Je grootste blunder

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gisteren een vaas uit het allermooiste essenhout, beoogde hoogte 55 cm, letterlijk in de laatste centimeters aan de binnenkant na 4 dagen draaien verkloot.

2016-06-07-20-47-27-945[1].jpg

De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ? Dan maak je dus een blunder, haal je de beitel er uit en zie je in de binnenkant een fel oplichtende ring met nog 0,5 mm hout. :mad:

Eventueel kan ik de vaas nog iets terugnemen tot plm. 2-3 mm hout en de plug aan de onderkant er weer in lijmen, maar je blijft het altijd zien en (veel erger) ik zal het me altijd herinneren.
Op de achtergrond zijn onderdelen voor een nieuwe voeler reeds zichtbaar. Te laat....
 
P

Pel

Guest
Zeer Jammer Jurriaan, je komt er wel overheen, leermoment moet je maar denken.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jammer Jurriaan, je kan van een mooi wat donker hout eventueel een ring draaien die je er tussen verlijmt en daarna mooi afwerken, dan staat het als decoratieve ring best mooi en denken anderen dat het zo de bedoeling was.:)
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Belangrijk bericht aan alle gebruikers van een vlak- en vandikte bank.

Hout op vandikte maken met 3 grote schroeven in werkt niet! Ik weet dat velen nu zullen denken "ach joh, komop , maak het nou, dat kan ECHT wel" , maar geloof me
aub, dat werkt echt niet goed. Je messen zijn na deze behandeling heel raar gevormd, het werkstuk bevat nu wel een golvend oppervlak, haast zoals je "Curly" hout zou hebben.
Dus wil je van een gewoon stuk esdoorn, een mooie Curly esdoorn maken dan kan je dit wel uitvoeren, maar behalve dat heeft het geen nut.

Nogmaals jongens, geloof me op mijn woord aub, het werkt echt niet, je moet het niet zelf proberen, bespaar u de moeite !

DOH !!!
:D:D:D:D:D
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen jurriaan, Ik zie dit bericht nu pas. Hoe is het met de vaas afgelopen? inmiddels verlijmd? kan me voorstellen dat dat vrij snel moet vanwege het vervormen na het draaien. En ja ik ken ook de hoek met ' lopende projecten;-) waar nog wel eens iets te lang blijft liggen als ik het eenmaal uit het oog ben verloren en uiteindelijk nog 5x moet verzetten omdat het in de weg staat'

Komt dit trouwens uit die mooie essen die destijds (febr/maart) op internet stonden ( marktplaats) met een foto op heftrucklepels? die ook beuken had liggen? dat waren inderdaad prachtige stammen die je niet vaak tegen komt.

mvg wilco

Gisteren een vaas uit het allermooiste essenhout, beoogde hoogte 55 cm, letterlijk in de laatste centimeters aan de binnenkant na 4 dagen draaien verkloot.

Bekijk bijlage 49184

De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ? Dan maak je dus een blunder, haal je de beitel er uit en zie je in de binnenkant een fel oplichtende ring met nog 0,5 mm hout. :mad:

Eventueel kan ik de vaas nog iets terugnemen tot plm. 2-3 mm hout en de plug aan de onderkant er weer in lijmen, maar je blijft het altijd zien en (veel erger) ik zal het me altijd herinneren.
Op de achtergrond zijn onderdelen voor een nieuwe voeler reeds zichtbaar. Te laat....
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo Bram de Belg en allen
Probeer van de nood een deugd te maken .
Op dit Forum staat ergens als onderschrift , : MET MIJN FOUTEN CREËR IK : .
Maak er een kunstwerk van .
Mvrgr Adr L
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Goedemorgen jurriaan, Ik zie dit bericht nu pas. Hoe is het met de vaas afgelopen? inmiddels verlijmd? kan me voorstellen dat dat vrij snel moet vanwege het vervormen na het draaien. En ja ik ken ook de hoek met ' lopende projecten;-) waar nog wel eens iets te lang blijft liggen als ik het eenmaal uit het oog ben verloren en uiteindelijk nog 5x moet verzetten omdat het in de weg staat'

Komt dit trouwens uit die mooie essen die destijds (febr/maart) op internet stonden ( marktplaats) met een foto op heftrucklepels? die ook beuken had liggen? dat waren inderdaad prachtige stammen die je niet vaak tegen komt.

mvg wilco

Ja, het kwam uit die essen (uitzonderlijk hout, klopt), en van het beuken heb ik ook een stukje meegenomen. De vaas staat er nog, ik denk er nog over na. Hij is zonder barsten gedroogd (geen wonder, met aan beide kanten een opening).
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Nou vooruit.. Plaatduimen inhakken 10cm te hoog...
 

Bijlagen

  • 20160816_173155.jpg
    20160816_173155.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 598

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
De laatste paar centimeters kon ik ook met mijn grootste voeler niet bij. Wat doe je dan - een nieuwe voeler maken of denken 'ach, op het oog gaat het ook wel goed' ?

Op de achtergrond zijn onderdelen voor een nieuwe voeler reeds zichtbaar. Te laat....

Jurriaan,
hoe ziet zo'n voeler eruit?

groeten,
Ornament
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
[h=1]Man vast in boom in Surhuisterveen[/h] Publicatie:
do 20 april 2017 16.40 uur

SURHUISTERVEEN - Een man is donderdagmiddag vast komen te zitten in een boom toen hij in de boom aan het zagen was. De man was aan het werk aan de Warreboslaan in Surhuisterveen. De hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) werden rond 15.53 uur gealarmeerd voor de beknelling. Ook de traumahelikopter van het UMCG kwam ter plaatse.
De brandweer moest er aan te pas komen om het slachtoffer te redden. Hij zat vermoedelijk met een arm bekneld tussen de stam / takken. De arts van het Mobiel Medisch Team is eerst met de brandweer in de lucht gegaan en daarna is er een stuk van de boom afgezaagd om het slachtoffer definitief te bevrijden uit zijn benarde positie. Met de man ging het vervolgens relatief goed en hij kon het laatste stukje zelf naar beneden klimmen. Hij is daarna onderzocht door de arts die met het Mobiel Medisch Team ter plaatse was gekomen. Hij is vervolgens meegenomen naar het ziekenhuis per ambulance.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.