Aluminium frezen met bovenfrees

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Na wat vragen aan de forum beheerder, mag ik hier wat dingen posten in verband met het frezen van aluminium.
Ik weet dat dit wel een HOUTFORUM is, maar misschien zijn er ook wel een paar die het interesseert dat je meer dan hout kan frezen met een bovenfrees.

Dat dit wel degelijk werkt zullen jullie wel zien aan de post die ik zal doen…
Maar één ding moet ik er wel bij vertellen. Denk aan de veiligheid als je hier aan begint.
We hebben allemaal 10 vingers gekregen met de geboorte en we willen dat zo houden. Dit geld natuurlijk ook als je met hout werkt.

Het hoeft maar één keer mis te gaan hé.

Wat de onderdelen aangaan die ik maak, zijn deze allemaal voor in mijn wagen.
Mijn Bmw is mijn grootste hobby en ben me al jaren aan het amuseren met er wat muziek in te zetten.
De meeste materialen die ik gebruik zijn Alu, carbon, polyester, en natuurlijk hout. Ik zal alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen over het frezen van alu, en indien er vragen zijn, zal ik deze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Denk eraan dude’s ,








images_zps665f0a84.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
De bedoeling hiervan is dat ik er het JL logo ga in verwerken wat tussen de versterkers komt te staan.
Dit is de eerste wat ik gemaak heb, we noemen heb EVO1.
Eerst heb ik het mdf ringetje gemaakt waar het logo komt in te staan, en daarna heb ik de rest allemaal gefreest.
DSC03313_resize.jpg

Eens ik deze had , heb is alles op mekaar gelijmd en heb ik er een draadstangetje van m4 dooruit gestoken, en alles vast gedraaid.
DSC03319_resize.jpg

Dan heb ik dat ik het boormachine gezet.
DSC03321_resize.jpg

En dan het boormachine laten draaier, en heb ik de schuurblok er tegen gehouden.
DSC03325_resize.jpg

Zo kon ik een alles strak schuren, en dit was het resultaat.
DSC03327_resize.jpg

Een kegel, niet meer of niets minder.....
Het model trok op niets vond ik, en als ik de schuurblok er tegen hield, duwde ik alles een beetje uit het center.
HET KEGELTJE IS NATUURLIJK IN DE VUILBAK BELAND.
EVO2 Komt er aan, met meer vormen..
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Tijd voor EVO2......

Eerst en vooral heb ik alles eerst eens op papier gezet. Alles uitgetekend hoe ik het wilde hebben, met wat mooiere rondingen erin.

DSC03360_resize.jpg

Daarna terug een aantal schijfjes gefreesd , en op elkaar gelijmd , en er een draadstang ingezet van m5.
DSC03332_resize.jpg


Alles terug in het boormachine gezet, en er een plank onder gelegd. Als je goed kijkt zie je een gat van 5mm in de plank.
DSC03338_resize.jpg

Boor naar onder gezet, en het stangetje zit nu in dat gaatje. Dit heb ik gedaan zodat de mdf blok niet meer kan slingeren....Eens dit goed stond, heb ik het boor ook vast gezet , zodat het niet meer lager of hoger kon.

Dan terug beginnen te schuren, en ditmaal heb ik geen schuurblok gebruikt.

DSC03340_resize.jpg


Qua model vind ik dit al veeeeeel beter.

DSC03343_resize.jpg


Dan heb ik het voorste schijfje erop geklopt met 3 nageltjes. Dit schijfje heeft ook een klein kantje waar het logo in valt.

DSC03346_resize.jpg

Dan alles terug geschuurd.

DSC03348_resize.jpg


DSC03349_resize-1.jpg


Dan heb ik dat laatste ringetje er terug vanaf gehaald, en heb ik een klokboor gebruikt voor de binnenkant eruit te halen.

DSC03350_resize.jpg


DSC03354_resize.jpg

Eens ik zag dat ik bijna op het limiet zat, heb ik er het voorste ringetje terug opgeplakt.

DSC03356_resize.jpg


Dan telkens een kleiner boor ingezet, en er telkens een laagje uitgehaald .
Als je ziet hoe ik het gedaan heb, moet je wel zeker zijn dat je niet te ver boort, of ge hebt een gat in u hand.

DSC03362_resize.jpg



DSC03363_resize.jpg



Gans de familie.....

DSC03365_resize.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Nu het kegeltje voor mij perfect gelukt was, moest ik nog een paar alu beugeltjes maken voor dit vast te zetten.
Na er eerst een paar modellekes getekend te hebben, heb ik er één uit 10mm MDF gemaakt......
Dit heb ik dan afgetekend op een plaat alu van 6mm dik.

DSC03373_resize.jpg

Dan de beugeltjes uitgezaagd, en op de mdf geplakt, en tegen de copie frees gehouden met dit als resultaat.
DSC03374_resize.jpg

Je kan ook zien dat ik het model aan de voorkant een beetje gewijzigt heb, ik heb het rond gemaakt, en nu lijkt het zo een beetje op een slee.

Wat je ook kan zien aan de alu , is dat ik een nieuwe frees gebruikt heb, en dat de zijkanten nu veel strakker zijn, maar er zal nog geschuurd moeten worden.
DSC03378_resize.jpg


DSC03384_resize.jpg



DSC03386_resize.jpg


Dit alu plaatje wat ik gemaakt had toen de PPI er nog instond, heb ik wat bewerkt, en ga ik terug gebruiken .

DSC03389_resize.jpg


DSC03392_resize.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Hier kan je zien wat er met het kegeltje en de alu beugeltjes gaat gebeuren.
DSC03517_resize.jpg

Zoals je kan zien staat dit in het midden van de versterkerbak. Ik heb ook nog een Carbonne plaatje gemaakt waar alles op gemonteerd staat.
DSC03524_resize.jpg

Door deze gaten gaat de bekabeling lopen van de versterkers.
DSC03523_resize.jpg

In het center van het kegeltje staat nu voor het moment een dikke blauwe led.
DSC03525_resize.jpg

Of dit zo gaat blijven weet ik nog niet zeker. Ik heb hier ook nog een WIT neontje dat erin past.
DSC03575_resize.jpg

Om het licht beter te verdelen heb ik een fijn stukje plexi gefreesd en wat mat geschuurd. Dit komt achter het JL logo te staan.
DSC03529_resize.jpg

Hier zie je het resultaat met de blauwe led.

DSC03543_resize.jpg


DSC03544_resize.jpg



DSC03556_resize.jpg

Ik denk dat op deze foto goed te zien is dat het kegeltje 10 keer mooier is van vorm. Het is voor mij een VROUWTJESKEGEL geworden. Een KEGELIN.

DSC03554_resize.jpg

Hier zie je ook hoe ik het alu plaatje heb herbruikt wat ervoor aan de PPI stond. Dit was iets te mooi om het niet meer te gebruiken, en nu heb ik er nog iets aan.

DSC03537_resize.jpg


Wat het eerste kegeltje aangaat, heb ik dit terug uit de vuilbak gehaald.
Dit heb ik gebruikt om eens te zien hoe dit te bekleden was met carbon. Hier heb ik helemaal geen problemen mee gehad om dit proper te doen.

DSC03559_resize.jpg


DSC03562_resize.jpg

Wat EVO2 aangaat, weet ik het nog altijd niet hoe ik dit ga doen. Het blijft een raadsel, en zal ik de truc met de duif moeten gaan doen. Alleen zit er niet meer zoveel in de hoge hoed.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Na zeeeeeeer lang nadenken, heb ik een poging gedaan om het kegeltje te bekleden met carbon........ De eerste poging was al dadelijk mis, maar soms moet je dit eens hebben, dan kan je nadenken over wat je verkeerd gedaan heb.
Met de tweede poging zat ik dadelijk goed. Maar ik moet er wel bij zeggen, dat de hoge hoed nu wel leeg is.
Vandaag was het dan De dag om te zien of het ook echt goed was., Na wat geschuurd te hebben, zag ik dadelijk dat het voor mij goed was.
Het gene dan nog moest gebeuren was het aanbrengen van een aantal lagen epoxy.
Vermits de kegel rond is, was mijn grootste probleem, dat de epoxy altijd zou aflopen van de carbon, en er zo meer epoxy op de grond lag dan op de carbon.
In de hoge hoed , zat nog één truk met de duif.
Ik heb een draadstang door het kegeltje gezet, en 2 alu beugeltjes gemaakt. Dan heb ik een klein motortje genomen, en dit heb ik gemonteerd op de draadstang.
Ik heb er een regelbare voeding erbij gehaald, en zo kon ik beginnen met 1 dikke lag epoxy te zetten.
Hier zie je de opstelling..........
KEGEL AAN HET SPIT.
DSC03791_resize.jpg

DSC03811_resize.jpg

Omdat het kegeltje nu ronddraait, kan de epoxy niet aflopen.
DSC03810_resize.jpg


DSC03807_resize.jpg


Hier kan je al goed zien, dat er zeer veel epoxy op hangt, en dat het al mooi strak is na de eerste laag.

DSC03795_resize.jpg


DSC03798_resize.jpg

Dit heb ik zo 2uren laten draaien tot de epoxy niet meer plakte. Daarna is alles de oven in gegaan.
De eerst volgende dagen kan ik al eens grondig schuren, en zet ik nog eens een dikke laag epoxy.
Achteraan het kegeltje ga ik een stukje alu laten draaien om het Af te maken.
ik ben zelf tevreden dat ik dit tot een goed einde heb kunnen brengen, want als er iets was waar ik tegenop zag was het dit wel.....
Up to the next.............
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Zoals je kan zien zit er achteraan het kegeltje nog een alu punt.
Deze heeft een vriend van mij gedraaid op een bank omdat ik dit zelf niet heb.

DSC04189_resize.jpg


Dit is dan het totaalplaatje.

DSC04738_resize.jpg


DSC04747_resize.jpg


Het horizontaal buisje wat je vooraan ziet, is hetzelfde materiaal als wat in de deksel is verwerkt.

DSC04772_resize.jpg


DSC04740_resize.jpg

DSC04869_resize.jpg


Foto met het wit neontje wat achter het logo staat.

DSC04860_resize.jpg


En zo gaat het er ongeveer uit zien in de wagen met het blauwe licht.

DSC04795_resize.jpg


DSC04799_resize.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dit vind ik ZO knap gedaan! Geweldig! Vooral het "trial and error" idee waarmee je werkt, gewoon proberen en maar zien of en waar het schip strand, complimenten! Ik neem aan dat het gewoon houtfrezen zijn die je gebruikt? Welk toerental draait je frees in aluminium?

Volgende project ga ik ook graag zien!

Groet, Rob.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0

Thx dude

Dit vind ik ZO knap gedaan! Geweldig! Vooral het "trial and error" idee waarmee je werkt, gewoon proberen en maar , complimenten! Ik neem aan dat het gewoon houtfrezen zijn die je gebruikt? Welk toerental draait je frees in aluminium?

Volgende project ga ik ook graag zien!





Groet, Rob.

"zien of en waar het schip strand"
Dat moet je soms eens doen hé, we kunnen nog altijd niet in een glazen bol kijken.
De frezen die ik gebruik zijn inderdaad gewone houtfrezen, niets speciaals. Goedkoop spul.
Na een tijd zijn ze goed voor de vuilbak.
Het toerental moet je zelf zo een beetje zoeken. Omdat de alu die ik gebruik niet zo hard is, zet ik mijn frees op stand 2 qua toeren.
Ik gebruik ook veel WD40.

Beautiful, wat mooi gedaan.
Dat wil ik ook kunnen. Svp alle details.

Fijn dat je het ook wil, maar denk eraan dat je maar 10 vingers hebt hé. Begin met iets simpel en gemakkelijk te maken, en steek er veel tijd in.
Dit is niets waarvan je zegt , ik ga dit even snel afhandelen.
GO 4 IT

In één woord: GE-WEL-DIG !!! :cool:

(en bedankt heren forum beheerders... ;))

Jep, ik vond het ook fijn dat ik het hier mocht posten.
Ik zie ook graag mooie dingen die hier gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb besloten om een setje pedalen te maken uit alu. Ik heb eens overal rondgeneusd, en wat er allemaal te verkrijgen was vond ik noegabollen.
Eerst heb ik modellen van MDF gemaakt.
DSC01778_resize.jpg

Eens ik dit had, heb ik dit nagemaak van alu van 8mm dik.
Dan heb ik er gleuven ingefreest van 20mm en 6mm diep.
Dit is de voetsteun wat aan de linker kant staat.
DSC01722_resize.jpg

DSC01726_resize.jpg

Vermits er een ronding in de plastiek is waar deze tegen komt te staan, heb ik dit ook moeten maken aan de achterkant van de alu.
Zo sluit dit mooi aan, aan de zijkant.
DSC01731_resize.jpg

DSC01733_resize.jpg

Dit gaat de rempedaal worden.
DSC01728_resize.jpg

DSC01730_resize.jpg

En dit is de gaspedaal. Hier heb ik vergeten een foto van te nemen toen ik ze aan het maken was . Zo snel was ze klaar (170pk).
DSC01749_resize.jpg

DSC01763_resize.jpg

Rem.
DSC01765_resize.jpg

DSC01769_resize.jpg

Voetsteun.
DSC01742_resize.jpg

DSC01745_resize.jpg

Wat je hier ziet, zijn vele uren werk. En het is belangen nog niet klaar, de truk met de duif moet nog komen.
DSC01771_resize.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Mijn rempedaal heb ik een beetje rond geplooid. Dit was zowat het grootste probleem wat ik ging tegenkomen, wat de pedalen betreft.
Ik heb dit simpel kunnen oplossen. Aan de voorkant heb ik boven en onder een blokje hout geplakt, met daarop een plankje.
Aan de achterkant heb ik dan een blokje in het midden geplakt, en daarna alles tussen de bankschroef gezet.
Dan heb ik een stuk buis op de hendel van de bankschroef gezet, om de hefboom groter te maken. Eens ik dit had was het simpel om te draaien, en het stuk alu van 8mm te plooien.
DSC01798_resize.jpg

DSC01793_resize.jpg

DSC01801_resize.jpg

De ronding is nu hetzelfde als de originele pedaal, wat in de wagen staat.
DSC01803_resize.jpg

Dan heb ik wat tijd gestoken voor alles grondig te schuren, en ben ik gestopt met korrel 1.200 , nat.
DSC01785_resize.jpg

Dan was het de beurt om de inlegstukjes te maken. Eerst het ik de gleuven afgeplakt met plakband.
DSC01805_resize.jpg

Dan heb ik 2 rondellen op elkaar geplakt, en op het gaatje gelegt waar de schroefjes dooruit gaan.
DSC01808_resize.jpg

Ondertussen had ik ijzere plaatjes gemaakt van 3mm dik. Dit heb ik moeten doen, om daar schroefdraad te kunnen intappen voor alles vast te zetten.
DSC01810_resize.jpg

Dan heb ik alles laten volopen met epoxy...
DSC01814_resize.jpg

Als alles droog is, pak ik de plaatjes eruit, en hebben die mooi hetzelfde model als de gleuven.Maaaaaar, ze gaan wel 2mm dieper liggen dan de alu.
Die 2mm heb ik nodig voor de CARBON en de epoxy die erop gaan komen.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb hier in mijn oven wat Carbonne cakjes [:D]
DSC01818_resize.jpg

Deze moeten natuurlijk nog voorzien worden van enkele lagen epoxi. De alu pedalen gaan binnen voor te laten ANODISEREN, zo gaan deze hetzelfde zijn als de inleg die in het de wagen staat, en is alles mooi één geheel.
Eens ik de pedalen terug heb, zal ik nog wat tijd moeten steken om de stukjes carbon mooi uit te slijpen en te schuren zodat deze mooi passen.
Ik heb ook nog een paar testjes gedaan met Carbon.
Hier zie je er ééntje van.
Ik had hier nog een origineel logo liggen van BMW. Dat heb ik bekleed met Carbon, wel the real stuf hé manne, gene plakprul hé.

DSC01822_resize.jpg

Om dit goed te doen heb ik de truk met de duif moeten doen, en het is voor mij zeer goed gelukt. Op het plaatje wat je ziet hangt 1 laag epoxi. Als ik dat schuur, en ik hang daar nog 1 laag op is het klaar.
Lekker niet veel werk voor 4of 5 lagen te zetten gelijk het anders is.
Hier kan je ook zien dat ik het fijn zijkantje ook mooi strak heb gekregen.

DSC01824_resize.jpg

En wie zij er ook weer dat het moeilijk was om hoekom te gaan met carbon
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
De carbonne inlegplaatjes, heb ik ondertussen klaarliggen voor de nodige lagen vernis op te zetten........ Om tot dit resultaat te komen , heb ik vele uren mogen schuren, en ben ik tevreden dat dit achter de rug is.
Alhoewel, klaar is dit nog niet. Ik ga nog iets speciaals doen met één plaatje, maar ik ben er nog niet 100% uit, wat het gaat worden.
DSC01930_resize.jpg

DSC01951_resize.jpg

Eens de vernis hier op staat, zal de carbon pas tevoorschijn komen.
DSC01947_resize.jpg

Wat de emblemen aangaan, ben ik een eigen logo aan het ontwerpen voor daarop te zetten.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Zoals je kan zien, zijn de pedalen klaar voor te monteren in de wagen.
Waar ik zowat bang voor was, omdat ik het niet zelf gedaan heb, is de anodisatie. Deze is perfekt gedaan zoals ik het wilde hebben.
De zilvere kleur is hetzelfde als de inleg die verder voorkomt in het interieur van de wagen.
Hier de voetsteun.
DSC02028_resize.jpg

DSC02029_resize.jpg

De stikkers, zijn plakletters die ik heb laten maken.
Deze zijn zilver, en staan onder de vernis, zodat er niets aan kan komen.
DSC02021_resize.jpg

De rem.

DSC02038_resize.jpg

Als je goed kijkt zie je aan de onderkant van de carbon dat er zeer veel vernis ophangt.
Deze vernis is krasvrij, en wordt beenhard. De tijd zal het uitwijzen..
DSC02035_resize.jpg

Het gaspedaal.
DSC02046_resize.jpg

DSC02043_resize.jpg

DSC02048_resize.jpg

En als laatste, een compleet plaatje.
DSC02018_resize.jpg


Deze set pedalen zal, denk ik, een jaarlijks onderhoud nodig hebben.
Dit wil zeggen, ze afnemen, carbonne plaatjes losdraaien, deze opnieuw schuren en laten vernissen, en alles terug in elkaar zetten.
Je moet er iets voor over hebben hé.
Als ik alles nu zo bekijk, is er weer al iets klaar waar veel werk en tijd ingekropen is.
Maar dat ben ik allang vergeten als ik het resultaat zien.
Op naar het volgende......

PS:
Carbon is ondertussen op, maar volgende week gaat hier 10m binnenvallen. Dan kan ik nog effe verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.