Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: rond kozijn maken

  1. #1

    rond kozijn maken

    Dag collega houtbewerkers,

    Binnenkort wil ik een rond kozijn maken, doorsnede ~ 70 cm.
    Ik weet dat ik deze kan maken door te lamineren met stroken van ~ 4mm dik, maar ook door segmenten te zagen en via lipverbindingen te koppelen, om vervolgens een cirkel te zagen/ te frezen.

    Waar ik echter nog niet over uit ben is de vraag HOE ga ik dat doen? Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede manier, met segmenten, aangezien je dan minder spanningen in het hout creëert, is mijn idee.

    Mijn idee is nu als volgt:
    - cirkelvormige plaat zagen, als tijdelijke voorziening
    - segmenten hierop monteren en onderling verbinden met bijvoorbeeld DOMINO's + lijm ( :lol: )
    - buitenzijde rond frezen met behulp van frees + geleidering. (eventueel eerst met lintzaag ruw uitzagen)
    - daarna binnenzijde van plaat uitzagen/frezen op gewenste breedte kozijn
    - rond frezen
    - vervolgens met een sponningfrees en geleidering de sponning uitfrezen.

    Is dit een goed plan/volgorde? Of zie ik nu zaken over het hoofd?

    Alvast bedankt voor jullie reactie!
    -

  2. #2
    Athanor
    Guest

    Re: rond kozijn maken

    Nou dat lijkt me een aardig gedetailleerde omschrijving van het werkproces. Die segmenten zijn volgens mij een standaardoplossing van de professionele producenten. De domino's moeten dan natuurlijk wel de hardhouten versie zijn omdat de beukehouten standaard ex. gevoeling voor vocht/rot zijn, maar ik neem aan dat je daar al rekening mee houdt.

    Rest alleen nog een voerzoek om de productie voor ons vast te leggen op foto en daar eens wat van op het forum te plaatsen ter lering en vermaak van ons allen :lol:

    Veel succes, Fons

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    munstergeleen (Lb)
    Berichten
    452

    Re: rond kozijn maken

    Ik heb op dezelfde manier wel eens een ovalen frame voor een spiegel gemaakt. Zoals je het van plan bent is denk ik de beste manier. Het gebruik van segmenten is niet alleen economischer maar ook een stuk steviger omdat je dan rondom ervoor kunt zorgen dat de nerf overal nagenoeg in de lengterichting loopt.

    Succes Ed

  4. #4

    Re: rond kozijn maken

    De voorgestelde werkwijze gaat zeker voldoen, maar domino's gebruiken is niet nodig. Als je de segmenten van de lagen telkens een halve lengte laat verspringen verkrijg je automatisch een grote lipverbinding die veel sterker is dan een Domino verbinding en minder werk vraagt.

    Mvg,

    André

  5. #5

    Re: rond kozijn maken

    Bekijk de onderstaande link eens. Deze manier werd zo´n 100 geleden al toegepast voor het maken van ronde kozijnen.

    http://jlvanschijndel.tripod.com/id29.html

  6. #6

    Re: rond kozijn maken

    zo, na lange tijd weer terug op het forum....

    Ondertussen druk geweest met boeiboorden frezen, monteren, etc. Het kozijn is klaar en gemonteerd!

    Hieronder zien jullie het opbouwproces:

    Als eerste heb ik uit underlayment een cirkel gefreesd. Hiervoor heb ik even snel een hulpstuk gemaakt, ziet er niet uit, maar werkt perfect:


    Vervolgens heb ik uit reststukken kozijnhout 12 segmenten gezaagd, gelijke lengte en hoeken. Hiermee had ik de basis van de cirkel gelegd.


    Voor het vervolg heb ik nog eens 2 x 12 segmenten gezaagd en deze versprongen op elkaar gelijmd en geperst. (met veel D4 bruislijm.)


    Nadat de delen allemaal verlijmd waren, heb ik de freesmachine klaar gemaakt voor gebruik. Voor mij de eerste keer dat ik uit 'vrije hand' en met de geleideringen ging werken..


    Het was even werk, maar door te werken met verschillende geleideringen was het goed mogelijk om gecontroleerd en precies te werken.
    Omdat de freesmachine niet hoog genoeg kon frezen heb ik de laatste rand met de bovenfrees weggehaald (vandaar al die krullen op de foto..)

    Maar na een paar uur werk en veel krullen is het toch gelukt!




    Nu de rand nog afschuinen op 10 graden voor de afwatering. (de glaslat zet ik aan de binnenzijde) en dan kan ik gaan gronden.

    Hier nog wat plaatjes van het resultaat.







    Attached files

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Locatie
    het land van Maas en Waal
    Berichten
    2.121

    Re: rond kozijn maken

    Wauw wat een werk en resultaat.
    Hoe lang ben je hier nou mee bezig geweest?

  8. #8

    Re: rond kozijn maken

    inderdaad een werk, maar wel erg leuk om te doen.

    Ik heb het elke keer tussendoor gedaan, ook om de lijm voldoende uit te laten harden.

    Bij elkaar was het denk ik een uurtje of 8 werk..

    Verder weinig kosten, het waren allemaal reststukken kozijnhout.
    Overigens was het een mooie mogelijkheid om mijn nieuwe lintzaag uit te proberen. :-)

  9. #9
    Athanor
    Guest

    Re: rond kozijn maken

    Hallo WIm,

    Dat is een mooi project geworden! Lijkt me een goed gevoel als je je nieuwe machines zo kunt gebruiken voor een fraai stuk praktijkwerk. Zo zijn dat soort uitdagingen een bevestiging dat je veel plezier hebt van de investering in werkplaats en machines!

    Fons

  10. #10

    Re: rond kozijn maken

    Dag Fons,

    Het geeft inderdaad een voldaan gevoel!
    Goed gereedschap is het halve werk, de andere helft is goed nadenken en je info van dit forum halen..

    gr, Wim

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top