Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Nieuwe draaibank

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Nieuwe draaibank

Na een paar Chinese draaibanken die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeden ben ik opzoek gegaan naar een bank die wat meer solide en stabieler was en daardoor meer mogelijkheden bied. Na een lange zoektocht op het www kwam ik tot de conclusie dat zo'n bank ver buiten mijn budget viel en besloot ik om er zelf één te bouwen. Na een hoop schets, reken- en tekenwerk (beetje afgekeken van een bekende Belgische producent ) een staalhandel en een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt gevonden die mij verder konden helpen. De staalhandel heeft alles keurig op maat aangeleverd zodat ik het als een puzzel in elkaar kon lassen en het metaalbewerkingsbedrijf zorgde voor de gedraaide en gefreesde onderdelen.

Hieronder een (sterk ingekort) beeldverslag:

2.jpg

Het draaibed bestaat uit kokerprofielen, gevuld met beton voor extra gewicht en het absorberen van trillingen

3.jpg

De bed-banen zijn 2cm dik en opgelast op het bed

4.jpg

Het uitslijpen van de uitsparing waar de snaar door gaat was nog een hele klus. De bedbanen zijn tijdens het lassen nauwelijks "vergaan" ten opzichte van elkaar en het verschil was goed weg te slijpen (Ik had toen niet de mogelijkheid om hem vlak te frezen, nu zou ik dat zeker laten doen, het scheelt 3 avonden werk en is nauwkeuriger)

5.jpg

Hier de vaste kop, een kokerprofier, 10mm dik en 18x18cm in het vierkant.

6.jpg

Tot zover, de vaste kop zit op het bed gelast en nu is het frame aan de beurt.

7.jpg

Het frame bestaat uit U-profielen van 16x8cm profielen, 8mm dik.

8.jpg

Excenter klemmen maken voor de leunspaan houder en de losse kop: V-groefje slijpen...

9.jpg

Beetje warmstoken en kleunen maar...

10.jpg

Tot je dit resultaat krijgt (en je bankschroef niet sterk genoeg was en dus brak tijdens het kleunen )

11.jpg

En dit is het resultaat, een excenter klemming door 3 stukken rondstaal diameter 2cm excentrisch aan elkaar te lassen (bij gebrek aan een grote metaaldraaibank).

Rest in de volgende post

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    12.jpg

En ze zitten dan ook muurvast (beetje boven verwachting zelfs )

13.jpg

deksel op de losse kop...

14.jpg

Het draai en freeswerk had ik uitbesteed en paste perfect.

15.jpg

De ABB frequentieregelaar die de snelheid regelt, deze had ik samen met de motor (750W) over van het verbouwings project van de HBM1100

16.jpg

De vaste kop, een kijkje aan de binnenkant. De snelheid kan ik 3 trappen mechanisch geregeld worden; 0 - 700, 0 - 1400 en 0 -2800 tpm.

17.jpg

En dit is het uiteindelijke resultaat

18.jpg

Nog wat specs: Tussen de centers 85cm, centerhoogte 27cm. Gewicht ongeveer 300 KG. De achterkant van de as zit ook M33 schoefdraad op en kan fungeren als kopdraaibank met een losse beitelsteun (uiteraard draait de bank dan links-om)

De (magnetische) afstand bediening heeft 2 schakelaars, start-stop en vooruit-achteruit en de potmeter om het toerental te varieëren. Uit veiligheids overweging zit de vooruit-achteruit schakelaar ook nog apart geschakeld op de freq. regelaar zodat hij niet per ongeluk ingedrukt kan worden.

Ben benieuwd naar de reacties (zowel positief als negatief )

Groeten,
    Patrick
    Laatst gewijzigd door zaag; 29-12-13 om 13:21.

Mooi resultaat ! Ik heb zo een klein vermoeden dat 'ie daar wel een tijdje blijft staan
    Is het de bedoeling om "uit de hand" te draaien ? Ik weet niets van houtdraaien maar ik zie bijvoorbeeld geen spindel om de beitel vast te klemmen en te verschuiven over de lengterichting.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Mooi gemaakt man.

Denk dat je nu vragen gaat krijgen van mensen die er eentje van je willen gaan afnemen.
    Zou zeggen veel draaiplezier, en een hoop spaanders in 2014.

rene

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Houtdraaien doe je idd uit de hand, door de beitel over de leunspaan te laten glijden. Wel komt er nog een langsslede op (als bij een metaaldraaibank)voor technisch- en kopiëerdraaiwerk maar die moet nog even wachten.

Respect! Ziet er erg goed uit. Ik vind alleen de motor een beetje slap voor zo'n grote bank, dat vind ik bij de meeste wivamacs trouwens. Maar je kan natuurlijk ook gewoon rustig aan draaien... Alleen kan ik dat niet

Prachtig project en het eindresultaat ziet er prima uit. Zou je wat kunnen vertellen hoe de machine het doet, of je tevreden bent, wat het verschil is met de HBM etc. Maar pet af voor het resultaat!

jaap

Oké dan, Zaag..... Wanneer gaat je fabriekje open?

Ik heb er vaak aan gedacht om zelf een draaibank te bouwen maar (en als je me zou kennen zou je weten dat het me haast fysiek pijn doet om dit te zeggen ) ik durf er niet aan te beginnen.

Indrukwekkend. Heb je er al op gedraaid en zo ja, is het alles wat je verwachtte?

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Prachtige draaibank. De grote vraag is natuurlijk,hoe draait ie?
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

dat is een mooie bank geworden zeg!

Forum Rechten