Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

aanschaf alleszuiger, waar aan denken?

Ik wil binnenkort een alleszuiger kopen. Bij de specificaties staan oa vermogen, inhoud, volumestroom, onderdruk en filteroppervlak. De inhoud vind ik niet het allerbelangrijkste aangezien ik hem niet dagelijks zal gebruiken. Maar wat zijn de belangrijkste punten in de andere specificaties?
    Welke merken/types raden jullie aan? Mijn budget is maximaal 300 euro en ik zelf denk bv aan de Protool 170 E, Metabo ASA1202 en de Hitachi WDE1200.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Re: aanschaf alleszuiger, waar aan denken?

Ik kan je jammergenoeg geen advies geven aangezien ik dezelfde aankoop plan, zonder vastgesteld budget voorlopig en ik zit al een maand met de handen in het haar...
    Mijn hoofdprobleem is het al dan niet noodzakelijk zijn van stofzakken.
    Ik twijfelde tussen Starmix en Makita. Ik zou liefst van al zonder stofzak werken en een makita-medewerker vertelde me dat (wat makita betreft in elk geval) je steeds een stofzak nodig hebt als je stofvrij wil werken. De stofzakken van Makita kosten al gauw 10 Euro per stuk wat ik persoonlijk heel kostelijk vind. Ik heb gezien dat die Starmix modellen een revolutionair filtersysteem zouden hebben en hoop dat deze zonder zak kunnen werken, maar heb hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden.
    Ik hoop dat anderen ons kunnen bijstaan...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Ik gebruik al jaren de Hitachi en ben er zeer tevreden mee. Ik heb er wel een tweede, langere, slang bij gekocht. Dit is trouwens een Festool slang. De originele is aan de korte kant als je hem gebruikt om stof af te zuigen bij schuur, frees of zaagwerkzaamheden. Ik gebruik hem meestal met zak. Gebruik je hem zonder zak dan zul je het filter vaker moeten schoonmaken. Hoeveel de zakken van Hitachi kosten weet ik niet precies, maar zeer zeker geen 10 euro per stuk zoals voor de Makita.
    Er is hierover als eens geschreven: viewtopic.php?f=1&t=660

Ed

Een kleine 3 weken geleden ook een Hitachi wde 1200 gekocht.
    Voor een set van 10 stofzakken moest ik € 38,- betalen

We hebben ook 2 festools ctl22 in gebruik (voor schuurmachines) en eerlijk gezegd merk ik weinig verschil qua afzuiging en geluid t.o.v de Hitachi.
    De Hitachi afzuiger loopt iets langer door als de schuurmachine is uitgeschakeld in vergelijk met de festo maar dat is niet storend
    Alleen het handige platte werkvlak van de ctl had ook wel op de Hitachi mogen zitten

Tot nu toe ben ik echter dik tevreden over de Hitachi

groet,
    albert

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ook hier staat een hitachi, ook wel met een festool gewerkt. festool is wel iets completer maar zoveel duurder dat ik dit er niet uithaal. ik gebruik nog geen stofzak in de hitachi maar ga dit binnenkort wel doen aangezien ik dan veel dan werken met mdf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door borre
    Ik gebruik al jaren de Hitachi en ben er zeer tevreden mee. Ik heb er wel een tweede, langere, slang bij gekocht. Dit is trouwens een Festool slang. De originele is aan de korte kant als je hem gebruikt om stof af te zuigen bij schuur, frees of zaagwerkzaamheden. Ik gebruik hem meestal met zak. Gebruik je hem zonder zak dan zul je het filter vaker moeten schoonmaken. Hoeveel de zakken van Hitachi kosten weet ik niet precies, maar zeer zeker geen 10 euro per stuk zoals voor de Makita.
    Er is hierover als eens geschreven: viewtopic.php?f=1&t=660

Ed
    Welke lengte slang heb je er bij gekocht?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Metabo of de Protool?

hallo ik heb ook en hitachi maar ik heb er en extra stofen zak bij gekocht tegen fijnstof
    dit is geen dichte zak maar zo blijft het filter schoon en kan je de machine makkelijk leeg maken zonder dat het hele filter vol zit
    en het was ook mogelijk om voor 50 euro en extra langen slang tekopen van 5 meter
    machine bevalt goed en ik vond de aanschaf prijs ook redelijk

ik heb een alleszuiger van wurth werkt uitstekend en kan zowel met een stofzak als met een filter gebruikt worden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram
    ...Ik heb gezien dat die Starmix modellen een revolutionair filtersysteem zouden hebben en hoop dat deze zonder zak kunnen werken, maar heb hier voorlopig nog geen antwoord op gevonden.
    ...
    Dat filtersysteem noemen ze ook "elektromagnetische filterreiniging" en houdt in dat elke keer als je het aangeloten gereedschap uitschakelt na minstens twee minuten werken de filters worden "geschud" (dit maakt een hoop kabaal).
    Het is voornamelijk bedoelt voor fijn zwaar stof, zoals bij het slijpen van sleuven voor leidingen in muren, of het schuren van gips. Als je deze werkzaamheden doet met een gewone stofzuiger met zak, verstopt het de poriën van de zak, en gaat de zuigkracht drastisch omlaag, lang voordat de zak vol is.
    Ik heb zelf een stofzuiger van het merk "Spit", maar is identiek aan de modellen van starmix en mijn ervaring is dat het systeem werkt bij de bovengenoemde werkzaamheden, maar als je andere dingen gaat zuigen (houtstof, schaafkrullen, mdf stof, gewoon stof,...) gaat dit tussen de plooien van de filter zitten, en worden de filters niet voldoende gereinigd door dat trillen. Als ik die stofzuiger dus voor andere zaken gebruik, doe ik er tegenwoordig een zak in, en schakel de trilfunctie uit.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Ik zou voor vochtopzuiging een grotere capaciteit willen dan de hitachi die iedereen aanraadt. Zou het volgende model van makita zonder stofzak te gebruiken zijn op de manier waarop Hakkelaar bedoelt?
    http://www.toolsxl.nl/makita-445x-bouw- ... mtveshd075
    Het is toch een stoffen "kous" om over de andere filter te plaatsen?
    Bedankt!

Forum Rechten