Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vraagje over wetsteen

Al zeker 40 jaar behelp ik mij voor het wetten van beitels en schaven met het wetsteentje op de foto. Het meet 10x5x2 cm, en heeft een rood-bruine kant, en een gele kant. De gele kant heeft de fijnste korrel. Ik weet niet meer hoe ik er aan kom. Als smeermiddel gebruik ik altijd "sputum", dat kost niets, en is makkelijk aan te brengen...ik heb zo'n wethulpje van Eclipse, maar als ik haast heb doe ik het uit de hand, gaat ook goed.

Ik heb inmiddels op dit forum veel gelezen over slijpen en wetten, en over olie-, water- en diamant-stenen.

Ik wil het eea bijkopen, vooral omdat ik een grotere steen zoek, maar zou eerst wel willen weten wat het korrelnr. van dit steentje (ongeveer) kan zijn, en uit wat voor materiaal het bestaat.

Wie kan mij verder helpen? Alvast dank voor elke reactie, groet, briimage.jpgimage.jpg
    Hout Moet...

Het zou iets van een carborundum kunnen zijn. Het ziet er vrij grof uit, gele kant 1k misschien?

Bruin-Rodekant korrel 400, gele kant korrel 1200 of Bruin-Rode kant 200 en de gele korrel 1000 hangt een beetje van de fabrikant af ik heb ze beide 28 jaar geleden aangeschaft voor mijn opleiding aan de meubelmakers vakschool in Amsterdam.
    Ze zijn nog steeds verkrijgbaar.

Roeland

Hi Jan-Pieter en Roeland,
    Dank voor deze info. Ik heb inmiddels wat gegoogled, en heb achterhaald dat de fabrikant "Apex-schleifmittel" zou kunnen zijn. en dat het materiaal inderdaad carborundum is, te gebruiken met water of olie.
    Roeland, gebruik jij deze steen nog, en hoe verhoudt die zich tot wat er nu allemaal op de markt is, zoals Japanse waterstenen, Belgische brokken, en ander exotisch spul? Zoals je zegt, de steen is nog steeds te koop, en wel voor een spotprijs van rond de tien €€.
    Hout Moet...

Ik heb geen ervaring met deze slijpsteen maar b.v. de Japanse waterstenen Naniwa superstones of chosera's zullen een stuk sneller en beter werken. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Als je een goedkoop alternatief zijn er veel goedkope vintage India stenen te vinden op ebay.co.uk van 20x5cm. De natuurstenen spelen pas een rol vanaf 6k-8k.

waarom zou je van steen veranderen als deze prima bevalt ??
    je kan het nog aan vullen met een stuk Belgisch blauw steen loop een eens een steenhouwerij binnen die hebben vast wel een afval stukje voor je liggen
    voor mij werkt dit prima
    dus waarom onodig veel geld uit geven aan dure stenen terwijl dit voot jou werkt
    mvg Leroy

En een leren strop voor de vervolmaking. Of een plaatje MDF met een lik autosol chrome poets. Er zijn inderdaad meerdere manieren om goedkoop een hele scherpe beitel te maken.

Allen bedankt voor de nuttige tips! Door alle info ga je soms (onnodig?)twijfelen aan je eigen methode...Aan de andere kant: een mens is nooit te oud om te leren..
    Hout Moet...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy Bekijk Berichten
    waarom zou je van steen veranderen als deze prima bevalt ??
    je kan het nog aan vullen met een stuk Belgisch blauw steen loop een eens een steenhouwerij binnen die hebben vast wel een afval stukje voor je liggen
    voor mij werkt dit prima
    dus waarom onodig veel geld uit geven aan dure stenen terwijl dit voot jou werkt
    mvg Leroy
    Ik denk dat je de blauwe wetsteen (cotticule) verward met Belgische blauwe steen, arduin. Arduin is een kalksteen, en voor zover ik weet, toch niet echt geschikt om gereedschappen scherp te krijgen.
    http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/579
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik heb het over de blauwe hardsteen waar vloeren aanrechtbladen en dorpels van gemaakt worden prima en goedkope wedsteen naast je andere stenen
    Ook heb ik een paar stukken Turks marmer ook goed om te slijpen deze is wel zachter dan de blauw steen
    De blauw steen wordt ook gewoon bij baptist verkocht voor heel veel geld
    Dus
    Je kan je slijp methode zo duur maken als je zelf wilt het is maar net wat voor jou het beste resultaat geeft
    Mvg Leroy

Forum Rechten