Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Schaafmaten

  1. #1

    Schaafmaten

    Vraagje?
    Hoe zitten de schaafmaten eigenlijk in elkaar? Ik heb 2 Stainley's No. 4 en wil er graag wat langers bij.
    Ik kom de maten 4 1/2, 5 5 1/2 en 6 tegen. Waarschijnlijk zijn er nog meer.
    Heeft dit met de breedte en/of lengte van de schaaf te maken?
    Paul Sellers beveelt in zijn boek Working Wood de nr. 5 1/2 aan.
    Groet,
    Pieter

    www.houtdraaien.com

  2. #2
    Hoe hoger het cijfer, hoe langer (en iets breder). De 1/2 versies zijn net zo lang maar wel breder als de hele cijfers.

    Dus een 5 1/2 is net zo lang maar breder als een 5, en een 6 is langer en breder dan een 5. Of een 6 ook breder is dan een 5 1/2 weet ik niet.

  3. #3
    Ik heb eens een lijstje gepost ergens? Kan hem niet terug vinden. Over de maten en lengtes.

    In het kort:
    No.4 = schaafbeitel 50 mm breed, zool +- 240 mm lang, 64 mm breed, sommige vooroorlogse zijn korter varieerend tussen de 220 tot 235 mm.

    No.4 1/2 = schaafbeitel 60 mm breed, zool 75, 260 mm lang.

    No.5 = schaafbeitel 50 mm breed, een langere versie van de No.4 dus. Zool 64 mm, 355 mm lang.

    No. 5 1/2 = schaafbeitel 60 mm breed, Zool breed 75, 375 lang.

    No. 6, = schaafbeitel 60 mm breed, Zool breed 75, 455 lang.

    De 4 1/2 en 5 1/2 worden meestal gebruikt om panelen vlak te schaven.

    Er zijn nog een paar rare bij, de 4 1/4 en de 5 1/4 maar die zie je bijna nooit, behalve bij verzamelaars.

    No. 4 = bankschaaf
    No. 4 1/2 kleine paneel schaaf 25°
    No. 5 = kleine voorloper 30° of 35°
    No. 5 1/2 grote paneel schaaf 25°
    No. 6 = voorloper 30° of 35° (voor grote panelen is de No.6 op 25° ook erg handig)
    No. 7 = kleine reischaaf 30° of 35°, op 25° kan ook voor zachtere houtsoorten.
    No. 8 = reischaaf 30° of 35°, op 25° kan ook voor zachtere houtsoorten.

    In Nederland is de 5 en de 5 1/2 nooit veel in gebruik geweest, vaak gebruikte men er een 6 voor met een naar voren geplaatste kikker en dan op 25° vlak geslepen.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 05-01-14 om 23:41.

  4. #4
    Kijk dat zijn nog eens antwoorden waar je wat aan hebt.
    Bedankt mannen.
    Groet,
    Pieter

    www.houtdraaien.com

  5. #5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    In Nederland is de 5 en de 5 1/2 nooit veel in gebruik geweest, vaak gebruikte men er een 6 voor met een naar voren geplaatste kikker en dan op 25° vlak geslepen.
    Dat is apart! Maar het zou verklaren waarom er relatief weinig oude #5's te koop zijn in Nederland. Wat gebruikte men dan voor het ruwe werk, zeg maar om een ruwgezaagde en scheluw getrokken plank weer recht te krijgen?


    O Peatey: Google eens op "Stanley blood and gore". Dan vind je echt alles wat er maar te weten is over de Stanley nummers.

  6. #6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Dat is apart! Maar het zou verklaren waarom er relatief weinig oude #5's te koop zijn in Nederland. Wat gebruikte men dan voor het ruwe werk, zeg maar om een ruwgezaagde en scheluw getrokken plank weer recht te krijgen?


    O Peatey: Google eens op "Stanley blood and gore". Dan vind je echt alles wat er maar te weten is over de Stanley nummers.
    Klopt Kees, gebruik ik ook veel voor achtergrond info and typeren maar die type studies doen mij vaak hoofdpijn krijgen! http://www.hyperkitten.com maakt gebruik van Patricks info maar wat mij betreft overzichtelijker wat betreft de type studies. (mocht iemand geïnteresseerd zijn... )

  7. #7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Wat gebruikte men dan voor het ruwe werk, zeg maar om een ruwgezaagde en scheluw getrokken plank weer recht te krijgen?
    Daar had men vroeger veel minder last van omdat men gewaterd hout gebruikte.
    Erg scheluw stukken worden en werden er vaak afgezaagd, bij korte stukken (maximaal drie keer de lengte van de schaaf) een No. 4 met de kikker naar achteren en geslepen op 35°.
    De No. 6 tot stukken tot 1,40 m, als voorloper, daarna de No. 7 of No.8 als reischaaf.
    De houten reischaven werden tot zeker 1975 meer gebruikt dan de stalen versies. En dat was puur vanwege de hoge prijs van de stalen schaven.
    De meester gezel had vaak wel de stalen schaaf, de leerling gezel kreeg standaard een houten schaaf.

    Wat ik zelf erg grappig vind van sommige youtube goochelaars, is dat ze de stalen voorlopers en reischaven vasthouden zoals bij de houten versies, met de linkerhand dwars op de schaaf.
    Dat is de normale houding voor een houten schaaf, bij een stalen schaaf ga je hem dan tegen sturen, of laat je hem klapperend kantelen.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 06-01-14 om 14:25. Reden: toevoeging

  8. #8
    Nou, er zullen echt wel genoeg kromme planken zijn geweest. Men was ook erg zuinig en gooide niet snel iets weg. En een flinke plank die een beetje hol getrokken is, ruw gezaagd, om die met een #6 recht te krijgen lijkt me zwaar werk.

    Maar misschien werd daar ook wel een oude houten schaaf voor gebruikt. Was er ook een traditie om de snede bol te slijpen, cambered iron in het engels? Dat bespaart in mijn ervaring heel veel energie. Als ik in mijn oude grenen keukenkast voel, bij de binnenwanden meen ik de golvingen van zo'n schaafijzer te kunnen voelen.

  9. #9
    Ik kan uit recente ervaring vertellen dat ook gewaterd grenen wel degelijk aardig kan schotelen. Mijn oplossing: schulpen, vlakken en weer aan elkaar lijmen. Ik moest toch al panelen maken dus een lijmnaad meer of minder maakte ook niet uit.

    Wat denk ik eerder speelt is dat men vroeger een betere boom kon uitzoeken. Met een rechte nerf heb je al een stuk minder problemen met krom en scheluw trekken. Schotelen hou je, behalve bij zuiver kwartiers gezaagd hout.

  10. #10
    Vroeger van nog meer belang dan vandaag de dag is het hout juist uitsmetten. Te kromme, of te scheluwe stukken werden speciaal uitgekozen om er de smallere of kortere onderdelen uit te maken. Zo moest er al een minder (gecorrigeerd) geschaafd worden
    Een stuk dat 10mm hol lag ging men niet vlakken als het anders ook kon, hier smette men dan de smallere stukken uit. Zo een stuk in de lengte doorgezaagd had maar een holte meer van 5mm, dat scheelde heel wat schaafwerk. Het geschaafde hout had dan nog voldoende dikte. Je mag ook niet vergeten dat als voor een bepaalde klus een bepaalde dikte van hout nodig is je niet zo maar kan blijven vlakken bijvoorbeeld.

    Mvg,

    André

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top