Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

houtmot afzuiger, welke wel of juist welke niet

Festool stofzuigers zijn super, maar met de schaaf/vandikte bank niet handig (zak gauw vol en zonder zak verstoppen de filters te snel)

Als ik op marktplaats kijken dan zie ik een groot gevarieerd aanbod

scheppach, robland, einhel, hbm etc...

Ik heb geen 380 ter beschikking
    ik wil graag een machine die er netjes/fris uit ziet en niet een geroest of afgeleefde machine
    Op de foto is de grote moeilijk te beoordelen, maar sommige machines lijken er lager uit te zien, dat zou wel mijn voorkeur hebben omdat de machine op zolder komt te staan

meer lucht verplaatsting is betere afzuiging ?! maar wat is nou voldoende, ik zie ze van 800, 1000 en zelfs meer m3
    Met een hamer past alles...

Wat voldoende afzuiging is hangt van verschillende factoren af,

diameter buis afstand ofwel lengte van de buis enz. Als je redelijk engels kunt lezen kun je wel eens site van http://billpentz.com/woodworking/cyclone/equipment.cfm bezoeken hierin wordt alles goed uitgelegd en kun je zelf berekenen hoeveel m3 afzuiging je nodig hebt voor jou werkplaats. Ik zelf heb ook na het bezoeken van deze site mijn eigen cycloon gebouwd en ik ben er dik over tevreden.
    Groetjes marc

Ik was niet echt van plan een cycloon te gaan bouwen
    de afstand kan ik kort houden, de afzuiger zal voornamelijk (alleen ?) gebruikt worden voor de schaaf/vandikte, de afstand is dan slechts een meter of 3 (max)
    Wil ik deze afzuiger ook aansluiten op de frees/zaag dan zou ik aan een meter of 5 (slang) genoeg hebben

Indien in een vast aansluiting centraal maak dan heb ik naar alle machines aan een meter of 3 genoeg

Even een andere vraag, om wat voor schaafbank gaat het? Ik lees dat hij op een zolder moet staan. Als je schaaf niet zo groot is zou je een festool stofzuiger met een longlife zak kunnen overwegen. Die kun je gewoon leeg maken als hij vol is.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Ik heb er een electra beckum met 1000 m3/h achterstaan op 220 volt. Wel nog met zo'n ouderwetse stofzak. Bij gebruik van 1 machine tegelijkertijd voldoet dit. Ik wil misschien overstappen op een fijnstof filter, maar geen idee of dat werkt.
    sometimes you just need a bigger hammer

De afzuiger die CivixX laat zien bij HBM heb je ook in een versie met een fijnstoffilter er op, of je kan er een los opzetten. Voor een kleine ruimte zou ik dat zeker doen. Verder heeft HBM ook een kleine uitvoering die je op kan hangen (zonder fijnstoffiltermogelijkheid) In een kleine werkplaats is dat natuurlijk ook wel slim, een losse fijnstoffilter kan ook.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CivixX Bekijk Berichten
    Ik heb zelf ook zo`n HBM afzuiger bevalt me goed maar neem er dan wel een met een microfilter anders zit je werkplaats nog onder de fijn stof.

Simon

Zoiets als Civixx laat zien wil ik ind. aanschaffen.
    Welke afzuigers zijn goed/beter en welke beter mijden

De schaafbank is een scheppach HMS260
    Ik weet dat er longlife zakken zijn maar dan nog heeft een grotere afzuiger veel meer capaciteit (lucht doorvoer) als ik de schaafbank gebruik icm de festool stofzuiger komt er best nog een hoop naast terecht, aangezien alles boven op zolder gebeurt (binnenshuis) wil ik dat zien te voorkomen

Ik combineerde de JET JPT 260 met de HBM 100 profi (dat is de kleinste versie met fijnstoffilter bovenop) en dat werkte goed. Als je veel schaaft, loop je tegen het nadeel aan dat de opvangzak van deze machine redelijk snel vol zit. Op mijn vlakvandiktebankje heb ik dus nu een veel grotere afzuigmachine gezet (JET DC 1900, op 380/400V).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Forum Rechten