Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Fein Multimaster

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Fein Multimaster

Ik ben zinnens om een Fein Multimaster aan te schaffen. Bij de zoekopdracht heb ik al gelezen dat het werkelijk een alleskunner is, en dan vooral voor moeilijk bereikbare hoekjes en kanten.
    Nu vraag ik mij af of er medeforummers zijn die de Fein ook al hebben gebruikt om tegels en andere steensoorten door te slijpen met de diamantzaag? Niet echt houtbewerking , ik weet het , maar daarvoor zou ik 'm in de eerste plaats gebruiken.Ik moet een paar leidingen bijleggen en zie ertegen op om de slijpmolen te gebruiken. Als ik dat werk ( voegen openslijpen en de tegels eruit kloppen met een beitel) met de Fein zou kunnen fiksen, zal mijn vrouw me eeuwig ( of toch een hele poos dankbaar zijn dat er minder stofwolken geproduceerd worden.
    gr,
    Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mwa, ik ben heel tevreden over mijn Fein multimaster en heb ook wel gewerkt met het diamantschijfje maar ik denk dat een sleuf maken in tegelwand toch niet echt goed zal gaan. Maar zelf heb ik hem nooit voor grotere afstanden/klussen gebruikt hoor; mischien weet iemand anders uit eigen ervaring dat het een fluitje van een cent is. Des te beter.

De multimaster is van het soort gereedschap dat alles kan mits je daarbij bedenkt " van alles een beetje" en hij kan op moeiijk bereikbare plekjes komen.

Mvg
    Klaas0639

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik heb de 'knock-off' van HBM, gekregen bij mijn Domino. Dal bij verschillende projecten gebruikt (doorzagen stijlen van traphek, doorzagen PVC-afvoerbuis) en ook voor het doorslijpen van de voegen van de plavuizenvloer. Er waren een stel plavuizen losgekomen van de Anhydriet dekvloer, de vloer stond bol. Nou, dat is best nog een klus, om met het diamantzaagblad door voegen te gaan. Ik heb het werk nat gehouden tegen het stuiven en als koeling. Het duurde best even, maar het is wel gelukt. Ik heb tussendoor nog wel een diamantblad bij moeten halen. Ik heb het in stukken in 2 dagen gedaan, en het ging om ongeveer 5 a 6 meter voeg.

Groet, Karel

Ik heb zelf een supercut, zelfde principe, alleen een wat zwaardere uitvoering.
    Voor wat jij wil gaan doen is een supercut denk ik meer op zijn plaats.
    Voor het bijplaatsen van leidingen zou ik toch eerder een sleuvenfrees gebruiken icm een goede stofzuiger heb je bijna geen stof !

Wij hebben hier 7 sleuven op die manier in de muren gezaagd zodat we speakerkabels en verlichting direct in de muur konden wegwerken en dat ding magnifiek
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik heb een fein multimaster en sluit me volledig aan bij de eerste klaas... Van alles een beetje... En voor alles is er waarschijnlijk wel iets beter...

Het is geen slechte machine, maar zeker ook geen wondermachine...

Een voeg tussen twee tegels kan nog net lukken, maar zal een hele klus zijn. Een tegel zelf doorslijpen lukt met mijn diamantblad niet.

Dat van de moeilijke hoekjes en kantjes klopt wel... Daar is hij goed in... Heb gisteren het diamantblad gebruikt om wat gemorst chemisch anker langs draadstangen te verwijderen, ging zeer goed... Voor de lijm van één tegeltje zou hij ook nog gaan... voor een klein hoekje uit hout of kunstof te zagen op een onmogelijk plaatsje is hij ook goed... De oscillerende werking maakt dat hij ook geen last heeft van kickback... Maar wat slijpen betreft leunt hij eerder aan bij een dremel dan bij een slijptol... Ik weet niet hoe groot jou renovatie is, maar ik heb al erg veel plezier gehad van een stofkap + stofzuiger op de slijpmachine van 125mm.

Ik weet niet of ik hem opnieuw zou kopen... Denk dat ik voor deze machine voor een iets minder dure cloon zou gaan...

maar als schuurmachine staat ie wel zijn mannetje! koop er zeker een rond schuurblad dia 110 bij.

Ik heb de groene Bosch versie van dit apparaat en ben er heel happy mee. Gebruikt als deltaschuurmachine, erg goed. Zagen in lastige hoekjes en vlak boven een oppervlak ook erg goed. Voegen leegslijpen goed maar dat is een dure grap, die bladen slijten erg snel en zijn gruwelijk duur. De kloonbladen van bv HBM zijn een stuk goedkoper maar die slijten NOG sneller. Al me al ben ik er erg tevreden mee, ik heb er klussen mee uit kunnen voeren die anders erg lastig zouden zijn geweest. Voor renovatiewerkzaamheden maar ook bij het plaatsen van een keuken is dit apparaat voor mij toch wel onmisbaar geworden.

Groet, Rob.

Voegen tussen tegels wegslijpen doen wij ook met een occillerende machine, de tegels zelf er mee doorslijpen schiet niet op. Eerst leenden we zo'n ding, multimaster, altijd van de woningcorporatie waarvoor wij ook dergelijke klussen uitvoeren. Nu hebben we zelf zo'n groene bosch met snoer en een Milwaukee op accu. Veel hangt bij die machines af van het blaadje wat er in zit, de snelle zaagbladwissel bij diverse merken lijkt me wel ideaal. Ook ik zou zo'n probleemoplosser niet meer willen missen, ook voor diverse klusjes in hout.
    Voor tegels doorslijpen zijn er ook "afzuigkoppen" op de haaks slijper verkrijgbaar, bv deze:
    http://www.klopinnovations.com/index...airbo-dusttool
    Deze gebruiken we zelf ook bij tegels slijpen, gewoon geleverd door de lokale ijzerwarenhandel

Ik heb de supercut, ideaal ding. Lost eenvoudig problemen op die anders veel tijd en blaren zouden kosten.
    Voor zaagwerk van tegels zou ik hem niet gebruiken, dan kun je beter voor een DCS-AGP 125 oid gaan, zijn ook voor een leuke prijs te krijgen aangeziejn het nu Festool wordt.

Momenteel is de Fein 20 years edition er met heel veel extras.
    Kijk op de site van
    www.kruis.nl en bij www.breur.nl heeft dezelfde aanbieding voor 20,- goedkoper.

Hele pretiige machine

Bep

Forum Rechten