Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Tafelboormachine TNW 16 opknappen

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend deze degelijke machine gekocht.

Photo 02-12-13 10 59 42.jpg

Photo 02-12-13 11 00 03.jpg

Photo 02-12-13 11 00 40.jpg

Photo 02-12-13 11 01 51.jpg

Het is een echte degelijke machine van ruim 80 kilo.
    Alles doet het prima.... geen ontoelaatbare speling in de lagers en spindel staat mooi haaks.
    Het mooie is dat er tot 16mm in de kop kan en ook is er de mogelijkheid om met MC 2 te werken.
    Alle beweegbare delen zitten goed in het vet alleen is ie voor de rest vrij roestig.
    Gelukkig is het beginnende roest en zitten er nog geen "putjes" in het gietijzer en staal zodat het na een behandeling met citroenzuur er weer als nieuw uit ziet.... hoop ik.

Wordt vervolgd........
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 03-12-13 om 11:37.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Ik ben erg benieuwd hoe je dat met citroenzuur gaat aanpakken, waar haal je dat spul eigenlijk?
    al eens wezen kijken maar nog niks gevonden in de winkel, moet je wel een litertje of wat hebben of moet het verdund worden?
    tot nu toe doe ik het met staalborstel op een haakse slijper en ook al eens d.m.v. elektrolyse gedaan maar is niet je van het.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hed Bekijk Berichten
    Ik ben erg benieuwd hoe je dat met citroenzuur gaat aanpakken, waar haal je dat spul eigenlijk?
    De groenteman
    Met een hamer past alles...

Ik heb een pot citroenzuur bij bol.com gekocht. 7,95 dacht ik.
    Genoeg om aardig wat gereedschappen te ontroesten. Je hebt maar twee of drie soeplepels per emmer nodig.

Groeten, Raymond

Veel aziatische toko's hebben citroenzuur (Asam Citrat) in poedervorm op voorraad.

Groet, Rob.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Of gewoon bij de DA drogist om de hoek. Even duur. Ze kijken je alleen wat verbaasd aan dat je een hele pot wilt :-)

klaas0639

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Je kunt ook een naalden bik hamer nemen wordt je metaal ook nog harder van
    Ik neem gewoon wat oude schuur papiertjes. We hebben nog een hele zak met oude abranet 180 /240 vellen die zijn ideaal en kost nix daarna met een beetje lijnolie oppoetesen.
    Maar ben wel erg benieuwd naar citroenzuur.

Ik ben nog niet begonnen maar ik kon het niet laten om een filmpje te maken.
    hier kun je zien hoe het citroenzuur zijn werk doet

http://youtu.be/6_mSU24Omao

het is een zo'n bakje klein bakje van de Ikea voor de helft gevuld met water en een koffielepel citroenzuur.
    toen ik het filmpje heb gemaakt was het al 24 uur aktief.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb heel goede ervaring met citroenzuur. Ik neem dezelfde verhouding als bij de vroegere fotofilmontwikkeling 1 op 19 (volume delen). Dag tot paar dagen laten staan.

@ Roestige spijker: een schepje in het bakje van jou is misschien wat weinig.

ok... 1:19, ik zal dit onthouden. Ik denk dat ik ongeveer 1:40 á 1:50 heb gedaan.
    Morgenvroeg liggen ze er 48 uur in en zal ik nog een paar foto's plaatsen.

Forum Rechten