Ik ben een hobby houtbewerker en wil dan in de soms beperkte tijd graag houtbewerken en niet continu machines afstellen…

Dus uiteindelijk viel mijn oog op deze zaagtafel. Erg veel gietijzer, zowel het blad als ook de hele ophanging van de motor etc etc. Alles robuust uitgevoerd, met goede afstel mogelijkheden. Hier is echt over nagedacht en niet te vergelijken met HBM of iets dergelijks.
De versie met de roltafel was voor mij nu te duur, maar die kan ik later alsnog plaatsen. Het leek me overigens wel een prima roltafel. Maar voor groot plaat materiaal heb ik festool+lineaal. Ik wil met name wat kleinere stukken exact haaks afkorten etc. (er komt dus ook nog wel een cross cut sled) en dat moet zo ook lukken.

Het merk Harvey bestaat al lang, maar leverde met name aan Amerikaanse bedrijven. Je komt deze zaagtafel dan ook onder andere merken tegen, de bekendste zijn Grizzly en Laguna (patinum series) Als je op beide zoekt dan vind je veel filmpjes met de uitgebreide specs en optie's en mogelijkheden. Het feit dat ze dus al veel geleverd zijn sprak mij ook wel aan, ook in het kader van extra opties. (roltafel en bovenfreestafel) Die laatste is ook erg fijn, maar een stuk goedkoper zelf te maken. Ik ben van plan in het rechter gedeelte een bovenfrees te hangen, wellicht met een kastgedeelte eronder.

De langsgeleider is echt heel erg prettig. Deze gaat soepel heen en weer, geen speling met name ook niet wanneer je deze vast klemt. Dat is wel een verademing, was ik niet gewent. De afkort geleider lijkt ook prima te zijn, is in de breedte in de t-slot vast te zetten waardoor je geen speling hebt. Dat is met name van belang voor precisie werk. Er zit een slim systeem op om makkelijk het spouwmes te vervangen. Zitten er twee bij, eentje inclusief de beschermkap en eentje voor verdekte zaagsleuven.

De motor is vrij stil en ook de machine is echt trillingvrij. Ik heb deze op een onderstel staan. Dat doe ik liever niet, want zonder onderstel staat deze nog veel steviger (machine weegt zo'n 250kg), maar ik moet hem af en toe kunnen verrijden. Toch is dit een fijn onderstel en staat hij er lekker stevig op.

Ik ga de komende tijd pas echt aan de machine ervaren dus dit is pas een eerste indruk review, maar tot op heden ben ik zeer tevreden.

IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

IMG_0669.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Proficiat met deze mooie aanschaf! Dit nodigt uit om wat zaagsledes te maken (cross-cut sleds).

Veel plezier ermee en laat nog eens wat zien!


Fons
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
welk model heb je nu precies gekozen?

wel vreemd dat het grootste gedeelte van de tafel aan de andere kant van het actie-gedeelte zit.. en die dwarsgeleider zou ik meteen verlengen met een lat ofzo :) Maar de basis ziet er goed uit!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
goh.. 't is maar wat je gewend bent zeker? Als ik grotere stukken wil zagen, heb ik liever het grootste stuk aan mijn kant. Zo is mijns inziens de kans op verschuiven tijdens het zagen veel minder.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dank voor de reactie. Het is het "basis" model, dus zonder bovenfrees module en zonder roltafel. Verder zijn de machines op de site van vdhbv gelijk.
In andere landen zie je nog wel wat andere modellen, maar dat heeft meer te maken met specificatie voor europa of voor USA of Canada cq australie bijvoorbeeld. Dat zit in kleine dingen.

De afkort geleider zal iid wel verlengt gaan worden, dat is eenvoudig te doen. Maar eerst maar eens een cross cut sled in elkaar schroeven, daar ben ik wel benieuwd naar hoe dat gaat bevallen.

Bij de meeste zaagtafels zie je toch echt de verbreding aan de rechterzijde zitten, zoals ook bij deze. Het zal soms per situatie verschillen waar je staat, bij kleine stukken sta je eerder aan de linkerkant van het zaagblad en bij grotere stukken sta je rechts van het zaagblad met het grootste gedeelte tegen de langsgeleider aan. Maar ik ben geen expert op dit vlak dus andere meningen hoor ik graag!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
ja, maar dan heb je toch meestal ook een slede (die op zijn beurt eigenlijk groter is, toch bij paneelzagen)? Nou ja, het zal wel aan het type zaagtafel liggen.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Wel weet ik dat de configuratie van deze zaag niet echt bijzonder is. Ik ben er iig zeer content mee.
In het rechtergedeelte gaat dus ook een frees gemonteerd worden. Tevens wil ik ook nog een aparte uitvoer tafel maken, maar dat het liefst inklapbaar vanwege de benodigde ruimte. Daar gaan we de komende tijd nog eens op broeden…
 
A

Athanor

Guest
Het gaat om twee verschillende benaderingswijzen volgens mij. Jij hebt een z.g. Cabinetzaag gekocht waarbij de oplegtafel rechts is gesitueerd, zijn over het algemeen de Amerikaanse modellen. Een ander model is de Europese benadering met een paneelzaag, met roltafel die dicht langs het zaagblad loopt. Daarbij zit de oplegtafel vaak met een swingarm aan de linkerkant is geplaatst. Ergens is het een vergelijking van appels en peren dus......

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ja, als je e.e.a. vergelijkt me een formaat zaag dan begrijp ik het beter. Maar we hebben natuurlijk ook zat europese zagen zonder de formaat/rolwagen. En daar zit dan ook de tafelverbreding aan de rechterzijde. Efin, maar verder niet veel uit.

Ik ben wel erg benieuwd in hoeverre ik de roltafel in het gebruik ga missen. Ik vermoed dat met een goede afkortgeleider en een cross cut sled ik veel kan doen, maar wellicht kom ik daar op terug…:rolleyes:
 
A

Athanor

Guest
De opmerking was voornamelijk voor Sam bedoelt.....

Volgens mij kun je met een goed geconstrueerde zaagslede mooie resultaten bereiken dus laat nog maar eens zien!


Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh, de verschillen ken ik wel. Wat ik me vooral afvraag is het nut van meer plek aan de 'andere' kant dan aan de 'sta-kant'

Ik vraag me dit vooral af voor wanneer je langere stukken zou gaan zagen. Met minder ondersteuning aan de 'sta-kant', heb ik de neiging om het langste stuk aan de (voor mij) verkeerde 'andere' kant te leggen. Maar dan heb ik er minder controle over, aangezien de wrijvingskrachten in mijn nadeel gaan werken als ik het kortste stuk van het stuk hout vasthou ipv het langste.

De zgn crosscut slede zal zeker goed werken, maar dat is mijns inziens een noodzakelijk hulpstuk op zo'n machine, zelfs al is ze zo goed gebouwd als deze.

De machines waar ik tot nu toe mee gewerkt heb (zowel paneelzaag/formaatzaag als het kleinere model) hadden meer oppervlak aan de sta-kant, zodat je het werkstuk beter kon vasthouden/klemmen tijdens het zagen. Maar ik denk dat ik gewoon iets niet inzie?
 

tuoh

Oud hout
Dat het breedste stuk tafelblad aan de "verkeerde" kant van de zaag zit is simpel te verklaren. Langs rechts word alles evenwijdig gezaagd tegen de zijgeleider, hoe breder het oplegvlak hoe breder je plaatmateriaal kan van breedte zagen. Dit is bij quasi alle stationaire zaagmachines hetzelfde, paneelzagen incluis.

Trouwens , je wil geen breedste stuk langs links, moet je maar eens mee proberen werken!!! Je staat dan te ver van het zaagblad.

Machines zoals hier boven eentje staat zijn in feite SCHULPZAGEN, die waren in eerste instantie niet bedoeld om op af te korten. Dat heeft men er later bij gebricoleerd;) Het is de verdienste van meneer Altendorf dat dit afkorten tegenwoordig op een gebruikersvriendelijker manier kan geschieden. Alleen, die oplossing is in Amerika nog niet echt doorgedrongen, simpele zielen daar;););)

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Alleen, die oplossing is in Amerika nog niet echt doorgedrongen, simpele zielen daar;););)

Mvg,

André

Volgens mij zie je langzamerhand deze machines ook wel meer in de US. Maar het prijskaartje ligt natuurlijk flink hoger. De wat meer budget machines met roltafels hebben ze daar volgens mij wat minder/niet. Uiteindelijk is het natuurlijk ook een kwestie van het prijskaartje. Dat lijkt me dan wel weer een voordeel daar, want je koopt dezelfde zaagtafel als de Harvey in de US voor heel wat euro's/dollars minder. Ik had trouwens niet het voorbeeld van de amerikaanse machines bij aanschaf van deze zaagtafel, maar ik ben er na veel punten af wegen gewoon op uit gekomen. Als ik het budget had voor een bijv. hammer was die er wellicht wel gekomen. Dat budget had ik niet, en dan maak je keuzes.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij een goed beredeneerde en verstandige keuze, waar je heel goed mee kunt werken!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.