Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

planken verlijmen tot tafelblad

zie de foto, als ik dit met lijmtangen samendruk zou er dan zodanig veel spanning in het hout komen dat het blad gaat krom/scheluw trekken of het hout zal gaan scheuren, t.z.t.? De planken zijn namelijk niet helemaal recht over de lengte, zie de foto, voornamelijk op de einden zit er wel een mm ruimte tussen de planken. Nu denk ik dat het wel goed gaat maar vraag me toch af wat jullie ervaring is, over het verlijmen onder (deze) spanning.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20131210_202825.jpg
Bekeken:   993
Grootte:   58,3 KB
ID:        11408
    6 fins grenen planken 27x92mm 1400 mm lang, verlijmen tot een tafelblad (vochtgehalte 18%)
    De houthandel waar ik het hout besteld heb heeft het ook geschaafd en de kanten zijn niet allemaal mooi haaks geschaafd (fijn).

O ja, er komen nog domino's in tussen/in de planken om verschuiven te voorkomen en de planken plaats ik zoveel mogelijk om-en-om (hart boven-hart onder) en ga nog meer lijmtangen gebruiken dan op de foto te zien is.

Zelf heb ik vorige week een notenhouten tafelblad verlijmd. Mijn eerste tafelblad. Heb ruwe planken gekocht en zelf geschaafd. Omdat ik een korte schaafbank heb kon ik de planken niet echt mooi passend op elkaar krijgen. Daarom heb ik het volgende gedaan;
    Heb een fijn zaagblad op de feston invalzaag gedaan. De planken tegen elkaar gelegd en gemarkeerd, zodat je later het precies weer op de zelfde plek tegen elkaar lijmt.
    Daarna precies over de naad gezaagd. Op die manier zaag je aan beide kanten iets weg en krijg je precies passende planken.
    Bij mij is het prima gelukt.
    Ik zou ze dus in ieder geval niet tegen elkaar drukken, die spleet daar blijft dan spanning op staan.
    Heb zelf dus ook lamellen gebruikt om het met verlijmen iets makkelijker te houden, om de planken alvast vlak te houden.

succes dermee

Enne, je hebt wel mooie klemmen!

In mijn tafelbladen bevestig ik planken tegen elkaar met een ingefreesde veer dit is echt stevig.

Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Punt 1, maken dat je hout vlak en haaks is. Idealiter de jaarringen om en om liggen.
    Punt 2. Je hout is te nat. 18 procent is goed in schrijnwerk maar voor meubelwerk heb je 8 a 10 nodig.

Als ik dergelijk hout verlijm tot panelen of bladen gebruik ik T- sergeanten, omdat je hiermee veel druk kan geven. Bijkomend voorzie je dan rechte latten boven en onder om bolduwen tijdens het klemmen te voorkomen.

Conclusie,

Best even wachten met verlijmen.
    Een domino is in dit geval niet echt nodig maar kan natuurlijk nooit kwaad.

Bert

Nu denk ik dat het wel goed gaat maar vraag me toch af wat jullie ervaring is, over het verlijmen onder (deze) spanning.
    6 fins grenen planken 27x92mm 1400 mm lang, verlijmen tot een tafelblad (vochtgehalte 18%)
    Het vochtgehalte van het hout is relatief hoog. Voor houtbewerking moet je toch meer denken aan een max van 10%. Dit betekent dat - mocht je het hout nu gaan bewerken - het hout nog serieus gaat werken.

In combinatie met het huidige (inferieure???) schaafwerk gaat dat écht problemen geven.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Athanor
    Guest
    De lijmtangen die je gebruikt zijn gemaakt om het te lijmen object haaks aan te drukken tijdens het klemmen en zo vervorming tegen te gaan. De kieren op de uiteinden moet je zoveel mogeljk vermijden, daar droogt het hout het eerst en komt er veel spanning op, zeker gezien het door jou opgegeven RV van 18%. Beter is om enigszins hol geschaafde planken te hebben, dan kun je met een klem in het midden de hele lijmnaad al dichtdrukken en rustig andere klemmen aanbrengen.

Fons

Hmmm, zo te lezen zit ik met een probleempje, ik zou de tafel uiterlijk 28 dec opleveren. En het hout is al geschaafd op de gewneste tafelbreedte. Het hout ligt nu in ieder geval in een cv verwarmde ruimte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtgebruikt Bekijk Berichten
    Hmmm, zo te lezen zit ik met een probleempje, ik zou de tafel uiterlijk 28 dec opleveren. En het hout is al geschaafd op de gewneste tafelbreedte. Het hout ligt nu in ieder geval in een cv verwarmde ruimte.
    Probleem valt toch wel mee? Wachten tot je hout wat teruggedroogd is, met de handschaaf eea corrigeren. Subtiele streken maken, tijdig stoppen en passen. Planken goed merken ivm volgorde. Gaat gewoon lukken. Gebruik (zeker als je nog niet zo vaak dit soort dingen gedaan hebt) als hulpmiddel bij het lijmen iedere 30cm een lamel. Dat werkt net wat sneller bij het lijmen, je zit minder te klooien om alles op precies dezelfde hoogte te krijgen.

Kan je zelf vochtpercentage meten? Rond de tien procent kan je gaan schaven. Denk niet dat je de levertijd gaat halen, hout is een natuurproduct, dat laat zich niet dwingen.

Succes!

Groet, Rob.

[QUOTE=Kan je zelf vochtpercentage meten? Rond de tien procent kan je gaan schaven. Denk niet dat je de levertijd gaat halen, hout is een natuurproduct, dat laat zich niet dwingen.[/QUOTE]

Helaas heb ik nog geen vochtmeter. Het zal inderdaad wel lukken om het blad goed te krijgen, alleen de 28 dec waarschijnlijk dan niet.
    Over het iets hol schaven: Ik denk dat ik de naden een fractie van een mm ga herzagen met m'n cirkelzaag door 2 naast elkaar liggende planken op elkaar te leggen en dan zagen (spiegelen). Niet hol dus maar vlak want ik denk dat ik met hol schaven verder van huis raak op dit moment.

voornamelijk op de einden zit er wel een mm ruimte tussen de planken.
    Wellicht ten overvloede, maar... geven alle combinaties eenzelfde beeld qua tussenruimte of heb je de planken onderling en/of 180 graden draaien nog niet verder uitgeprobeerd ?
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten