Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: nyckelharpa

nyckelharpa

Enkele foto's van een werkstuk... Het gaat hier om een nyckelharpa in opbouw. Dit is een zweedse sleutelviool.
    Eigen werk van ontwerp tot uitvoering.

Attached files

Re: nyckelharpa

heel mooi , nog meer photos ?

hs

Ja, maar dan wel van andere instrumenten...
    Het eerste is een strijkpsalter, een middeleeuws instrument. Het tweede is een hommel, ook wel een vlier genaamd. Maar omdat ik tijdens optredens dikwijls te maken kreeg met een slechte geluidsversterking, heb ik nu een elektrische versie gemaakt. Het arendshoofd moet het geheel dan ook wat stoerder maken...

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

wow, dat zie er goed uit. wat zijn de zwarte lijntjes in de nyckelharpa??
    rick

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Wauw wat een werk.

Naar eigen ontwerp zeg je. Is dat de afwerking of ook het ontwerp van de klankkast enz.?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    wow, dat zie er goed uit. wat zijn de zwarte lijntjes in de nyckelharpa??
    rick
    De zwarte lijntjes zijn inlegwerk. Twee strookjes zwart gekleurde perelaar en daartussen een strookje esdoorn. Samen 1.4 mm breed. Het inlegwerk zit ongeveer 1.5 mm diep in het hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    Wauw wat een werk.

Naar eigen ontwerp zeg je. Is dat de afwerking of ook het ontwerp van de klankkast enz.?
    Heel het instrument is eigen ontwerp. Als je nyckelharpa zoekt via google zal je zien dat een traditionele nyckelharpa er toch enigsinds anders uitziet...
    Hier heb ik ongeveer een jaar aan getekend. Ik hoop dan ook dat de klank beter zal zijn dan een traditioneel instrument, maar dat is nog af te wachten natuurlijk.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Heb je daar dan wel bepaalde kennis van dan? Althans ik neem aan dat je zo'n klankkast toch enigzins zal moeten berekenen ofzo?

Er zijn natuurlijk wel een paar zaken waarmee je rekening moet houden. De basisvorm heb ik ook een beetje afgekeken van de gamba (ook een strijkinstrument). De lengte van de snaren, De plaatsen van de "C" (uitsparingen in de klankkast), het gewicht in verhouding met de hals, de hanteerbaarheid van het instrument, enz... Dat zijn allemaal zaken waarmee je rekening moet houden. Maar de uiteindelijke klank van een instrument blijft altijd afwachten. Dat hangt immers meer af van het hout dan van de vorm.
    Verder moet ik ook wel vertellen dat ik 2 jaar opleiding vioolbouw heb gevolgd en ook veel bij enkele professionele bouwers te raden mag gaan.

ziet er zeker mooi uit. Heb je het snijwerk in alle instrumenten zelf gedaan?

Zier heel mooi uit hoor.
    Vooral het paardenhoofd en het arendshoofd vind ik erg mooi.
    Kan je nog iets vertellen over welke houtsoorten je gebruikt.

Forum Rechten