Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 44

Question Schuren/ afwerken attaché koffer

Hallo allemaal,

Als nieuweling op dit forum heb ik me onlangs even voorgesteld en daarin ook meteen mijn eerste 'project' laten vallen. Ik heb deze attaché koffer gevonden op de zolder bij mijn ouders en wil kijken of ik hem op kan knappen. De buitenkant is wat bekrast en de lak lijkt uitgedroogd of gescheurd te zijn of iets dergelijks. Het leek mij in ieder geval dat de koffer toe was aan een schuurbeurt waarna hij opnieuw kan worden afgewerkt.

Nu ben ik helemaal nieuw in de wereld van houtbewerken en zou ik, voordat ik zomaar wat doe, graag het e.e.a. willen weten.

1. Kunnen jullie uit de foto's opmaken wat voor houtsoort dit is? Maakt dit uit wanneer ik het schuur? Welke grofheden van schuurpapier kunnen jullie aanbevelen?

2. Ik weet niet zeker of de 'grote vlakken' fineer zijn of niet, zo ja, dan neem ik aan dat ik wat voorzichtiger aan moet doen met schuren? Opnieuw, kunnen jullie dit afleiden aan de hand van de foto's?

3. Om goed bij de verschillende vlakken te kunnen komen ben ik van plan de koffer uit elkaar te nemen. Handvat, slotjes en voetjes er af, etc. Hiervoor zal ik ook de binnenbekleding moeten verwijderen, ik neem aan deze is verlijmd. Indien dit inderdaad het geval is, hebben jullie tips om het schadevrij te verwijderen en vervolgens weer te bevestigen? Ik ben in eerste instantie van plan het los te maken door te verhitten met een föhn en voorzichtig te 'wrikken'. Zijn er bepaalde lijmsoorten die jullie aanbevelen bij het herbevestigen van de bekleding?

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!

Hieronder volgen een aantal foto's:

IMG_0369.jpg
    Bovenzijde, en vooraanzicht.

IMG_0391.jpg
    Een van de 'grote' vlakken, mogelijk fineer?

IMG_0372.jpg
    Vanaf de onderzijde

IMG_0377.jpg
    Binnenkant, bekleed met stof.

IMG_0379.jpg
    Aansluiting in de hoek van de koffer

IMG_0385.jpg
    Clips aan de bovenkant zijn simpel te verwijderen

IMG_0387.jpg
    Detail van slot, en deels het handvat. Lijkt me beter om te verwijderen om er beter bij te kunnen met schuren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Heeee.. wat leuk zeg. Zo een heb ik er ooit ook eens gehad. Jaren mee rondgesjouwd totdat die echt niet meer oom aan te zien.... Ik had toen echter niet de tegenwoordigheid van geest om 'm te gaan restaureren.

Succes met je projekt, er duiken heel vast goede tips op!
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Hi Mac,
    Laten we het hopen. Ben stiekem al begonnen en het handvat en slotjes zijn er al af. Bekleding aan de binnenzijde was inderdaad verlijmd. Klein openingetje gevonden en met een schroevendraaier er tussen gewrikt. Komt heel redelijk los zonder scheuren, etc. Het is overigens stof over een stuk 'karton' gestikt en dat zit dan verlijmd op het hout.
    Heb ook al wat verschillende korrels schuurpapier gevonden: 60, 100 en 150. Zal 60 misschien te grof zijn om mee te beginnen bij een voorwerp als dit?

Mooie koffer, 60 is zeker veel te grof. Als het fineer is, heeft het de dikte van een ansichtkaart, daar moet je niet doorheen schuren. Ik zou zeker niet onder de 120 gaan en dan nog heel voorzichtig zijn. Als er lak op zit, dan is mat schuren voldoende om opnieuw te lakken. Als de beschadigingen tot in het hout (fineer) zitten dan heb je kans dat het daar verkleurt is en moet je misschien alle lak verwijderen om een mooie egaal resultaat te verkrijgen.

jaap

Waarom schuren en niet eerst krabben/schrapen ? dat is voor dit soort dingen volgens mij veel veiliger
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    ja ik ben het et toxiq eens, met een los stanleymesje of een schraapstaal

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    ja ik ben het et toxiq eens, met een los stanleymesje of een schraapstaal
    De topicstarter is, zoals hij aangeeft, nieuw in de wereld van houtbewerking. En een schraapstaal is iets waar meer ervaren forumleden al moeite mee hebben om een goeie braam op te zetten en gebruiken.
    Dus ik zou in dit geval ook schuren adviseren.

Dat zou ik juist niet doen.
    Als het fineer is schuur je er zo doorheen en als het massief is moet je nog oppassen dat je geen kuilen gaat schuren
    daarbij krijg je niet snel/makkelijk alle oude lakresten weg met schuren

een goeie verfkrabber kopen, met een electrische fohn voorzichtig verwarmen (je moet er even gevoel voor krijgen) en dan met de nerf mee krabben

mijn eerste krabsels waren ooit houten luikjes van een bootje van ruim een eeuw oud (ging gelukkig goed)
    Desnoods even kijken of de ts aan een stukje oud hout met lak kan komen om een beetje gevoel te krijgen voor het krabben

Persoonlijk vindt ik het resultaat veel mooier

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Dat zou ik juist niet doen.
    Als het fineer is schuur je er zo doorheen en als het massief is moet je nog oppassen dat je geen kuilen gaat schuren
    daarbij krijg je niet snel/makkelijk alle oude lakresten weg met schuren
    ...
    Persoonlijk vindt ik het resultaat veel mooier
    Je moet natuurlijk niet met een machine schuren, voorzichtig met de hand met een niet te grove korrel. Dan kan het bijna niet fout gaan. Je fijne papier zal door de lak wel snel vollopen, maar kuilen en door het fineer schuren? Het kan, je bent dan wel behoorlijk onbesnut bezig geweest
    Met een schraapstaal met een te agressieve of onregelmatig gezette braam of krabber beschadig je in mijn ervaring het kwetsbare fineer juist veel en veel sneller.
    Ook moet je opletten met je aanzetten van je schraapstaal, ben je hier niet bedreven in, dan zie je meteen waar je schraapstaal het eerst contact maakte met het hout...dus de aanzet wegschrapen en voor je weet weet ben je door het fineer heen...
    .
    Ben het wel absoluut met je eens dat een werkstuk bewerkt met een schraapstaal een veel mooier resultaat geeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko Bekijk Berichten
    Je moet natuurlijk niet met een machine schuren, voorzichtig met de hand....
    Ok, daar heb je zeker wel een punt, daar had ik me wel op verkeken.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten