nauwkeurig zagen?

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik kan het mis hebben maar volgens mij heeft een boormachine niet de kracht en snelheid om daar goed mee te kunnen frezen. Het is je wel gelukt, dat wel ;)
Is het uitlopen van de frees (hobbels) niet gekomen door de verkeerde richting in te frezen ?
 

rpfaas

Nieuw lid
3 jan 2014
8
0
Haaglanden
klopt, die boormachine maakt maar een goeie 8000 toeren, mijn frezen zijn "gecertificeerd" tot 28000.... of ik de goeie kant opfrees... ben bang dat beide kanten op voorkomt
ik heb dat voorzetstuk gekregen van mijn schoonvader die het al jaaaaren had liggen (het is ook niet compleet, ik mis delen van de langsgeleider enzo), een "echte" bovenfrees staat hoog op mn verlanglijstje maar ik ben echt net begonnen met houtverklooien en ik wou niet te snel teveel geld uitgeven. (moet leven van een wao'tje)
dit is ook (buiten een paar planken op maat zagen) voor het eerst dat ik met hout aan de slag ben!
moet zeggen, ik vind wel ontzettend leuk ;)
Ries
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.694
2.568
Gaanderen
Volgens mij maken de meeste boormachines maar een 3000 toeren of daaromtrent. Je zou freesjes kunnen proberen met meer snijkanten. Zelf zou ik eens kijken voor een goedkope bovenfrees. Voor een vijftig euro koop je een goedkope machine. Of je zoekt op het www voor een tweedehands.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...oh enne, fotootje van mijn frees voor roald:
Aha, zo zit dat. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je frees wat onrustiger snijdt, met zo weinig toeren.
Tip om te voorkomen dat je de verkeerde kant op freest: zet met een merkstift een pijl met de draairichting bovenop de bodemplaat van je freeshulpstuk. Je moet de frees vervolgens in de richting van de pijl aan de snijzijde voortbewegen.
Zie ook plaatje.

router%20cut.jpg

Al met al heb je met de weinige middelen die je hebt, toch wat leuks weten te maken. Veel (leer)plezier met je volgende stappen en projecten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.